۱۳۹۱ اسفند ۱۵, سه‌شنبه

ثبت بیش از 108 هزار طلاق در 10 ماه امسال


شهرزاد نیوز:
 طبق آمار رسمی ثبت احوال، در 10 ماه اول سال جاری 108 هزار و 455مورد طلاق در کشور ثبت شده است؛ یعنی هر روز 361 طلاق و در هر ساعت از شبانه روز15 زوج در حال جدایی هستند و در ‌‌نهایت در هر شبانه روز 722 نفر از هم جدا می‌شوند.

آمار سال 91 نیز نشان می دهد که در اکثر موارد طول زندگی مشترک زوج ها زیر یک سال بوده و در این میان سهم تهرانی‌ها پنج برابر سایر استان هاست.
به گزارش قانون، آماری رسمی از زنان مطلقه در کشور ارائه نمی‌شود، اما تقریبن 2 سال پیش رئیس مجتمع قضایی شماره 2 خانواده آمار زنان مطلقه را ۶ میلیون نفر اعلام کرد، که با احتساب 2 سال اخیر حدود شش و نیم میلیون نفر می شود.
به گفته دکتر انور صمدی راد، مددکار اجتماعی، زنان پس از طلاق با آسیب هایی مواجه هستند که مهم‌ترین آن‌ها فقر اقتصادی است. حدود 71 درصد زنان مطلقه و بیوه با فرزند یا فرزندان خود غیر شاغل و تنها 16 درصد از آنان شاغل هستند.
در ادامه آمده است که 90 درصد زنان مطلقه دارای فرزند نسبت به آینده فرزندان خود نگرانی زیادی دارند. 33 درصد زنان سرپرست خانوار می گویند که فرزندانشان به خاطر جدایی از پدر به میزان «زیاد» و «بسیار زیاد» احساس حقارت می‌کنند، که این مساله می‌تواند موجب شود آن‌ها افسرده، جامعه گریز و جامعه ستیز شوند.

 وجود نگاه مردسالارانه موجب شده که 39 درصد از زنان در پیدا کردن مسکن اجاره ای یا اقامت در هتل‌ها و مهمانسرا‌ها با مشکل مواجه شوند.
45 درصد زنان مطلقه از مزاحمت‌‌ها و مداخلات همسر قبلی خود ابراز ناراحتی و احساس سلب حقوق فردی و اجتماعی می‌کنند. چرا که در صورت تصمیم به ازدواج مجدد، همسر قبلی آن‌ها با تحت فشار قرار دادن شان از طریق عدم اجازه ملاقات با فرزندانشان و یا تهدید به باز پس گیری فرزندانشان، مزاحمت ایجاد می کنند.
 70 درصد زنان مجرد نیز وجود باورهای غلط و قضاوت‌های تنگ‌نظرانه افراد جامعه نسبت به طلاق و زنان بیوه را باعث احساس بیگانگی، ناامنی و ناراحتی در روابط خود با دیگران می دانند که موجب می‌شود از حضور در جمع فامیلی احساس معذب بودن کنند.
شهلاکاظمی‌پور، دانشیار و معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، با اشاره به این که تعداد موارد طلاق، افزایش و میانگین سن آن کاهش یافته است، گفت: مشکلات زنی که در سن بالا از همسر خود جدا می‌شود با زنی که در سن پایین طلاق می‌گیرد و همچنین بچه دار بودن یا بچه‌دار نبودن، مسائل گوناگونی را پیش روی این زنان قرار می‌دهد.
به گفته وی، آن چه میان همه زنان مطلقه تقریبا مشترک است، این است که شانس ازدواج این زنان به حداقل می‌رسد، به ویژه آن که تعداد دختران جوان مجرد نیز در جامعه زیاد است. چرا که اگر یک مرد به هر دلیلی همسر خود را از دست بدهد، ترجیح می‌دهد با یک دختر مجرد ازدواج کند. وی افزود که نگرش به موضوع طلاق کمی متعادل‌تر از گذشته شده، اما نگرش در باره زنان مطلقه تغییر نکرده است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر