۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

تبعیض جنسیتی، سهم دانشجویان دختر


گزارش دانشگاه؛ فروردین تا نیمه مرداد ۹۰
گسترش خشونت و تبعیض جنسیتی، سهم دانشجویان دختر در ماه های اخیر
در چهارماه گذشته، اخبار جاری نشان از فشارهای فراوان بر دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر دانشگاه های ایران دارد.

طرح های مختلفی که پیشنهاد یا به اجرا درآمده، از جمله طرح های مرتبط با دانشگاه های تک جنسیتی، تفکیک جنسیتی دانشگاه ها، پوشش و عفاف در دانشگاه و اجرای ارزش های اسلامی در خوابگاه های دانشگاه، سهمیه بندی جنسیتی که ورود به بسیاری از رشته ها را برای دختران ممنوع یا محدود می کند، بعلاوه، تهدید امنیت دانشجویان دختر با اخراج و محرومیت و آزارهای جنسی که آنها را با فشارهای بیشتری روبرو می کند. گزارش حاضر، که از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد ماه را دربرمی گیرد مربوط به همین فشارهاست.
تفکیک جنسیتی
در سالهای گذشته طرح تفکیک جنسیتی به مرور در بخش هایی از اغلب دانشگاه های کشور اجرا شده است. جداسازی جنسیتی سالن های مطالعه، ممنوعیت اردوهای مختلط، تفکیک جنسیتی در دروس ارائه شده برای دانشجویان (از دروس اسلامی تا عمومی) در برخی از دانشگاه ها مانند علامه، شریف و علم و صنعت، تفکیک ساختمانها و کلاسها در بسیاری از واحد های دانشگاه آزاد. جداسازی سالن های غذاخوری در اکثر دانشگاه ها و بوفه در برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه تهران نمونه های اجرا شده طرح تفکیک جنسیتی در سالهای گذشته است.
در سال جاری نیز دولت به طور جدی به این موضوع پرداخت و مسئولین دانشگاه در تدارک اجرای آن برآمدند و این طرح را در برخی از دانشگاه ها تا حد زیادی اجرایی کردند.
دانشگاه تهران
شنبه ۲۷ فروردين ‌ماه “قانون تفكيك جنسيتي” در سرويس‌هاي اياب و ذهاب كوي دانشگاه تهران اجرايي شد. (هرانا،27 فروردین)
گفته می شود کانونهای تئاتر برخی از دانشگاه ها به دلیل اجرای طرح تفکیک جنسیتی منحل شده است.
دانشگاه کاشان
ندای سبز آزادی از افزایش محدودیت برای دانشجویان دختر دانشگاه کاشان و جلوگیری از برگزاری تئاترهای دانشجویی به دلیل اختلاط احتمالی بازیگران دختر و پسر خبر داده است. (ندای سبز آزادی، 29 فروردین)
دانشگاه مازندران
بخشی از طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه مازندران اجرا شده است.یازدهم اردیبهشت جمعی از نیروهای لباس شخصی که تابحال در این دانشگاه رویت نشده بودند به همراه بسیج دانشجویی اقدام به تفکیک جنسیتی و ضبط کارت های دانشجویی دانشجویان دختر و پسر نمودند. (دانشجو نیوز، 12 اردیبهشت)
دانشگاه علامه طباطبایی
صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه در دستوری به رؤسای دانشکده‌های این دانشگاه، فهرست‌های سه‌گانه‌ای از استادان دانشگاه تهیه کرده که شامل لیست‌های سفید، خاکستری و سیاه می‌شود.  لیست سفید شامل افراد نزدیک به ریاست دانشگاه که اجازه دارند تدریس به دختران و راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های آنها را بر عهده بگیرند و هیچ محدودیتی هم از لحاظ ساعات تدریس و پرداخت حق‌التدریس ندارند.لیست خاکستری شامل کسانی است که با تایید رئیس دانشگاه مجازند در صورت نیاز تا ۲ درس به دختران تدریس کنند، اما اجازه راهنمایی و مشاوره به دانشجویان دختر را ندارند.لیست سیاه که تعداد زیادی از استادان برجسته دانشگاه را دربر می‌گیرد و شامل استادان مستقل و منتقدان مدیریت این دانشگاه نیز می‌شود؛ این استادان اجازه‌ی هیچ‌گونه ارتباط اعم از از تدریس، راهنمایی و مشاوره به پایان‌نامه‌ی دانشجویان دختر را ندارند و فقط مجازند در کلاس‌های پسرانه تدریس کنند.
در شیوه خاص تفکیک جنسیتی در این دانشگاه نوعی طرح زوج و فرد در برنامه‌های کلاسی و فعالیت‌های دانشگاه به اجرا گذاشته شده: روزهای زوج به دختران و روزهای فرد به پسران اختصاص یافته است. این در حالی است که ترکیب جنسیتی دانشگاه علامه، یکدست نیست؛ حدود هشتاد درصد دانشجویان این دانشگاه، دختر هستند. (کلمه، 21 تیر)
پیش از این سلف، کتابخانه، اردوها تفکیک شده و بسیاری از کلاس های آموزشی در این دانشگاه به طور جداگانه برگزار می شد.
دانشگاه شریف
 روستا آزاد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف: کلاسهای جداگانه ای برای دانشجویان پسر و دختر سال اول دانشگاه برگزار می شود.تفکیک جنسیتی از برنامه های وزارت علوم است. در این راستا دانشگاه شریف برنامه هایی را برای تفکیک جنسیتی در نظر گرفته است. (مهر، 6 تیر)
دانشگاه مازندران
رییس دانشگاه مازندران با اشاره به آغاز طرح تفکیک جنسیتی در کلاسهای دروس عمومی این دانشگاه، گفته: “اگر تعداد دانشجویان دروس تخصصی به حد نصاب لازم برسد و امکانات وجود داشته باشد، کلاسهای این دروس هم تفکیک می‌شود.”
دکتر احمد احمدپور با اشاره به اجرای صد در صدی طرح تفکیک جنسیتی در دروس عمومی این دانشگاه، به ایسنا گفت: “سایر دروس و واحدها نیز در دستور کار اجرای این طرح قرار دارند. طرح تفکیک جنسیتی برای تمامی دانشجویان جدید الورود نیز اجرا می‌شود.” (آفتاب، 10 تیر)
دانشگاه چمران اهواز
حسن مروتی درباره وضعیت تفکیک جنسیتی در دانشگاه شهید چمران اهوازاظهار داشت: در صورتی که وزیر علوم اعلام کند دانشگاهها تفکیک جنسیتی را پیگیری کنند، دانشگاه شهید چمران اهواز این امکان را دارد تا در دروس عمومی و علوم انسانی به علت فراوانی تعداد دانشجویان، تفکیک جنسیتی را آغازکند. (مهر، 7تیر)
دانشگاه امیرکبیر
رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر: اجرای طرح تفکیک جنسیتی در شرایط فعلی دانشگاهها امکانپذیر نیست و شرایط آن باید فراهم شود. (6 تیر، مهر)
توقف طرح تفکیک جنسیتی
محمود احمدی نژاد در نامه ای به وزرای علوم،تحقیقات وفناوری و بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت ” جلوگیری از اقدامات سطحی و غیر عالمانه در برخی دانشگاه ها مبنی بر اعمال رشته ها و کلاس های تک جنسیتی تاکید کرد.” (خبرآنلاین، 15 تیر)
وزیر علوم تمام گفته های پیشین خودش را پس گرفت و گفت: “در وزارت علوم و دانشگاه‌های ما طرحی تحت عنوان تفکیک جنسیتی به صورت مدون وجود ندارد. قرار است دانشگاه ها اسلامی شوند. ما اسلامی شدن دانشگاه‌ها را براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌کنیم واژه تفکیک جنسیتی نه از ماست و نه مدون شده در وزارت علوم است. براساس بند یک این مصوبه، دانشجویان زن و مرد لازم است در دو ردیف جداگانه بنشینند، می‌خواهیم این مصوبه را اجرایی کنیم و نمی‌خواهیم دیوار بکشیم. ما مخالف اختلاط بین زن و مرد براساس مناسبات و سبک غربی هستیم اما هیچ کس مخالف مشارکت دانشجویان در امور علم و دانش نیست.” (خبرآنلاین،14تیر)
پس از نامه رئیس جمهور رئیس دانشگاه شیراز اعلام کرده است به حداقل رساندن اختلاط ادامه دارد، رئیس دانشگاه چمران اهواز گفته است طرح فعلا متوقف می شود. رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود نیز از سهمیه بندی جنسیتی در رشته ها خبر داد.رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: اجرایی کردن این طرح نیاز به بررسیهای بیشتری دارد تا باعث آسیبهای علمی در دانشگاهها نشود و در اجرایی کردن آن تعجیل نیاز نیست. (مهر، 18تیر)
در نشست روسای دانشگاه ها، حمایت از سیاستهای اخیر احمدی نژاد درباره منع تفکیک جنسیتی اعلام شدنشست فرهنگی اجتماعی روسای دانشگاه ها با انتشار بیانیه ای پایان یافت که در آن، حمایت آنها از سیاست جدید دولت و نامه اخیر رییس جمهور درباره “منع تفکیک جنسیتی” در دانشگاه ها، اعلام شده است.در بند 8 این اطلاعیه آمده: “روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، همچنین همگان را به پرهیز از شعارزدگی در اعلام موافقت یا مخالفت در این عرصه دعوت می نمایند و مصرانه از مسئولین آموزش عالی کشور می خواهند بسترهای اجرایی شدن این امر مهم را فراهم سازند.”(خبرآنلاین، 16 تیر)
موافقان طرح تفکیک جنسیتی
در ماه های اخیر کامران دانشجو بارها موافقت خود را با طرح تفکیک جنسیتی اعلام کرده است.
کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان باید آموزنده فرهنگ اسلامی باشند، حضور دختر و پسر در دانشگاه‌ها یک فرصت است ولی نباید اجازه اختلاط به دانشجویان داده شود.هیچ دانشگاهی حق برگزاری اردوهای مختلط را ندارد و دانشگاه‌ها باید کاری کنند تا دختران و پسران از آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، سالن‌های تشریح یا اتاق کامپیوتر در نوبت‌های جداگانه استفاده کنند.(خبرآنلاین، 14 تیر)
آیت‌الله جعفر سبحانی، یکی از مراجع تقلید قم هم در دیدار با جمعی از اعضای فراکسیون دانشگاهیان مجلس ایران عنوان کرده که مشکل فعلی دانشگاه‌های ایران در سه وجه متون درسی،فقدان اساتیداسلامی وتداخل جنسیتی خلاصه می‌شوند. آیت‌الله سبحانی،مهم‌ترین مشکل مراکز آموزش عالی کشور را تداخل جنسیتی برشمرده و خواهان اصلاح علوم انسانی در دانشگاه‌ها نیزشده‌است.
 آیت الله مکارم شیرازی به استفتائی درباره تفکیک جنسیتی دختران و پسران دانشجو در دانشگاهها، اردوها و سرویسها اعلام کرد: “وظیفه مسئولان و دانشجویان این است از چنین کاری به طور قطع استقبال کنند و آن را وظیفه شرعی خود بدانند.”
او درباره اختلاط دانشجویان پسر و دختر در پروژه های علمی، اعلام کرد: “قطعا هرگاه ضرورتی ایجاب نکند هر کدام با جنس خود مشکلات تحصیلی و علمی را حل کنند اولویت دارد و اگر بیم فسادی باشد حرام است.”
آیت الله نوری همدانی در پاسخ به استفتاء طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاههای ایران، این اقدام را مقدمه فوائد و محسنات بسیاری دانست و اعلام کرد: ” اقدام بسیار خوبی است و مقدمه فوائد و محسنات بسیاری خواهد بود.”
آیت الله صافی گلپایگانی با اینکه تفکیک جنسیتی از اهم مظاهر هویت نظام اسلامی و جامعه مسلمان است، گفت: “هزینه اجرای تفکیک جنسیتی هر چه هم سنگین باشد قابل تحمل است.” (خبرگزاری مهر، 1 تیر)
مرتضی آقاتهرانی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در باره تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها یادآوری کرده که منظور وزیر علوم از این طرح، کشیدن دیوار میان زن و مرد نیست. وی با تاکید بر جایز نبودن اختلاط میان زن و مرد در اسلام گفته که شیوه‌های مدیریتی در محیط آموزش عالی را باید بر اساس این ممنوعیت برگزید.” (خبرآنلاین، 30 فروردین)
مريم بهروزي، دبيركل جامعه زينب در اين باره مي‌گويد: “اگر شرايط و امكانات به گونه‌يي باشد كه بتوان دختر و پسر را از يكديگر جدا كرد، احتياط از اختلاط – كه حضرت امام فرمودند – ضروري است. اگر ما دختر و پسر را دايما در معرض ديد يكديگر قرار دهيم، حجب و حيا از بين مي‌رود”
يكي ديگر از موافقان طرح تفكيك جنسيتي امام جمعه كازرون است. حجت‌الاسلام محمد خرسند نيز در اين باره مي‌گويد: “در دوران تحصيل ابتدايي دختران و پسران در كلاس درس از يكديگر جدا هستند اما در دوران دانشگاهي كلاس درس مختلط است از اين رو دانشگاه‌ها بايد به سمتي پيش روند كه كلاسهاي درس مختلط نباشد”.
شریعتی رييس دانشگاه علامه طباطبايي هم درباره اين طرح اظهار مي‌دارد: “جدا كردن كلاس‌هاي دانشجويان دختر و پسر قطعا برنامه‌ريزي دانشكده‌ها است. دانشكده‌ها برنامه‌ريزي كرده‌اند كه كلاس‌هاي دروس عمومي را كه داراي تراكم جمعيتي بالايي هستند به دو كلاس دخترانه و پسرانه تقسيم كنند. بزودي در سال جديد تحصيلي يك بخشي از كلاس‌ها به صورت جداگانه برگزار مي‌شود”. (ملت آنلاین، 15تیر)
حجت الاسلام علي بنايي،نماينده مردم قم در مجلس : اجراي قانون تفكيك جنسيتي در دانشگاهها تكليف قانوني است و بايد اجرايي شود. قانون اجراي تفكيك جنسيتي در دانشگاهها در سالهاي گذشته شايد به دليل كمبود هيئت علمي و يا كمبود برخي رشته ها عملا امكان اجراي كامل نداشت.اما در سالهاي اخير با گسترش فضاي دانشگاهي و اعضاي هيئت علمي، زمينه اين تفكيك فراهم بوده و امكان اجراي اين قانون وجود دارد.
تفكيك جنسيتي در دانشگاهها يك قانون است و قانون اجرا ميشود و اين تكليف قانوني بر عهده متوليان آموزشي است و هيچ بهانه و عذري هم پذيرفته نيست.  با اجراي اين طرح ˛ارزشهاي اسلامي هم سرجاي خود رعايت خواهد شد و كسي هم با اينها مخالف نخواهد بود در عين اينكه تعارضي بين تفكر دانشجويي و ارزشهاي اسلامي ديده نميشود. (فارس، 22تیر)
سید محمودحسینی دولت آبادی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: ما می خوهیم تا شئونات اسلامی را در برخورد با جنس مخالف رعایت کنیم.باید حدود شرعی میان زن و مرد مراعات شود (خبرآنلاین،30 تیر)
اکثر موافقان طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه تحصیل نکرده اند، برخی از آنان الگوی خود را در طرح تفکیک جنسیتی حوزه های علمیه عنوان کرده اند.
 آیت‌الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه‌های علمیه گفت: برنامه‌ریزی دقیق و صحیح برای رفع دغدغه‌های مراجع عظام تقلید جهت ایجاد محیطی آرام و علمی در دانشگاه‌ها و عدم اختلاط دختر و پسر ضروری و اجتناب ناپذیر است. (خبرآنلاین، 19 تیر)
مخالفان طرح تفکیک جنسیتی
طرح تفکیک جنسیتی یکی از زیرشاخه های اسلامی کردن دانشگاه ها است. گفته می شود اسلام اختلاط میان زن و مرد را منع کرده است اما بسیاری عقیده دارند وجود حجاب در اسلام به معنی بلا مانع بودن حضور زنان در جامعه است.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس، علی عباسپور تهرانی فرد:”تفکیک جنسیتی و یا مثلا چادر زدن میان دانشجویان دختر و پسر کاملا غلط است و با آن مخالفیم.ما باید ببینیم منظور از تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها چیست؟ یعنی از فردا همه دختران جدا از پسران باشند؟ از نظر من این موضوع امکان پذیر نیست که اگر اینطور بود همه دانشگاهها را مانند دانشگاه الزهرا می‌کردیم”. (خبرآنلاین، 8 اردیبهشت)
فاطمه کشاورز: این معضل از نظر دینی نیزجای بحث دارد. باید از خود پرسید که اگر آموزش دهندگان اصول اسلامی/اخلاقی/ انسانی تا به این حد از تآثیر آموزش خود ناامیدند که باید افراد را با کشیدن دیوار از هجوم جنسی به یکدیگر و فساد اخلاق باز دارند، دیگر چرا به خود و دیگران این همه زحمت گفتن و نوشتن نصایح اخلاقی میدهند. واگر دین اسلام تعلیم اصول اخلاقی به انسانها را ناممکن می شمارد و راه حل را در تفکیک جنسیتی می بیند، مقولۀ حجاب و رعایت موازین پوششی صحیح به چه منظور است؟ حجاب درفضاهای تک جنسیتی معنائی ندارد. پس طبیعی است که فرض کنیم حجاب اسلامی به منظور آماده کردن زنان و مردان برای ارتباط صحیح و اخلاقی در حوزه های اجتماعی مختلط منظور شده. اگر چنین است جداکردن زنان از مردان در محیطهای آموزشی بجز بنا کردن زندانهای جدید چه معنائی میتواند داشته باشد؟ (جرس، 14 تیر)
ضیاء الله اعزازی ملکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: برای تفکیک جنسیتی بودجه هنگفتی مورد نیاز است.با رعایت امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها دیگر نیاز به جداسازی جنسیتی نیست.با رعایت ارزش ها و اعتقادات اسلامی در دانشگاه ها می توانیم از ایجاد مشکلاتی که بعد از تفکیک سازی به وجود می آید جلوگیری کنیم.
سعدالله نصیری قیداری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات : برای اینکه تفکیک جنسیت عملی شود باید تعداد آزمایشگاه ها نیز دو برابر شود که به لحاظ کارشناسی، اقتصادی و مدیریتی امکان پذیر نیست.باید توجه داشته باشیم دانشگاه ها بهترین محیط برای کار و فعالیت دانشجویان دختر و پسر در کنار هم است که برای رفتار در محیط اجتماعی و زندگی آینده آماده شوند.
چندین هزار ازدواج دانشجویی در محیط دانشگاه صورت می گیرد که عمده آن ها پایدار است و این امر به این دلیل است که دانشجویان چند ترم رفتار همدیگر را تحت نظر می گیرند و با آشنایی و دید باز ازدواج می کنند و در کنار هم رفتار اجتماعی را می آموزند.
اشرف بروجردي، عضوهيات علمي پژوهشگاه علوم انساني وفرهنگي در اين مورد مي‌گويد: « زن ومرد بايد بتوانند در تمامي عرصه‌ها در كنار هم كار كنند ونياز است كه با همكاري و هم فكري هم در تمامي فضاهاي اجتماعي اعم از مراكز آموزشي، تجاري، اداري، پژوهشي و… بتوانند جامعه را در كمال آرامش اداره نمايند. كساني كه مساله تفكيك جنسيتي را مطرح مي‌كنند مي‌خواظهند چه مشكلي را مطرح كنند. در حال حاضر زن و مرد در كنار هم در تمامي عرصه‌ها كار مي‌كنند و اين امكان پذير نيست كه بتوانيم اين رويه را مردود اعلام كنيم. با اين روش نمي‌توان جامعه را مصون نگه داشت اين روش نه تنها جامعه را مصون نمي‌كند بلكه آن را به مخاطره مي‌اندازد در هيچ كجا نتوانستيم با تفكيك جنسيتي مصونيت به وجود آوريم مصونيت با جداسازي تحقق نمي‌يابد. (ملت آنلاین، 15 تیر)
حجت‌الاسلام انصاري راد: اختلاط جنسيتي در دانشگاه‌ها هيچ گونه اشكال شرعي ندارد و هيچ كس نمي‌تواند شركت دختر و پسر در يك كلاس را خلاف شرع اعلام كند. در جامعه امروز نمي‌توان بين زن و مرد و دختر و پسر ديواري قرار داد و آنها را از سخن گفتن و ارتباط با هم ممنوع ساخت. به جاي جداسازي جنسيتي بايد انسان‌هايي در جامعه تربيت كنيم كه به وظيفه شرعي و اجتماعي خود آگاه باشند و خود را ملزم به رعايت قانون بدانند. (خبرآنلاین، 15تیر)
محمود گلزاری، روانشناس: “بررسیهای چندی كه درسالهای گذشته صورت گرفته نشان میدهد: دانشجویانی كه در دانشگاههای تك جنسیتی درس میخوانند تقریباً به اندازه دیگر دانشجویان با جنس مخالف رابطه دارند.
همین تحقیقات می رساندكه بیش از 60 درصد دختران و پسرانی كه در دانشگاه ها با جنس مخالف رابطه شتابزده و نادرستی برقرار می كنند، این كار را از اوایل نوجوانی و در زمان تحصیل در دوره راهنمایی و دبیرستان شروع كرده اند.
آیا نمی توان به جای این برخوردهای مقطعی، شتابزده و غیرقابل اجرا و بیدوام كه نگاهی ابزاری و كاملاً جنسی به روابط انسانی دارد، به دختران و پسران آموزش داد چگونه با هم همكاری كنند و با چه معیارها و روشهایی به قصد ازدواجی پایدار و آگاهانه و با مشورت خانواده ها با یكدیگر به گفتوگو بپردازند” (آینده، 22 تیر)
اکثر مخالفان دولتی طرح تفکیک جنسیتی به دنبال جایگزینی برای این طرح هستند، تک جنسیتی کردن دانشگاه ها، طرح عفاف و حجاب، سهمیه بندی جنسیتی و سایر پیشنهادهایی که به تبعیض جنسیتی منتهی می شود.
اما مخالفین دانشگاهی و متخصصان تفکیک جنسیتی را غیر ضروری و مضر می دانند و سوالی که پرسیده می شود این است که این طرح برای حل کدام مشکل مطرح شده است؟ چه پژوهشی جداسازی را راهکار مناسبی برای حل مشکلات دانسته است؟
نارضایتی اساتید دانشگاه از اجرای طرح تفکیک جنسیتی
به ابتکار جمعی از گردانندگان مراکز آموزشی، محققان و متخصصان ایرانی، فراخوانی منتشر شده که در آن از روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران خواسته شده است که از اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها خودداری کنند. در این متن گفته شده است که اجرای چنین طرحی سیاست زن ستیزانه است و همچنین افزوده شده است که جوانان و دانشگاهیان هوشمند و بالغ ایرانی نیازی به این گونه تدابیر ندارند. با این که هنوز امضا و حمایت از این فراخوان ادامه دارد، اما تاکنون چند تن از اساتید و روسای (سابق) دانشگاه های ایران، کانادا و آمریکا در میان امضا ها دیده می شود. (شهرزاد نیوز)
اعتراض دانشجویان به اجرای طرح تفکیک جنسیتی
جمعی از دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه تهران دوشنبه 29 فروردین در اعتراض به تفکیک جنسیتی سرویس های دانشگاه تهران در ایستگاه سرویس های این دانشگاه واقع در تقاطع خیابان طالقانی و قدس دست به تجمع اعتراض امیز زدند.صد ها تن از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حرکت توهین آمیز مسئولان این دانشگاه در رابطه با تفکیک جنسیتی سرویس های دانشگاه تهران به کوی دانشگاه روز دوشنبه 29 فروردین با تجمع در محل ایستگاه این سرویس ها به این امر اعتراض کردند. (دانشجونیوز، 30 فروردین)‌
با اجرایی شدن طرح «تک جنسیتی کردن» در دانشگاه علم و صنعت تهران، هزاران تن از دانشجویان این دانشگاه با امضای طومار چند صفحه ای، نسبت به اجرایی شدن طرح های دولتی نظیر تفکیک جنسیتی و همچنین محروم نمودن دانشجویان دختر در پروسه پذیرشی جدید در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه هشدار داده و به آن اعتراض نموده اند.بر اساس این گزارش، این طومار که بیش از 2000 دانشجو آن را امضا کرده بودند، تنها ساعاتی پس از قرار گرفتن آن در سلف و تریای پسران دانشگاه، توسط نیروهای حراست دانشگاه ربوده شد. (دانشجو نیوز،14 خرداد)
جمعی از دانشجویان دانشگاه های آزاد سراسر کشور در واکنش به سخنان عبد الله جاسبی ریاست کل این دانشگاه طی بیانیه ای اعتراضی نوشتند: “دانشگاه نه تنها پادگان نیست که حوزه علمیه هم نیست. حال که نتوانسته اید دختران را در پستوی خانه نهان کنید با افکار تاریخ مصرف گذشته خود می خواهید حضور نیمی از جمعیت این کشور را در دانشگاه ها محدود کنید”. عبدالله جاسبی از پیش گام بودن دانشگاه آزاد در زمینه تفکیک جنسیتی خبر داده و گفته بود: “دانشگاه آزاد در زمینه تشکیل واحدهای تک‌جنسیتی و تفکیک جنسیتی بدون هیاهو و برجسته‌سازی رسانه‌ای، پیشگام بوده است”. (سحام نیوز، 21 مرداد)
پشتوانه قانونی طرح تفکیک جنسیتی
مدیر کل اداره امور فرهنگی وزارت علوم ،جلیل دارا با اشاره به پیگیر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث اجرای طرح‌های تفکیک جنسیتی و عفاف و حجاب از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: مطابق قوانین موجود بایستی این تقاضاها و درخواست‌ها سال‌ها پیش اجرا می‌شد.
وی درباره تاکید برخی نمایندگان مجلس جهت اجرای طرح تفکیک جنسیتی و عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها از مهر ماه، تصریح کرد: “اجرای این طرح در مهر ماه به معنای این نیست که قانون جدیدی ایجاد شود و یا ابلاغیه جدیدی به دانشگاه‌ها ارائه گردد و اگر بخشنامه‌ای هم باشد، تاکیدات مصوبات قبلی است”. (ایسنا، 6 تیر)
تفکیک جنسیتی یا “عفاف و جحاب”
پس از اقدام ناگهانی محمود احمدی‌نژاد برای دستور توقف طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، راهکارهای اجرای طرح عفاف وحجاب در کمیته‌ای با نام «کمیته عفاف و حجاب» بررسی می‌شود.
علی آدمی مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی وزارت‌علوم اعلام کرده است که در جهت برنامه‌ریزی کارشناسانه در حوزه‌های مختلف عفاف و حجاب، کمیته‌ عفاف و حجاب متشکل از صاحبنظران و متخصصان تشکیل شده و با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای حل معضل بدحجابی در دانشگاه‌ها و تقویت رشد معنوی آن برنامه‌ریزی کرده است.
تهیه آیین‌نامه پوشش، برگزاری همایش علمی بین‌المللی در بحث حجاب و عفاف در سال جاری، برنامه‌ریزی و برگزاری همایش‌های علمی درسطح ملی در دانشگاه‌ها با همکاری گروه علمی دانشگاه‌ها، برگزاری نمایشگاه‌هایی چون مجموعه نمایشگاهی “حدیث حسن” در راستای اجرای این طرح هم در فهرست برنامه‌های کمیته عفاف و حجاب قرار دارد. (خبرآنلاین، 3 مرداد)
وزارت کشور در طرحی برای گسترش عفاف و حجاب، از تهیه لباس فرم برای دانشجویان و کارمندان خبر داده است.
اما جلیل دارا، مدیر کل اداره امور فرهنگی وزارت علوم دراین باره گفته است: “تهیه یونیفرم و لباس واحد دانشجویی در دستور کار وزارت علوم نبوده و نیست. پیشنهاد وزارت علوم از گذشته نیز این بوده است که پوشش واحدی برای مجموع دانشگاهی کشور در نظر گرفته نشود”. ( خبر آنلاین، 19 مرداد)
الگوی طرح تفکیک جنسیتی
سید محمودحسینی دولت آبادی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از موافقان طرح تفکیک جنسیتی،در پاسخ به اینکه آیا الگوی طرح تفکیک جنسیتی کشور عربستان است؟ حوزه های علمیه و جامعه الزهرا در قم الگوی این طرح دانسته است.(خبرآنلاین،24 تیر)
۲۰دانشگاه ايران برای سال تحصيلی ۱۳۹۰ در ۴۰ رشته اقدام به پذيرش “تک‌جنسيتی” دانشجويان می‌کنند.
 روزنامه شرق چاپ تهران در شماره ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ خبر داده دانشگاه‌های تهران، اميرکبير، دانشگاه اصفهان، محقق اردبيلی، زابل، هنر شيراز، دانشگاه صنعت نفت تهران و سهند تبريز از جمله دانشگاه‌هايی هستند که برخی رشته‌ها را ویژه دختران يا ویژه پسران معرفی کرده‌اند.
 رشته‌های علوم اجتماعی، تاريخ، ادبيات، مهندسی معادن، رشته‌های گروه آموزشی هنر و گروه آموزشی رياضی از جمله رشته‌هايی هستند که در آن‌ها جداسازی جنسيتی اعمال شده است. (رادیو زمانه، 17 مرداد)
در واکنش به تک جنسیتی شدن برخی رشته های و گروههای آموزشی در دانشگاههای کشور، گروهی از انجمن های دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، طی بیانیه ای نسبت به عواقب این “تصمیمات عجولانه و خلق الساعه و غیرکارشناسی” هشدار داده و خواستار تجدیدنظر در این امر شدند. (جرس به نقل از روزنامه شرق، مرداد)
تجاوز
16 خرداد در اتفاقی کم سابقه، یکی از دختران دانشجوی ساکن خوابگاه دانشگاه فردوسی مشهد در حالیکه در داخل دانشگاه به سمت پردیس در حال حرکت بود توسط افرادی ناشناس مورد ضرب و شتم و تجاوز به عنف قرار گرفت. دانشجوی مذکور که درمحوطه ی دانشگاه رها شده بود به بیمارستان انتقال یافته و حال وی نامساعد گزارش شده است.
دانشجویان بلافاصله پس از خبردار شدن درنخستین ساعات بامداد جمعه اقدام به تجمع اعترضی کردند. در این تجمع که بالغ بر ۴۰۰تن از دانشجویان شرکت کردند، دانشجویان اعتراض و انزجار شدید خود را به انتظامات، حراست و رییس دانشگاه(عاشوری)، از این عمل اعلام کردند.
شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با صدور بیانیه ای ضمن اعتراض به عملکرد حراست دانشگاه خواهان پاسخگویی فوری مسئولین دانشگاه نسبت به ضرب و شتم و تعرض به یکی از دختران دانشجو در صحن دانشگاه شد.
این بیانیه در تجمع دانشجویان در روز ١۷ خرداد، علیرغم تلاش گسترده حراست برای جلوگیری از پخش آن، به شکل گسترده ای توزیع گردید. (دانشجونیوز، 17خرداد)
احکام دانشجویان
سارا محبوبی، دانشجوی محروم از تحصیل، ۱۸ فرودین ماه به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد. یکی از جرایم ذکر شده در حکم محبوبی «عضویت در سایت ضد انقلاب فیسبوک» ذکر شده بود. وی ۲۰ فرودین ماه پس از تفتیش منزل مسکونی پدری و ضبط کتب، کاغذهای دست نوشته، سی دی و کیس کامپیو‌تر، بازداشت و 6 اردیبهشت ماه، با وثیقه 10 میلیونی از زندان اطلاعات ساری آزاد شد. (جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، 6 اردیبهشت)
در خرداد ماه جاری سعیده کردی‌نژاد، دانشجوی کار‌شناسی ارشد اقتصاد انرژی، که تیرماه ۸۸ در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز بازداشت شده بود به دو سال حبس قطعی محکوم شد. (رادیو زمانه، 2تیر)
مونا رضایی ساکن مشهد، 4 تیرماه 90 بازداشت شد. (جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، 28تیر) (34) و پس از 10 روز،13 تیرماه به قید وثیقه آزاد گردید. (جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی، 10 مرداد)
سهمیه بندی جنسیتی
در اجرای طرح “سهمیه بندی جنسیتی”،سازمان سنجش با همکاری وزارت علوم ایران اقدام به حذف دختران در برخی از رشته ها از واحد های پذیرش دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه علم و صنعت نموده اند.
دانشجویان در اکثر رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت به صورت تک جنسیتی پذیرش می شوند.
بر اساس اطلاعاتی که در دفترچه های پذیرش دانشگاهی آمده است، به غیر از رشته‌های “مهندسي شيمي گرايش صنايع شيميايي معدني” و “مهندسي خطوط راه آهن” که هریک تنها 2 دانشجوی دختر را در واحد روزانه‌ی خود پذیرش می‌کنند، در 97 رشته دیگر دختران اجازه تحصیل در واحدهای روزانه را ندارند. در برخی از رشته‌ها، حتی اجازه‌ی تحصیل دانشجویان دختر در واحد‌های شبانه نیز داده نشده است. (دانشجو نیوز،7 خرداد)
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر از ابتدا به دانشگاهها برنامه مناسبی برای رشته های متناسب با زنان و مردان داده شده بود بخشی از مشکلات فعلی کاهش می یافت. هیچ کس نمی خواهد مانع تحصیل زنان شود اما با ایجاد شرایطی مثل بومی گزینی و تناسب بندی میان رشته ها مشکلات کمتری بوجود می آید. (مهر، 31 خرداد)
حذف رشته های علوم انساانی در دفترچه انتخاب واحد کارشناسی 1390
پس از انتشار دفترچه‌هاي انتخاب رشته مشخص شده كه دانشگاه علامه در 13 رشته هيچ ظرفيتي براي پذيرش دانشجو اعلام نكرده‌است. اين رشته‌ها عبارتند از: روزنامه‌نگاري،‌ روابط عمومي، علوم اجتماعي، علوم تربيتي، مديريت برنامه‌ريزي آموزشي، آموزش و پرورش كودكان عقب مانده ذهني،‌پيش دبستاني و دبستان، فلسفه،‌علوم اقتصادي،‌حسابداري و ‌روان شناسي.(ایلنا، 15 مرداد) بیشتر پذیرفته شدگان این رشته ها در سالهای گذشته دختران بودند.
معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي، شفيع‌آبادي: موضوع عدم پذيرش دانشجو در برخي رشته‌ها يك موضوع طبيعي در هر دانشگاهي است و فعلا در اين ترم در برخي رشته‌ها پذيرش دانشجو نداريم. (ایلنا، 15 مرداد)
سایت سازمان سنجش آموزش کشور طی دو اطلاعیه، اصلاحاتی را بعد از اعتراضات بر نحوه گزینش دانشجویان بر ظرفیت برخی دانشگاهها انجام داد. نکته مورد نظر در دفترچه اصلاح شده، همراهی با کلیشه های جنسیتی سنتی است که رشته های مهندسی و روانشناسی، شیمی و حتی الهیات با ظرفیت بیشتر برای مردان و رشته های علوم تربیتی، علوم اجتماعی، اقتصاد، ادبیات و زبان انگلیسی فقط برای زنان درنظر گرفته شده است. (تا قانون خانواده برابر، 18 مرداد)
دانشگاه تک جنسیتی
مشاور عالی وزیر و عضو هیئت نظارت و ارزیابی وزارت علوم گفت: دانشگاههای تک جنسیتی از رشد علمی بیشتری برخوردارند و آرامش روانی دختران و پسران دانشجو در این دانشگاهها بهتر فراهم می شود.
نادری، مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم با اشاره به فعالیت موسسات آموزش عالی تک جنسیتی در کشور، گفت: از این موسسات غیردولتی دو موسسه تک جنسیتی “ابرار” و “رفاه” در تهران در حال فعالیت هستند.
درخواست تاسیس ۷ موسسه تک جنسیتی دیگر نیز ارایه شده که این موسسات در حال گزینش هستند و به یکی از آنها امسال مجوز فعالیت داده می‌شود.همچنین شهرهای مشهد، قم، کرج، زاهدان و تبریز هر کدام تقاضای ایجاد یک موسسه تک جنسیتی و در تهران تقاضای تاسیس دو موسسه تک جنسیتی ارائه شده است.(ایسنا، 11مرداد)
اکنون مجوز دانشگاه دخترانه در مشهد تصویب شده است و خبر می رسد که 7 دانشگاه تک جنسیتی دیگر هم در آستانه کسب مجوز هستند.(خبرآنلاین، 29 تیر)
تنظیم خانواده یا شکوه همسرداری
معاون خانواده مرکز امور زنان گفت: “کتاب شکوه همسرداری از ترم آینده در سرفصل دروس دانشگاهی گنجانده خواهد شد و بر اساس نتایج آخرین پیگیری‌ها در این باره، ‌این کتاب در کنار کتاب تنظیم خانواده تدریس خواهد شد.” (خبرآنلاین،30 اردیبهشت)
سال گذشته معاون آموزش و پژوهش مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده از طریق معاون آموزشی وزارت علوم گفته بود: کتاب “شکوه همسرداری” به طور قطع در دانشگاه‌ها جایگزین “تنظیم خانواده ” می‌شود. ( خبرآنلاین، 3 بهمن)
موفقیت کم‌سابقه دختران در کسب رتبه‌های برتر کنکور سراسری ۱۳۹۰
با اعلام نتایج ابتدایی کنکور سراسری سال ۱۳۹۰توسط سازمان سنجش در خصوص سه نفر اول گروههای  آزمایشی کنکور مشخص شد که در دو رشته هنر و ریاضی و فنی، هر سه رتبه اول از آن دختران شده است. (کلمه، 12 مرداد)
برخی دانشجویان مدعی هستند بر اساس مصوبه وزارت مسكن از این پس فارغ التحصیلان مهندسی تكنولوژی معماری و علمی كاربردی معماری دیگر حق طراحی ندارند.با توجه به این كه پروانه نظارت تنها به فارغ التحصیلان پسر داده می‌شود با این تصمیم وزارت مسكن، دختران از داشتن هرگونه پروانه محروم بوده و بدون دلیل خاصی در حال تحصیل هستند. (آینده نیوز، 30 تیر)
جمعي از دانشجويان رشته مهندسي تکنولوژي معماري و علمي کاربردي معماري کرمانشاه نسبت به لغو حق طراحي به فارغ التحصيلان اين رشته اعتراض كردند.
يکي از دانشجويان معترض در اين خصوص، گفت: پيش از اين فارغ التحصيلان اين رشته‌ها مي توانسنتد هم پروانه طراحي و هم پروانه نظارت بگيرندکه اکنون با اين تصميم وزارت مسکن، تنها به ما پروانه نظارت داده مي‌شود و اين در حالي است که پروانه نظارت تنها به فارغ التحصيلان پسر داده مي‌شود و دختران از دريافت اين پروانه هم محروم هستند.بر اساس اين گزارش، در پايان اين دانشجويان با امضاء طوماري خواستار لغو اين تصميم و بازگشت شرايط به روال قبل شدند.  (ایسنا، 10 تیر)
کنکور سراسری 90 و محدودیت دختران
مرور کلی دفترچه کنکور در رشته علوم انسانی و ریاضی نشان می دهد که به طور گسترده ای سهمیه بندی در اغلب دانشگاه های کشور در حال اجراست. علاوه بر این که طرح بومی گزینی نیز محدودیت های بیشتری برای حضور دختران در دانشگاه های برتر کشور ایجاد کرده و نهایتا تفکیک جنسیتی بار موانع و محدودیت ها را برای دختران مضاعف خواهد کرد. (تا قانون خانواده برابر، 16 مرداد)
حجاب
دانشگاه هرمزگان
نمایش مشخصات دانشجویان برای مقابله با بدحجابی: مسئولین حراست دانشگاه هرمزگان برای مقابله با “بدحجابی” در این دانشگاه، علاوه بر تذکر زبانی به دانشجویان، کارت دانشجویی افراد ”بدحجاب” را گرفته و پشت شیشه اتاقک حراست ورودی دانشگاه نصب می‌کند تا دیگر دانشجویان این کارت‌ها را ببینند و درس عبرت بگیرند(هرانا، 5 اردیبهشت)
دانشگاه بهشتی
بر اساس آیین نامه ی انضباطی جدید دانشگاه شهید بهشتی که در برد این دانشگاه نصب شده است دانشجویان از بسیاری از نوع پوشش ها ممنوع شده اند. در این آیین نامه 10 ماده به عنوان مصادق پوشش دختران و 5 مورد به عنوان مصادیق پوشش پسران عنوان شده و در آن محدودیت های نوع و رنگ و اندازه پوشش دانشجویان مشخص شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر