۱۳۹۱ بهمن ۲۹, یکشنبه

روی آوری زنان به «مشاغل کاذب» به علت مشکلات اقتصادی

Economic-problemsشهرزادنیوز:روی آوردن زنان به مشاغلی که "مشاغل کاذب" نام گرفته اند، مرز مشاغل زنانه- مردانه را، به ویژه در تهران، به هم ریخته است.
فاطمه رمضانیان، از گروه اجتماعی سایت قانون، در این رابطه طی گزارشی از جمله نوشته است که این روزها در اطراف و اکناف تهران که پرسه می‌زنی، شاهد حضور زنان در مشاغلی هستی که زمانی در ردیف مشاغل مردانه قرار داشتند. مشاغلی نظیر راننده اتوبوس، راننده تاکسی، مشاور مسکن، کار در کافی شاپ، نوازندگی کنار خیابان و فعالیت‌هایی از این دست که تا چندی پیش، نگاه سنتی جامعه حضور زنان را در آن‌ها بر نمی‌تافت.
وی در ادامه نوشته است که مخالفان ترویج تساوی شغلی زنان و مردان در ایران، از این تساوی تحت عنوان نوعی روشنفکر مآبی نادرست، فریبنده، و ساخته ی دست فعالان حقوق زن نام می‌برند که همجنسان خود را از ایفای نقش مادری و همسری در منزل باز داشته است. موافقان اما جامعه را در گذر از سنت به صنعت، درگیر تغییر و جایگزینی ارزش‌ها و هنجارها می‌دانند و از تساوی مشاغل به عنوان مصداق بارز یکی از این دگرگونی‌ها نام می‌برند.

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس، در گفت‌وگو با «قانون»، تعریف و تفکیک مشاغل بر مبنای جنسیت را نوعی سنتی نگری معرفی می‌کند و با تاکید بر این‌که سنت هیچ گاه برای مدتی طولانی پایدار نخواهد ماند، می‌گوید که جوامع پیوسته در حال تغییر هستند. سال‌ها قبل مردم به ندرت به پزشک زن اطمینان می‌کردند، اما امروزه وزیر و وکیل و متخصص زن در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. تاریخ ما گواه بر وجود زنانی است که همپا و برابر با مردان در ساخت تخت جمشید تلاش کرده اند. این‌که تجارت را مخصوص مردان و خانه داری را پیشه زنان بدانیم، تفکر درستی نیست.
بنفشه صدیق، رئیس انجمن زنان مدیر کارآفرین، نیز در گفت‌و‌گو با «قانون»، ضمن تاکید بر این‌که 50 درصد جامعه ایران را زنان تشکیل می‌دهند، می‌گوید: که اگر بخش اعظم این جمعیت‌، خانه‌دار و مصرف‌کننده باقی بمانند در بیشتر موارد نتیجه‌ای جز هزینه کاذب و تجمل گرایی نخواهد داشت.
به گفته وی، زنی که کار در یک آژانس یا کافه را می‌پذیرد، فرهنگ سنتی ایرانی را به ستیز طلبیده و این کار آسانی نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر