۱۳۹۱ بهمن ۱۵, یکشنبه

علت افزایش طلاق در استان های تهران و البرز چیست؟


فرارو- یک جامعه شناس گفت: «عدم تجانس فرهنگی و فکری و تفریحات ناسالمی که برای دختران و پسران در تهران و کرج ایجاد شده و نیز بی بند و باری هایی که در این دو شهر بوجود آمده باعث شده آمار طلاق در تهران و کرج افزایش پیدا کند.»

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفته است: استان‌های تهران و البرز در ازدواج رتبه آخر و در طلاق اول هستند.
علی اکبر محزون اظهار داشته است: استان‌های تهران، البرز و خراسان‌رضوی بیشترین نرخ طلاق را دارند و در مقابل استان‌های سیستان‌وبلوچستان، ایلام و چهارمحال‌‌و‌بختیاری در آخر جدول طلاق قرار می‌گیرند.
علت افزایش طلاق در استان های تهران و البرز چیست؟

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو گفت: «مهم ترین عامل طلاق عدم تجانس فکری و فرهنگی است. وقتی از کرج به عنوان ایران کوچک یاد می شود، یعنی تمام خُرده فرهنگ های مختلف کشور در این شهر جمع است. در تهران نیز به همین صورت خُرده فرهنگ های مختلف جمع است.»
وی ادامه داد: «لذا از یکسو عدم تجانس فرهنگی و فکری و از سوی دیگر تفریحات ناسالمی که برای دختران و پسران در تهران و کرج ایجاد شده و نیز بی بند و باری هایی که در این دو شهر بوجود آمده باعث شده آمار طلاق در تهران و کرج افزایش پیدا کند.»
این استاد دانشگاه تصریح کرد: «در بررسی ای که ما در کرج انجام دادیم، از یک جامعه آماری 860 نفره حدود 33.3 درصد زنان شوهردار، رابطه نامشروع داشتند و 50 دختر را که مورد بررسی قرار دادیم هر 50 نفر دارای رابطه جنسی با پسران بودند.»
قرایی مقدم در پاسخ به این سوال که چرا با آنکه گفته می شود مسئله اقتصادی یکی از عوامل اصلی در طلاق می باشد، اما آمار طلاق در استان های محرومی همچون سیستان و بلوچستان و ایلام پایین است؟، گفت: «دلیل آن این است که در این استان ها سنت ها قوی است. اقتصاد در برابر سنت نمی تواند راه به جایی ببرد.»
وی ادامه داد: «در این استان ها تجانس فرهنگی و فکری وجود دارد. زن می داند که باید مطیع مرد باشد و از نظر اقتصادی نیز به مرد وابستگی دارد و از نظر فکری نیز تسلط مرد را پذیرفته است. لذا مسلم است که آمار طلاق پایین می آید.»
قرایی مقدم درباره راهکار کاهش طلاق در استان های تهران و البرز گفت: «در این باره راهکاری نمی توان ارائه کرد. هر شهری که مهاجرپذیر باشد و تجانس فرهنگی آن بهم بخورد و ازدواج ها از روی درک و شناخت منطقی صورت نگیرد، باعث افزایش آمار طلاق می شود.»
فاصله از بافت فرهنگی سنتی باعث افزایش طلاق شده است
اما سید احمد جلیلی مشاور عالی انجمن روانپزشکان ایران در این باره در گفتگو با فرارو گفت: «در رابطه با آمار طلاق باید گفت این یک عدد خام است که اعلام شده است. به اعتقاد من در کنار این آمار ما به اطلاعاتی همچون پرسشنامه ای که طرفین هنگام طلاق پُر کرده اند نیاز داریم تا متوجه شویم علت طلاق آنها چه بوده است. با داشتن این اطلاعات است که می توان اظهارنظر دقیقی داشت.»
وی ادامه داد: «اگر بخواهیم بگوییم علت افزایش طلاق در استان های تهران و البرز صرفا به دلیل شرایط سخت اقتصادی در این دو استان است؛ آنگاه این ادعا با این مسئله که در استان های محرومی مانند سیستان و بلوچستان و ایلام آمار طلاق پایین است نفی می شود.»
جلیلی تصریح کرد: «تنها نتیجه گیری که می توان از این آمار گرفت این است که روابط میان انسان ها و روابط فرهنگی و پایبندی به خانواده به علت بافت خاص این دو استان (تهران و البرز) که نسبت به سایر استان ها از بافت سنتی کشور بیشتر فاصله گرفته اند باعث افزایش میزان طلاق در آنها شده است.»
وی افزود: «لذا تنها تفاوتی که می توان میان این دو استان و سایر استان ها با توجه به این اطلاعات خام بدست داد همین تفاوت بافت فرهنگی است؛ چرا که اگر بخواهیم مسائل روانی را نیز در مسئله طلاق دخالت دهیم، آنگاه استان ایلام که بیشترین میزان خودسوزی و خودکشی در کشور را داراست جلوی ما قد علم می کند که نشان دهنده بالا بودن میزان افسردگی در این استان است در حالی که میزان طلاق در این استان پایین است.» 
http://www.iran-emrooz.net/news/index.php/news2/43808/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر