۱۳۹۱ بهمن ۱۵, یکشنبه

براي مهريه بيش از 110 سكه،حكم جلب نمي دهم/ يك قاضي دادگستري در گفت و گو با «اعتماد»


ارسال کننده : خانم زهره کفایت حقیقی 
روزنامه اعتماد:
تغييرات جنجال‌برانگيز لايحه حمايت از خانواده، از سوي نيره اخوان بي‌طرف، نماينده مجلس پيشنهاد شد و تا امروز كه در مرحله ابلاغ و درج در روزنامه رسمي است همچنان ادامه دارد. در اين ميان، آنچه اهميت دارد آن است كه با توجه به بخشنامه قضايي اخير آيت الله صادق لاريجاني، رييس قوه قضاييه از اين به بعد، برگ جلب عليه زوج تنها تا سقف 110 سكه تمام بهار آزادي صادر مي‌شود و براي مازاد آن برگ جلب صادر نخواهد شد.
در همين زمينه با آقاي اصلان بديهه قاضي شعبه 261 مجتمع قضايي خانواده 2 تهران اقدام به گفت‌وگو كرديم كه در ادامه مي‌خوانيد.
با توجه به ماده 2قانون نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي در چه زماني قانون مذكور قابليت اثر دارد؟ تا سقف 110 عدد سكه بهار آزادي يا نسبت به مازاد آن در صورت توانايي مرد از نظر مالي نيز مصداق دارد؟
تا سقف 110 عدد سكه تمام بهار آزادي اعمال ماده 2قانون نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي قابليت اجرا دارد. بدين‌ترتيب كه چنانچه مهريه تا سقف 110عدد سكه تمام بهار آزادي باشد و زوج توانايي پرداخت نداشته باشد برگ جلب صادر مي‌شود. اما به محض پرداخت110 سكه تمام بهار آزادي از زندان آزاد خواهد شد و نسبت به مازاد آن هيچ گونه برگ جلبي صادر نمي‌شود و در صورتي كه مرد تمكن مالي داشته باشد و زوجه بتواند آن را در محكمه ثابت كند در صورت امتناع از پرداخت، نسبت به مازاد 110سكه مطابق با ماده 2قانون نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي با زوج رفتار خواهد شد.
به نظر شما اين طرح با فرهنگ جامعه امروزي سازگاري دارد يا خير؟ و اصولا چه ضمانتي براي تمكين خانواده‌ها بر اين امر وجود دارد؟
با فرهنگ جامعه امروزي سازگاري دارد چون با توجه به بالا بودن قيمت سكه در دوره كنوني، مجلس شوراي اسلامي با توجه به فرهنگ جامعه و مسائل اقتصادي افراد و اشخاص، ميزان را مشخص كرده كه با جامعه سازگاري داشته باشد. اما درباره اينكه ضمانت اجراي آن در بين خانواده‌ها، بستگي به شأن و شرايط هر خانواده دارد و خانواده‌ها مي‌توانند همين سقف مهريه را يا كمتر يا بيشتر به عنوان ميزان مهريه دخترانشان تعيين كنند.
گفته مي‌شود هدف اين طرح كاهش افراد زنداني به جهت عدم پرداخت مهريه است، آيا به نظر شما اين طرح راه‌حل مناسبي است يا خير؟
بديهي است اين طرح كاهش چشمگيري در زندان‌ها به جهت عدم پرداخت مهريه ايجاد مي‌كند و به نظر مي‌رسد راه‌حل مناسبي است. چون مجلس شوراي اسلامي ميزان سكه‌هاي تعيين شده تا 110عدد سكه بهار آزادي را با توجه به يك مقياس و آمار كلي و با بررسي تمامي جوانب، براي جلوگيري و كاهش افراد در زندان‌ها مد نظر قرار داده است.
آيا درباره 110 سكه تمام بهار آزادي باز هم قضيه تقسيط مهريه مطرح مي‌شود؟
قضيه تقسيط ديگر مصداقي پيدا نمي‌كند. سابقا مثلا چنانچه 1300سكه تمام بهار آزادي ميزان مهريه زوجه بود در صورتي كه زوج به پرداخت يكجاي آن به موجب راي دادگاه محكوم مي‌شد با توجه به تقديم دادخواست اعسار از پرداخت يكجاي مهريه و تقاضاي تقسيط آن از ناحيه زوج كل مهريه با توجه به دلايل تقسيط مي‌شد.
در حالي كه در قانون اخير‌التصويب تا سقف 110 سكه تمام بهار آزادي تنها درباره صدور برگ جلب عليه زوج است ولا غير و نسبت به مازاد آن مصداق ندارد كه بخواهد قضيه تقسيط مصداق پيدا كند.
شما كه در روال كار دادگاه‌ها هستيد آيا درباره سقف مهريه و اعمال 110 عدد مهريه تمام بهار آزادي اين طرح در حال حاضر اجرا مي‌شود؟
ان‌شاء‌الله پس از ابلاغ و درج در روزنامه رسمي به زودي لازم‌الاجرا خواهد شد.
http://chrr.biz/spip.php?article20140

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر