۱۳۹۱ مرداد ۲۳, دوشنبه

امتناع دانشگاه تهران از پذيرش دانشجويان دختر ممتاز


شنبه، 21 مرداد ماه

دانشگاه تهران در اقدامی بی‌سابقه حاضر به اعمال سهمیه معدل ورود به مقطع کارشناسی ارشد برای دختران رشته معدن نیست. این در حالی است که این دانشجویان به امید داشتن سهمیه شاگرد اولی، فرصت شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را از دست داده‌اند.
تعدادی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با «اعتماد» با ابراز نگرانی نسبت به سرگردانی دانشجویان دختر در آخرین ماه‌های مانده به شروع سال تحصیلی جدید، از مخالفت فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران برای پذیرش دختران در رشته معدن خبر دادند. این در حالی است که تنها به عنوان نمونه از شش دانشجوی برتر معدن دانشگاه تهران در سال جاری که می‌توانستند بدون کنکور به مقطع کارشناسی ارشد راه پیدا کنند چهار دانشجو، دختر هستند.
در کنکور کارشناسی ارشد ۹۱ نیز پذیرش دانشجو در دانشکده معدن دانشگاه تهران به صورت تک‌جنسیتی شده بود. ظاهرا یکی از علل این تصمیم‌گیری، اطلاعات اشتباهی است که ریاست دانشگاه تهران، درباره تعداد دانشجویان دختر شاغل به تحصیل در دانشکده معدن داشته است.
در دفترچه کنکور کارشناسی ۹۱ که در روزهای گذشته منتشر شد دختران از ۷۶ رشته دانشگاهی حذف و بیش از ۶۰۰ کد رشته دانشگاهی در ۶۰ دانشگاه کشور تک‌جنسیتی شده بود. بررسی دفترچه راهنمای کنکور ۹۱ حاکی از آن است که ۱۲ دانشگاه کشور در رشته مهندسی معدن تنها مرد پذیرش می‌کنند. دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی بیرجند، سهند تبریز، بین‌المللی قزوین، دانشگاه کاشان، دانشگاه لرستان، دانشگاه بیرجند، دانشگاه سیستان بلوچستان، دانشگاه باهنر کرمان و دانشگاه ارومیه، دانشگاه‌هایی هستند که ظرفیت پذیرش دختران در رشته مهندسی معدن را صفر کرده‌اند. سایر دانشگاه‌ها نیز سهمیه ناچیزی را برای پذیرش دختران در این رشته قرار داده‌اند. آمار تفکیک جنسیتی در کد رشته‌های دانشگاهی نشان می‌دهد که از هر شش کد رشته دانشگاهی بیش از یک رشته به صورت تفکیک شده برای دانشجویان پسر یا دختر برگزار خواهد شد.
به طور میانگین بیش از ۱۷ درصد کد رشته‌های دانشگاهی در گروه‌های آموزشی مختلف تفکیک جنسیتی شده‌اند. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در حدود ۲۰ درصد، علوم انسانی بیش از ۳۰ درصد، علوم تجربی ۱۰ درصد، هنر ۳۴ درصد و زبان‌های خارجی ۲۵ درصد کد رشته‌های دانشگاهی به صورت تفکیک شده برای دانشجویان پسر و دختر برگزار خواهد شد. دانشگاه‌های اراک، اصفهان، بوعلی‌سینا همدان، بین‌المللی امام‌خمینی قزوین، لرستان، محقق اردبیلی، گلستان و علامه طباطبایی از دانشگاه‌هایی هستند که شمار زیادی از رشته‌های تحصیلی را به صورت تک‌جنسیتی برگزار می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر