۱۳۹۱ خرداد ۱۶, سه‌شنبه

فعالان سياسي-مدني نسبت به بازداشت منيژه نجم عراقي اعتراض كردند


04 جون 2012

بیش ازچهارصد نفراز فعالان حقوق زنان، نویسندگان و فعالان سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه‎ای خواستار آزادی منیژه نجم عراقی، نویسنده، مترجم و فعال حقوق زنان شدند.
در این بیانیه که نسخه‌ای از آن به‌ "رادیوزمانه" رسیده، بازداشت این فعال حقوق زنان "قویا" محکوم شده و از جمهوری اسلامی خواسته شده "دست از پرونده‌سازی علیه فعالان حقوق زن، نویسندگان و متفکرین، روزنامه‌نگاران، فعالان کارگری، دانشجویان، معلمان، وکلا، فعالین سیاسی و مدنی بردارد و نسبت به آزادی فوری و بی قید و شرط آن‌ها اقدام کند."منيژه نجم عراقی، نويسنده، مترجم و منشی کانون نويسندگان ايران روز يکشنبه هفتم خردادماه پس از مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت و به زندان اوين منتقل شده است.
وی پیش از این در تاريخ ۲۴ مهرماه سال ۸۹ بازداشت و پس از سه روز با قيد وثيقه آزاد شده بود. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی پيرعباسی منیژه نجم‌عراقی را به اتهام "عضويت در کانون نويسندگان ايران، ارسال بيانيه‌های کانون نويسندگان و شرکت در تجمع‌ها بر مزار محمد مختاری، محمدجعفر پوينده و احمد شاملو" به تحمل يک سال حبس تعزيری محکوم کرده بود.
منيژه نجم عراقی، نويسنده، مترجم و منشی کانون نويسندگان ايران روز يکشنبه هفتم خردادماه پس از مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت و به زندان اوين منتقل شده است
 کتاب‌های "منبع‌شناسی زنان" و "زن و سينما"  از جمله تالیفات وی هستند. وی همچنین کتاب‌های  "جامعه‌شناسی زنان" نوشته پاملا ابوت و کلر والاس، "جنسيت، رابطه و تفاوت در نگرش روان‏کاوی" نوشته نانسی جوليا چودوروف، "درباره‌ جنبش زنان؛ مناظره‌ای فمينيستی" نوشته باربارا اپستاين، "نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظريه‌های فمينيستی" نوشته رزماری تانگ، "دردسرهای پسامدرنيسم" نوشته استفان مورافسکی، "سرمايه‌داری، خانواده و زندگی شخصی" نوشته الی زارتسکی را ترجمه کرده است.
 کانون نويسندگان ايران نخستين تشکل صنفی و غيردولتی اهل قلم ايران است که در بيش از چهار دهه فعاليت خود نويسندگان و شاعران مطرح ايران را گرد آورده است.
 اين کانون در طول فعاليت خود از آزادی بيان و حقوق نويسندگان ايران پشتيبانی کرده و همواره با فشارهای حکومتی روبه‌رو بوده است.
آسیه امینی،  الهه امانی، بابک امیرخسروی، پرستو فروهر، پروین اردلان، پروین بختیارنژاد، جلوه جواهری، حسن یوسفی اشکوری، خدیجه مقدم، رضا علیجانی، زیبا میرحسینی،  ژانت افاری،  سوسن طهماسبی، شهلا انتصاری، طلعت تقی نیا، فاطمه حقیقت جو، فریبا داودی مهاجر، فیروزه مهاجر، کاظم علمداری، محبوبه عباسقلی زاده، مریم محسنی، منصوره شجاعی،  منیره برادران ، مهدی خانبابا تهرانی، مهر انگیز کار، مهناز پراکند، ناصر زراعتی، نوشین احمدی خراسانی، نیره توحیدی، هدایت متین دفتری، ویدا حاجبی تبریزی  ویکتوریا آزاد  از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.
دانشجو نيوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر