۱۳۹۰ مرداد ۳۰, یکشنبه

آزار جنسی سه دختر کوهنورد


در دو ماه اخیر سه مورد سو ء استفاده جنسی از دختران کوهنورد به فدراسیون کوهنوردی گزارش شده است. منصوره گرجی به خبرنگار قانون می‌گوید: «این اتفاقات ربطی به فدارسیون کوهنوردی ندارد زیر این افراد از طریق فدراسیون یا هیات‌های تابعه به این تورها اعزام نشدند.»گرجی می‌گوید: «مجوز این تورها را سازمان میراث فرهنگی می‌دهد و غیر از مسائلی که برای این خانم‌ها پیش آمده،مشکلات فنی زیادی هم برای افرادی که از طریق تورهای کوهنوردی به ویژه در سفرهای خارج از کشور، پیش می‌آید.»

به گفته وی دادن مجوز به تورهای کوهنوردی ربطی به فدراسیون کوهنوردی ندارد و سازمان میراث فرهنگی که این مسئولیت را دارد باید در دادن مجوز به افراد کم تجربه و گروه‌های ناشناخته تجدید نظر کند.
گرجی اتفاقات پیش آمده برای این دختران کوهنورد را یک استثناء می‌داند. علی 15 سال است که کوهنوردی می‌کند و همراه با تورهای کوهنوردی صعودهای متعدد داخلی وخارجی داشته است. وی به خبرنگار قانون می‌گوید: «تورهای کوهنوردی جزو سالم‌ترین تورهای گردشگری هستندواین برای اولین بار است که من در تمام سال‌های کوهوردی‌ام چنین خبری رامی‌شنوم.»
لیلا 10 سال است که کوهنوردی می‌کند و سابقه صعودهای داخلی و خارجی متعددی دارد. او از چنین پیشامدی ابراز تاسف می کند و می‌گوید: «تاکنون به مشکلی برنخورده‌ام. نمی‌دانم که این کوهنوردان چگونه تورشان را انتخاب کردند.»
وی می‌گوید: «این افراد کم تجربه بودند و با آژانس‌ها یا گروه‌های معتبرکوهنوردی اعزام نشده بودند. آنها به ما هم دقیق نگفتند که چه اتفاقی براشان افتاده است. فقط گفتند که در خارج از مرز مشکل‌دار شدند. ما هم به آنها گفتیم شما قبل از اینکه به این سفر می‌رفتید باید مشاوره می‌کردید که با چه افرادی و چه توری می‌روید. من مطئنم این افراد به ویژه خانمی که به خود من مراجعه کرد، اولین بارش بود که می‌خواست در یک صعود خارجی شرکت کند. این افراد خودشان اقدام کرده بودند و به دلیل کم تجربگی و اهمال خودشان این بلا سرشان آمد. اینها ازاقشاری هستند که می‌گویندوقتی این تور با 500 هزار تومان ما را می‌برد چرا ‌2میلیون تومان بدهیم؟»
نائب ریس فدراسیون کوهنوردی می‌گوید: «اینها به زعم خودشان برای حفظ آبرو، حتی حاضر نیستند به ما ‌بگویند که به کدام قله رفته بوند. ما حتی نمی‌دانیم این سه نفر در یک گروه بودند یا نه. حدس من این است که همه این افراد متعلق به یک گروه بودند زیر تا به حال چنین چیزی سابقه نداشته است. تاکید می‌کنم که فدارسیون اصلا در جریان سفر اینها نبوده است. یک موقع است که افراد تقاضای مجوز برون مرزی می‌کنند و فدراسیون رد می‌کند اما به هرحال از وجود آنها مطلع است اما درباره این افراد اینگونه نیست.اینها حتی در قشر کوهنوردان هم شناخته شده نبودند و تور کوهنوردی آنها هم نه وجود خارجی دارد و نه ثبت شده است.»
آنها می‌گویند نمی‌خواهیم با آبروی دخترمان بازی شود و اطلاعاتی نمی‌دهند. من هم گفتم شما خودتان با آبروی دخترتان بازی کرده‌اید و این تلاش شما نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب است.درباره این اتفاق خانواده‌ها اهمال کردند و مقصر اصلی بوند.»
وی در پایان می‌گوید: «باز هم می‌گویم این قضایا ربطی به فدراسیون ندارد و افراد آسیب دیده به صورت آزاد در تور شرکت کرده بودند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر