۱۳۹۱ اسفند ۲۵, جمعه

دیوان عالی کانادا امکان محاکمه ایران به اتهام قتل زهرا کاظمی را بررسی می‌کند

ارسال کننده : خانم انسیه حنیف نژاد 
شهرزادنیوز:دیوان عالی کانادا به زودی در باره درخواست پسر زهرا کاظمی حکم صادر خواهد کرد. استفان هاشمی، پسر این عکاس خبری کانادایی، درصدد است علیه دولت ایران به جرم قتل مادرش شکایت کند.
به گزارش "دی استار"، دادگاه موافقت کرده است به این درخواست رسیدگی کند؛ استفان هاشمی استدلال می‌کند که دولت ایران پس از دستگیری مادرش، او را به قتل رساند و حاضر نشد جسد وی را بازگرداند، و در نتیجه حق دارد علیه دولت ایران اقامه دعوا کند.
به روال مرسوم، دادگاه قبلی شکایت وی را رد کرد. اما این پرونده در تیرگی روابط دیپلماتیک ایران و کانادا تأثیر داشته است.
در سال 2003 زهرا کاظمی در حین عکس گرفتن از تظاهرات‌کنندگان در تهران دستگیر شد و در زندان اوین مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفت.

زندانبانان وی را به بیمارستانی منتقل کردند، اما در آن‌جا درگذشت. پزشک اورژانسی که سعی کرده بود کاظمی را مداوا کند، کمی بعد از مرگ وی به کانادا پناهنده شد. او با جزئیات دقیق آثار ضرب و شتم بر سراسر بدن این زن 54 ساله را که همراه با نگهبانی به بیمارستان آورده شده بود، تشریح کرده است.
استفان هاشمی علیه دولت ایران شکایت کرده است و کارزاری برای بازگرداندن جسد مادرش به کانادا به راه انداخته است. کاظمی بلافاصله پس از مرگش در ایران دفن شد.
دولت ایران در دادگاه‌های قبلی عنوان کرده است که مصون از محاکمه است و استدلالش پذیرفته شده است.
وکیل هاشمی در برابر می‌گوید اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، "قانون مصونیت دولت‌ها از پیگرد قضایی" نقض حقوق بشر است.
در دادخواست از جمهوری اسلامی ایران، رهبرش، آیت‌الله خامنه‌ای، دادستان سابق تهران، سعید مرتضوی و مسئول زندان، محمد بخشی نام برده شده است.
سعید مرتضوی، ملقب به "قصاب روزنامه‌نگاران"، در سال 2003 دادستان کل تهران و امضاکننده حکم دستگیری کاظمی بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر