۱۳۹۱ اسفند ۲۵, جمعه

استاد دانشگاه: فرهنگ مردسالار مانع انتخاب زن به عنوان رئیس جمهور

ارسال کننده : خانم انسیه حنیف نژاد 
٢٤ اسفند ١٣٩١
Mohamad-rezaشهرزادنیوز:با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر بحث در باره وجود تبعیض جنسیتی در راه انتخاب شدن زنی به مقام ریاست جمهوری مطرح می گردد.
در این رابطه، رسانه قانون، اصل 35 قانون اساسی، که شرایط نامزدی برای ریاست جمهوری را در آن آمده است، را در گفتگویی با محمد حسین زارعی، عضو هیات علمی دانشگاه «شهید بهشتی»، مطرح کرده است. به ویژه بند 1 این ماده که یکی از شرایط را از «رجال سیاسی و مذهبی» بودن اعلام می کند.
این استاد دانشگاه می‌گوید که اگر برداشت ما مرد بودن باشد حقوق 50 تا 60 درصد از زنان و تابعین نظام مخدوش و تضییع می‌شود. در حالی که در اصل 3 بند 14 قانون اساسی حقوق زنان و مردان و حق تساوی برای هر دو جنس را در برابر قانون، جزو تکالیف دولت جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته است.

وی در ادامه، با اشاره به این که جمهوری اسلامی در دهه 60 میلادی، دو کنوانسیون حقوق بشری، کنوانسیون حقوق مدنی سیاسی و کنوانسیون حقوق اقتصادی ـ اجتماعی، را به رسمیت شناخته، افزود که به ویژه وقتی ما اعلامیه جهانی حقوق بشر را پذیرفتیم این اعلامیه جزو بدنه نظام حقوقی ما قرار گرفت، که طبق اعلامیه حقوق بشر فرصت برابر بین زن و مرد در دستیابی به فرصت‌های سیاسی ـ مدیریتی، اداری و اجرایی را شناسایی کرده؛ در ضمن، این منشور حقوق بشر است و تبعیض یا رفتار تبعیض‌آمیز غیرقابل قبول می باشد.
به گفته وی، در رابطه با کلمه «رجل»، اختلاف نظر وجود دارد، اما «تفسیر شورای نگهبان‌‌ همان جنسیت مذکر است».
وی در پایان، با اشاره به این که تا قبل از دولت نهم وزیر زن نداشتیم و رویه‌ای که بین دولتمردان و سیاستمداران مطرح بوده، این بوده است که زنان نمی‌توانند وزیر، رئیس سازمان و رئیس‌جمهور باشند، افزود که به نوعی فرهنگ مردسالارانه اجازه انتخاب خانم‌ها برای پست‌های مهم را نمی‌دهد. وی اظهار امیدواری کرد که با شکستن این تابو، این فرهنگ در میان سیاسیون نهادینه شود و این تعصبات از میان برود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر