۱۳۹۱ اسفند ۱۶, چهارشنبه

بررسی علل مزاحمت خیابانی علیه زنان


شهرزادنیوز:مزاحمت جنسی علیه زنان در شهرهای بزرگ، بویژه تهران، گسترش بیشتری یافته و با تحصیل بیشتر دختران در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، افزایش آمار اشتغال آنها نسبت به گذشته و به طور کلی حضور گسترده‌تر آنها در سطح جامعه، این مزاحمت‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.
در همین رابطه، میزگردی در خبر آنلاین، با حضور رضا غنی‌لو، عضو هیات علمی دانشگاه پلیس و کارشناس رسمی دادگستری؛ سعید معیدفر، جامعه شناس و عضو هیات علمی و مرضیه قاسمپور، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری برگزار شد.
غنی پور در این جلسه، ضمن اشاره به تحقیقی در این رابطه، از جمله گفت که در الگوهای تربیتی بیشتر مزاحمان خیابانی، به کارکرد جنسیتی زنان اهمیت و اولویت داده می‌شده و سلطه مردان بر زنان را حق خودشان می‌دانسته‌اند. یعنی ممکن است این افراد به شهرهای بزرگ رفته باشند و چهره مدرنی برای خودشان درست کرده باشند، ولی عقاید و تفکر غلط موروثی را یدک می‌کشیده‌اند.
به گفته وی، این مزاحمان مزاحمت را تفریح تلقی می‌کردند و در تربیت خانوادگی‌شان طوری بوده که جنس مونث را به صورت شکار می‌دیده‌اند و فکر می‌کرده‌اند خیابان شکارگاه است و زنان شکار.

معبد فر از جمله بیگانگی دو جنس نسبت به هم و نداشتن فضاهای مشترک بین آن‌ها، از جمله تفکیک در مراکز آموزشی را را به عنوان یکی از علل مورد تأیید قرار داد. به گفته وی، الزاما رابطه یک دختر و پسر در رابطه با مسائل جنسی نیست و گاهی صرفا کنجکاوی وجود دارد و افراد می‌خواهند جنس متفاوت خودشان را بشناسند و از یکدیگر اطلاعات داشته باشند. برای پاسخ دادن به سوالاتشان باید فرصت‌هایی وجود داشته باشد و زمینه‌هایی فراهم شود که یکدیگر را بشناسند.
قاسمپور نیز از جمله گفت که پیش‌فرض‌های جامعه نسبت به هویت و شخصیت انسانی زن در تشدید یا کاهش معضلاتی نظیر مزاحمت‌های خیابانی علیه زنان خیلی مهم است. اگر نگاه غالب این باشد که فعالیت‌های زن صرفاً محصور و محدود به فعالیت‌های روزمره در عرصه خصوصی و خانگی است، طبعاً حضورش را در جامعه به سختی تاب می‌آورند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر