۱۳۹۱ اسفند ۱۵, سه‌شنبه

ندای صلح و ازادی زنان ایران



او از زندگی اش می گوید: شهزاد که در کشورش معمولاً با نام شهرزاد قصه گو شناخته می شود. منصوره شجاعی احساس می کند که با این شخصیت افسانه ای داستان های هزار و یک شب ارتباط نزدیکی دارد. او می گوید: "بله ما همه خواهران شهرزادیم. داستان برابری را نقل می کنیم تا راه مرگ و نابودی را ببندیم."
ایده کتاب او باعث شده تا بازدیدکنندگان بسیاری از گالری هنری "کونیگز پلاتس" دیدن کنند. آنها کتاب تازه منتشر شده شجاعی را خوانده اند: داستان های احساس انگیز به همراه تصاویری که برای بسیاری در غرب بیگانه است.
این برداشت را شیرین عبادی نیز در مقدمه کتاب ذکر کرده. برنده جایزه صلح نوبل می نویسد: "زن ایرانی، موجود بلاتکلیفی است که زیر یوغ حاکمیت ضدزن جمهوری اسلامی قرار دارد [...] زنی در لباس سیاه که در خیابان به مانند یک عروسک کوکی پشت مردان راه می افتد و با مشت های گره کرده حرف های حکومت را تکرار می کند". عبادی می گوید این تصویری است که تنها بخش کوچکی از یک پازل بزرگ را نشان می دهد و چیزی بیشتر از یک تبلیغ بی ارزش حکومت نیست. ولی در اینجا به عنوان مثال چه کسی می داند که ۶۰ درصد دانشجویان ایرانی را دختران و زنان تشکیل می دهند؟
منصوره شجاعی در کتابش به زنان ندای آزادی بخشیده. این نویسنده و روزنامه نگار متولد سال ۱۹۵۸ در تهران شیوه غیرمعمولی را از مستندپردازی شاعرانه کشف کرده. او از روزمرگی سرکوبگرانه می گوید، از واقعیت پرده برمی دارد و درعین حال صدای ندای زیبایی را از آن استنباط می کند.

اقدامات پرخطر
این نویسنده یکی از مؤسسان جنبش دفاع از حقوق زنان است. او در دیگر کتاب های خود زنان و کودکان را به زندگی فراخوانده، تلاش های بسیاری در "کمپین یک میلیون امضاء برای برابری" انجام داده، و اقدام به تأسیس "موزه زنان" در ایران کرده است. این فعالیت ها ممکن است در وطن اش بسیار پرخطر و پرهزینه ظاهر شوند.
واکنش حکومت جمهوری اسلامی نسبت به فعالیت های او با فشار و سرکوب شدید همراه بوده. شجاعی در دسامبر ۲۰۰۹ برای سومین بار دستگیر و بازداشت شد. او سپس به قید وثیقه آزاد شد و توانست کشور را ترک کند. خانم شجاعی امروز به همراه یکی از "نویسندگان در تبعید" در نورنبرگ زندگی می کند.
"خواهران شهرزاد" در مرکز فرهنگی "زنان در یک جهان " منتشر شد. بر روی جلد آن طرحی از هموطن او، پرستو فروهر، نقش بسته. نمایشگاه پرستو فروهر تحت عنوان "سروده ای از یک استنباط ناخواسته" تا روز یکشنبه در شهر فورت برگزار می شود. "ماریون فورگت" و "برترون یایتنر-هارتمان" ناشران کتاب منصوره شجاعی در مرکز فرهنگی "زنان در یک جهان" هستند که به عنوان مرکزی برای تبادل فرهنگ ها و زندگی روزمره زنان در سراسر جهان فعالیت می کند و اولین موزه زنان را نیز در استان بایرن و در "کاخ بورگ فارنباخ" برگزار کرده است.
شجاعی در کتاب خود توضیح داده که چرا ترس، خطر، تبعید و جدایی از خانواده اش را به جان خریده است. این نویسنده ۵۴ ساله می گوید که مخاطب او "زنانی هستند که در شرایط سخت سیاسی و بودن در معرض شدیدترین اقدامات تلافی جویانه، همچنان به مبارزه خود برای برابری ادامه می دهند" و حتی یک گام نیز در برقراری دموکراسی و صلح عقب نشینی نمی کنند. این مبارزه "تا زمانی که جهانیان صدای آنها را بشنوند" ادامه خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر