۱۳۹۱ اسفند ۲۳, چهارشنبه

مراسم «روز جهانی زن» در گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی / عکس و گزارش: حمیده آرامش


ارسال کننده : خانم فاطمه ایزدپناه 
 امروز 21 اسفندماه، به مناسبت روز جهانی زن، گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی برنامه ای را شامل پخش فیلم و تقدیر از برخی زنان موفق برگزار کرد.
این مراسم با اكران فيلم كوتاهي از «تاریخچه روز جهانی زن» شروع شد و با صحبت هاي نیره توكلي ادامه پيدا كرد . نیره توکلی ضمن تبریک روز جهانی زن، از «فريده ماشينی» و «رزا قراچورلو»، دو فعال جنبش زنان  که سال گذشته بر اثر بیماری درگذشته بودند، یاد کرد و از این که این دو کنشگر متعهد، امسال در روز جهانی زن نیستند، اظهار تاسف کرد. وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به  چاپ كتاب هايي در حوزه مطالعات زنان  در سال گذشته، بر لزوم روزآمد کردن منابع رشته مطالعات زنان تاکید کرد
در ادامه این مراسم، از دو تن از زنان موفق در دو حوزه ورزشی و سینمایی تقدیر به عمل آمد. اولین زنی که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت، «بهاره بهارفر»، مستندساز بود. وی به خاطر کارگردانی و ساخت فیلم مستند «تهران، مترو و زنان» که در سومین «جشنواره بین المللی فیلم پروین اعتصامی»[1] برنده بخش ویژه شده بود، مورد تقدیر قرار گرفت و از سوی گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی لوح تقدیری به ایشان اعطا شد.

بهاره بهارفر، پس از دریافت لوح تقدیر خود، درباره «جشنواره فیلم پروین اعتصامی» که در اسفندماه امسال برگزار شده بود، توضیحاتی ارائه کرد. وی در ادامه صحبت های خود در مورد ابعاد فمینیستی شخصیت «پروین اعتصامی» گفت: «پروین اعتصامی شعري به اسم «باز ايستاده ايم»  دارد که آنرا در جشن فارغ التحصیلی اش از دبيرستان خوانده بود، ولی اين شعر  در هيچ یک از دیوان های پروین اعتصامی چاپ نشده و حتا وقتي كه پدر پروين براي اولين بار  ديوان شعر او را چاپ کرد متأسفانه اين شعر را از دیوان او حذف کرد. این شعر و برخی اشعار دیگر پروین، شعری كاملا زنانه است که هر چند از جنس شعرهاي زنانه فروغ نیست ولی از ديد اجتماعي و انتقادي نسبت به وضعیت زنان سروده شده است». بهاره بهارفر در ادامه سخنانش به رساله پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: «پروين اعتصامی در جلسه فارغ التحصيلی خود، همچنین رساله اي ارائه مي دهد كه در آن راجع به تبعيض های جنسيتي ناروا در كشور صحبت مي كند».
دومین زنی که در مراسم روز جهانی زن در انجمن جامعه شناسی مورد تقدیر قرار گرفت، «مریم طوسی»، اولین قهرمان زن آسیا در رشته دو میدانی بود. مریم طوسي به خاطر افتخار آفريني هایش در رکورد داری در رشته دو 200 و 400 متر، در این مراسم مورد تقدیر واقع شد و لوح تقدیری از سوی گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی به ایشان تعلق گرفت.
در ادامه این مراسم، فيلم «بانوي گل سرخ»، كاري از مجتبی میرطهماسب به نمايش گذاشته شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت. این فیلم حول زندگی و تلاش های «شهيندخت سرلتي (صنعتی)» ساخته شده بود. شهین سرلتی به همراه همسرش در منطقه ای از کرمان، زمین هایی را که پیشتر برای کشت خشخاش استفاده می شد، به کشت گل محمدی تبدیل کرده بود و با تأسیس کارخانه گلاب گیری و رفتار انسانی و اثرگذار خود، زندگی ساکنان آن منطقه را تغییر داده بود. البته این فیلم زمانی ساخته شده بود که شهیندخت سرلتی فوت کرده بود ولی کارها و تلاش های او از زاویه صحبت های همسرش در فیلم به نمایش گذاشته شده بود. احترام و بزرگداشت ساکنان آن منطقه از استان کرمان نسبت به این زن تلاشگر، به راستی احترام بینندگان فیلم را بر می انگیخت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر