۱۳۹۱ اسفند ۱۰, پنجشنبه

توقیف گذرنامه کامبوزیا پرتوی و مریم مقدم


ندای سبز آزادی:
گذرنامه کامبوزيا پرتوی و مريم مقدم توسط ماموارن امنيتی جمهوری اسلامی به هنگام بازگشت اين دو از جشنواره برلين توقيف شد.
به گزارش تارنمای روزنامه فرانسوی زبان فيگارو گذرنامه کامبوزيا پرتوی فيلم ساز و مريم مقدم بازيگر سينما به هنگام بازگشت از جشنواره فيلم برلين در تهران از سوی ماموران امنيتی توقيف و ممنوع الخروج شدند.
اين دو هنرمند از جمله بازيگران و عوامل تهيه آخرين اثر جعفر پناهی به نام «پرده بسته» بودند که هفته گذشته موفق به کسب جايزه خرس نقره ای بهترين فيلمنامه از شصت و سومين دوره جشنواره جهانی فيلم برلين شد.
جواد شمقدری معاون امور سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته با انتقاد شديد از آنچه اهدای سياسی جايزه جشنواره فيلم برلين به يک فيلم ايرانی خواند اعلام کرده بود که «قطعا چنين رفتاری در تعاملات فرهنگی و سينمايی به هيچ وجه درست نيست و ما اعتراض خودمان را نسبت به اين موضوع بيان کرده‌ايم اما بايد توجه داشت که سازمان سينمايی، حوزه نظامی و انتظامی برای برخورد با رفتارهای غيرقانونی نيست.»

ساخته مشترک «جعفر پناهی» و «کامبوزيا پرتوی»، با موضوع «ياس» و «فکر به خودکشی يک فيلم‌ساز» است که برای نخستين بار در شصت و سومين دوره جشنواره فيلم برلين (برليناله) و در حضور برند نويمن، وزير فرهنگ آلمان، به نمايش عمومی درآمد.
اين دو هنرمند به دليل مشکلات و محدوديت های موجود بر سر ساخت اين فيلم، بازيگری، صدابرداری و کارگردانی را خود بر عهده گرفته بودند و در کنار آنها مريم مقدم، هادی سعيدی، آزاده ترابی و آقا اولياء نيز به ايفای نقش پرداخته‌اند.
فيلمبرداری اين فيلم با دوربين کوچکی صورت گرفته و لوکيشن آن، يک خانه ويلايی در کنار دريای خزر است.
منتقدان آلمانی داستان فيلم را نمادی از وضعيت کنونی جعفر پناهی در ايران دانسته‌اند که به اتهام «اقدام عليه امنيت کشور» و «فعاليت تبليغی عليه نظام» به شش سال حبس تعزيری، ۲۰ سال محروميت از هر نوع فيلمسازی و نوشتن فيلمنامه و هر نوع مصاحبه با رسانه‌های نوشتاری و شنيداری و ديداری داخلی و خارجی و خروج از کشور محکوم شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر