۱۳۹۱ اسفند ۷, دوشنبه

مرد اسيد پاش: ميخواستم زنان بدحجاب را مجازات کنم


مرد تبهکار که در دو سال گذشته روی چندين زن در شرق تهران اسيدپاشيده بود، پس از دستگيری مدعی شد برای مبارزه با بدحجابی اين کار را مي‌کرده است. 
به گزارش قانون، ۱۹ مرداد امسال زن جوانی با مراجعه به کلانتری ۱۲۷ نارمک به ماموران گفت: شامگاه ۱۹ مرداد به همراه خانواده‌ام درحال تردد در خيابان شهيد آيت بودم که ناگهان احساس سوزش شديدی در ناحيه پا کردم. با کمک پدر و مادرم متوجه شدم شخص نا‌شناسی اقدام به پاشيدن اسيد روی من کرده است!
با تشکيل پرونده مقدماتی با موضوع «اسيدپاشی» و به دستور بازپرس شعبه دهم دادسرای ناحيه ۲۷ تهران، پرونده برای رسيدگی تخصصی در اختيار کارآگاهان اداره شانزدهم پليس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. کارآگاهان اداره شانزدهم با بررسی شکايت‌های مشابه موفق به شناسايی تعداد ديگری از شکات زن شدند که به شيوه و شگرد مشابه از سوی فرد يا افراد نا‌شناس مورد اسيدپاشی قرار گرفته بودند. 


تحقيقات انجام شده از شکات پرونده نشان داد که تمامی آن‌ها در زمان تردد در سطح شهر، ناگهان از پشت سر متوجه سوختگی در لباس‌های خود شده که قسمتی از اعضای بدن تعدادی از آن‌ها نيز دچار سوختگی شده بود ولی هيچ‌کدام در لحظه اسيدپاشی روی لباس‌هايشان، فرد اسيدپاش را مشاهده نکرده و به همين علت قادر به شناسايی و معرفی فرد يا افرادی به عنوان متهم نبودند.
در ادامه تحقيقات و با توجه به بررسی فرضيه «تسويه حساب شخصی با شکات»، کارآگاهان در ادامه رسيدگی به پرونده اطمينان پيدا کردند که هيچ يک از شکات پرونده با فرد يا افرادی مشکل و يا دشمنی شخصی يا خانوادگی نداشته و تمامی آن‌ها زمانی متوجه سوختن لباس‌های خود شده‌اند که فرد اسيدپاش از محل دور شده بود.
با توجه به شناسايی تعدادی از شکات و احتمال افزايش موارد اسيدپاشي، بلافاصله هماهنگي‌های لازم ميان پليس آگاهی و پليس پيشگيری انجام شد و محل‌های تردد احتمالی متهم برای اقدام به اسيدپاشی شناسايی و گشت‌ها و مراقبت‌های آشکار و نامحسوس پليسی در اين مناطق به ويژه در منطقه شرق تهران ـ محدوده چهار راه سرسبز تا ميدان نبوت ـ در دستور کار مأموران و کارآگاهان قرار گرفت.
تحقيقات در اين زمينه ادامه داشت تا اينکه سوم بهمن زن جوانی با مراجعه به گشت کلانتری ۱۲۷، به مأموران اعلام کرد که لباس وی از ناحيه پشت دچار سوختگی ناشی از اسيدپاشی شده است. با توجه به وقوع چندين مورد اسيدپاشی در حوزه کلانتری ۱۲۷ و همچنين آموزش‌های لازم ارائه شده در خصوص حساسيت بيشتر مأموران در صورت برخورد با موارد مشابه، بلافاصله طرح مهار در محل وقوع اسيدپاشی به مرحله اجرا گذاشته شد.
سرانجام مأموران کلانتری ۱۲۷ موفق به دستگيری فردی به نام «مرتضی. ش» ۳۳ ساله شدند که در بازرسی بدنی از وي، يک بطری حاوی اسيد کشف شد. اين بطری به‌گونه‌ای ساخته شده بود که در هنگام اسيدپاشي، اسيد به صورت پودر از آن به بيرون پخش مي‌شد. بررسی ظرف حاوی اسيد نشان داد که اين ظرف به صورت ماهرانه‌ای ساخته و در داخل جيب لباس قرار داده شده بود تا در صورت خارج شدن اسيد، موجب سوزش و سوختگی بدن متهم نشود.
با توجه به دلايل و قرائن به دست آمده، متهم به ناچار لب به اعتراف گشود و در اظهارات اوليه خود به کارآگاهان گفت: از دو سال قبل تصميم به پاشيدن اسيد روی زن‌ها گرفتم! به همين خاطر از آن تاريخ به بعد، در مسير منزلم به محل‌هايی در حوالی نارمک که برای نظافت منازل در آن‌ها رفت‌و آمد مي‌کردم، با ساختن اين ظرف هر چند وقت يکبار روی لباس زن‌ها اسيد پاشيده و قبل از آنکه آن‌ها متوجه اسيدپاشی شوند، به سرعت از آن محل دور مي‌شدم تا کسی چهره مرا نبيند. متهم اما در باره انگيزه‌اش از اين کار دچار تناقض شده است. او در ابتدا گفت: «برای تنفری که از زنان داشتم تصميم به اسيدپاشی گرفتم تا از اين طريق از آن‌ها انتقام بگيرم.»
متهم سپس با تغيير اعترافات خود مدعی شد برای مقابله با بدحجابی روی زنان اسيد مي‌پاشيدم. زنانی که قربانی اسيدپاشی شدند زنانی بودند که حجاب خوبی نداشتند.
در ادامه بررسي‌های ماموران نشان داد که اين ادعای متهم صحت ندارد و قربانيان در زمان حادثه مشکل حجاب نداشته‌اند.
سرهنگ کارآگاه آريا حاجي‌زاده، معاون مبارزه با جرايم جنايی پليس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به استفاده نکردن متهم از هرگونه وسيله نقليه موتوري، گفت: در بررسي‌ها و تحقيقات به عمل آمده مشخص شد که متهم قادر به استفاده از وسايط نقليه به ويژه موتورسيکلت و رانندگی با آن‌ها نبوده و به صورت پياده اقدام به اسيدپاشی مي‌کرده است. با توجه به تحقيقات انجام شده و بهره‌گيری از اعترافات متهم در خصوص مناطق محل اسيدپاشي، تاکنون تعدادی از شکات پرونده که در مناطق شرقی تهران به ويژه در حوالی «نارمک»، «خيابان آيت»، «چهارراه سرسبز» و «رسالت» از سوی متهم مورد اسيدپاشی قرار گرفته‌اند، شناسايی و به اداره شانزدهم پليس آگاهی تهران بزرگ دعوت شده‌اند.
وی در پايان گفت: متهم تحت قرار بازداشت موقت در اختيار اداره شانزدهم پليس آگاهی تهران بزرگ قرار داشته و تحقيقات برای شناسايی انگيزه واقعی متهم و همچنين ديگر شکات احتمالی در دستور کار کارآگاهان اداره شانزدهم پليس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است. به همين خاطر از تمام شکات احتمالی که بدين شيوه و شگرد، در مناطق مختلف سطح شهر تهران به‌ويژه در مناطق شرقی تهران مورد اسيد پاشی قرار گرفته‌اند دعوت مي‌شود تا برای طرح و پيگيری شکايات خود به اداره شانزدهم پليس آگاهی تهران بزرگ واقع در خيابان وحدت اسلامی مراجعه کنند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر