۱۳۹۱ اسفند ۸, سه‌شنبه

40 در صد از نخبگان مهاجر زنان هستند

شهرزادنیوز:بر اساس آماری که مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، تا سال 89 جمعا ً 60هزار نخبه ایرانی از کشور مهاجرت کرده‌اند که اغلب از نخبگان المپیادهای علمی و تراز‌های برتر دانشگاه‌ها بوده‌اند. همچنین حدود 25 درصد از کل تحصیلکرده‌های ایران در کشور‌های توسعه‌یافته زندگی می‌کنند، که حدود 40 درصد از این مهاجران را زنان تشکیل می دهند.
به گزارش بهار، اشرف بروجردی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در رابطه با علل خروج دختران گفته است که یکی از عوامل تغییر در روش و سبک زندگی است و در نتیجه همین مسئله زنان ما هم تمایل دارند از موقعیت برتری نسبت به گذشته برخوردار شوند، اما متاسفانه نگاه‌ها به سمت تضییق شرایط برای دختران و قرار دادن آنان در موقعیتی است که از سطح آگاهی کمتری برخوردار باشند.
دکتر بروجردی دومین عامل مهاجرت دختران را محدودیت آموزش در ایران بر شمرد و بیان کرد: در یک دوره زمانی نسبت ورود دختران به دانشگاه‌ها به 67 درصد رسید و نگرانی‌هایی را برای دولتمردان به وجود آورد که باعث شد بدون در نظر گرفتن تبعات روانی و اجتماعی دست به محدود کردن ورود دختران به دانشگاه‌ها بزنند.
به گفته وی، در 80 روز اول سال 91 بیش از هزار جوان ایرانی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند که عمدتا 22 ساله هستند و با هزینه شخصی دست به مهاجرت زده‌اند. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال 2009، بین 91 کشور توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته ایران رتبه اول را در مهاجرت نخبگان داراست. بر اساس همین گزارش سالانه 150 تا 180 هزار ایرانی تحصیلکرده برای خروج از کشور اقدام می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر