۱۳۹۱ دی ۲۸, پنجشنبه

منصوره بهکيش را زندانی نکنيد


ارسال کننده : خانم فاطمه ایزدپناه 

گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه‌ای از مقامات مسئول جمهوری اسلامی ايران خواست تا منصوره بهکيش، فعال مدنی را که قرار است برای اجرای حکم زندان خود را معرفی کند، زندانی نکنند.
گزارشگران بدون مرز در اين بيانيه که امروز، پنج‌شنبه ٢٨ دی‌ماه منتشر شد نگرانی خود را از احضار منصوره بهکيش، شهروند وب‌نگار و فعال حقوق مدنی، برای سپری کردن حکم شش ماه زندان اعلام کرد.

منصوره بهکيش ١٨ دی‌ماه ١٣٨٩ به همراه ٣٣ تن از زنان خانواده‌های قربانيان اعدام و سرکوب از دهه شصت تا امروز که عنوان «مادران عزادار» را دارند در پارک لاله بازداشت و پس از چند روز آزاد شد.
وی سپس در روز ٢٢ خرداد ١٣٩٠ در تهران بار ديگر بازداشت گرديد و به بند ٢٠٩ زندان اوين انتقال يافت. اين بار نيز اين فعال مدنی پس از يک ماه زندان با سپردن وثيقه به شکل موقت و تا برگزاری دادگاه آزاد شد.
در ۱۶ آذرماه ١٣٩٠ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران او را به چهار سال و نيم زندان به اتهام «اجتماع و تبانی عليه نظام از طريق تشکيل گروه مادران عزادار» و «تبليغ عليه نظام» محکوم شد.
اين حکم در تيرماه امسال از سوی دادگاه تجديدنظر به شش ماه زندان قطعی و سه سال و نيم زندان تعليقی (به مدت پنج سال) تعديل يافت.
اکنون منصوره بهکيش تا ١٠ بهمن‌ماه سال جاری فرصت دارد که خود را به دادياری اجرای احکام زندان اوين معرفی کند.
گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود آورده است: «ما از مقامات مسئول می‌خواهيم که از زندانی کردن منصوره بهکيش خوداری کنند.»
اين سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران گفته است منصوره بهکيش «سال‌هاست قربانی آزارهای قضايی – امنيتی‌ست، که خود نشانگر اعمال فشارهای نظام‌مند رژيم بر خانواده‌های زندانيان اعدام شده‌ای‌ست که سکوت و روايت رسمی در اين‌باره را نمی‌پذيرند.»
گزارشگران بدون مرز جرم اين خانواده‌ها در ايران را «تلاش برای روشن شدن حقيقت و خواست عدالت برای عزيزان خود» دانسته است که «يا خودسرانه اعدام و يا در گورهای جمعی ناپديد شده‌اند.»
بيانيه آورده است کسانی چون منصوره بهکيش که درباره‌ اين «رويدادهای دهشتناک» اطلاع‌رسانی می‌کنند به جرم «تبليغ عليه نظام» محکوم و زندانی می‌شوند.
منصوره بهکيش که شش تن از اعضای خانواده‌اش از سال ٦٠ تا ٦٧ خورشيدی توسط جمهوری اسلامی ايران کشته شده‌اند تاکنون چندين مقاله برای روشن شدن همه حقايق درباره‌ اعدام‌های زندانيان سياسی بر روی اينترنت منتشر کرده و به شکل مستمر از سوی نهادهای امنيتی احضار و مورد بازجويی و يا بازداشت قرار گرفته است.
وی همچنين از فعالان «مادران خاوران» است، نامی برگرفته از گورستان خاوران که محل دفن زندانيان سياسی اعدام شده‌ و گورهای جمعی کشتار زندانيان در سال ١٣٦٧ است.
خانواده‌های اين قربانيان خواهان دادخواهی هستند و از سوی مسئولان حکومت ايران به‌شدت تحت فشار قرار دارند.
منصوره بهکيش هم‌اکنون مسئوليت نگاهداری از مادر پير و بيمار خود را نيز بر عهده دارد.
http://effortforfreedom.wordpress.com/2013/01/17/%D9%85%D9%86%D8%B5%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%87%DA%A9%D9%8A%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%86%DA%A9%D9%86%D9%8A%D8%AF/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر