۱۳۹۱ مهر ۱۲, چهارشنبه

رئیس دفتر خبرگزاری رویترز در ایران مجرم شناخته شد

۱۳۹۱/۰۷/۰۹
رادیو فردا - در جلسه رسیدگی به پرونده خبرگزاری رویترز، هیئت منصفه، رئیس دفتر این خبرگزاری در ایران را در خصوص اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب» مجرم شناخت. پرونده رویترز به انتشار مطلبی از سوی این خبرگزاری درباره زنان نینجای ایرانی باز می‌گردد.
جلسه محاکمه این خبرگزاری روز یکشنبه، ۹ مهر، در تهران برگزار شد و به  دنبال آن علی‌اکبر کساییان، دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت پریسا حافظی، رئیس دفتر رویترز در ایران، به اتفاق آراء در خصوص اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» مجرم شناخته شده است.
طبق قرار این دادگاه، خانم حافظی مستحق تخفیف نیز دانسته نشده است.

بهمن‌ماه سال گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی در خصوص زنان نینجای ایرانی، در تیتر خبر، این زنان را «آدمکش» خوانده بود که به گزارش خبرگزاری‌های ایران، به دنبال آن زنان ورزشکار ایرانی از این خبرگزاری شکایت کردند.
رویترز مدتی پس از انتشار این خبر، واژه «آدمکش» را از تیتر خود حذف و در نهایت نیز تمامی خبر را حذف کرد.
با این‌حال پس از این شکایت وزارت ارشاد اعلام کرد که با شکایت این زنان، مجوز دفتر رویترز در تهران لغو شد.
استیون اَدلِر، سردبیر این خبرگزاری، مدتی پس از انتشار این خبر به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود «اشتباهی» که در تیتر این خبر رخ داده، از سر بدخواهی نبوده و افزوده بود: «من اشتباهی در متن خبر نمی‌بینم.»
به گزارش شبکه خبری پرس‌تی‌وی، انتظار می‌رود که در هفته‌های آینده دادگاه تهران این حکم را تأیید و محکومیت متهم را تعیین کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه پریسا حافظی به دلیل این پرونده، ممنوع الخروج است.
خانم حافظی، که در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، مسئولیت پوشش خبری این رخداد را برای خبرگزاری رویترز بر عهده داشت، سال ۲۰۱۱ از سوی بنیاد رسانه بین المللی زنان برنده جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری» شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر