۱۳۹۱ شهریور ۲۹, چهارشنبه

رشته هاي تحصیل ممنوع در دانشگاه

سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۱
روز آنلاین - گزارش آرتیکولو تره از محدودیت های تحصیلی دختران ایرانی

سال تحصیلی ایرانی در حالی آغاز میشود که رشته های ممنوع برای زنان از 2 به 77 رسید و برخی از دانشگاه ها از پذیرش دانشجوی دختر خودداری کردند.
بسیاری از رسانه های ایرانی این موضوع را سرکوب حقوق زنان در اسلام تعبیر میکنند. امسال در ایران 4.4 میلیون دانشجوی ایرانی در 2200 دانشگاه و موسسه آموزش عالی آغاز به تحصیل کردند: 36 دانشگاه از پذیرش دانشجویان دختر خودداری کرده است و دهها رشته بدون اینکه با دین اسلام مغایرت داشته باشد، برای دختران ممنوع شد. این رشته ها شامل برخی رشته های شیمی، مترجمی زبان انگلیسی و علوم سیاسی و ادبیات فارسی و انگلیسی و جغرافیا و تعداد زیادی از رشته های مهندسی را شامل میشود. یکی از دانشگاه ها 24 رشته را برای دانشجویان دختر ممنوع کرده است.
دلیل این کار هنوز مشخص نیست اما به نظر میرسد تحصیل زنان و مردان به صورت مختلط به زعم مقامات ایرانی یک کار "غربی" است.
داریوش مهرجویی، کارگردان مشهور ایرانی در مورد این ممنوعیت ها گفته است: "به نظر میرسد دویست سال به عقب بازگشته ایم، به دورانی که دختران اجازه تحصیل نداشتند."
مینو بدیعی، روزنامه نگار مشهور میگوید: "ممکن است که با هرچه به قرن بیستم مربوط میشود مخالفت میکنند؟" وی دلیل این اقدام را چنین توضیح میدهد: "آنها میخواهند که زنان در خانه بمانند و از هر حق اجتماعی، تحصیلی و حرفه ای محروم شوند."
بعلاوه به گزارش ایسنا و مهر، برنامه هایی تدارک دیده شده است که شامل 18 دانشگاه تک جنسیتی و حذف 270 رشته تحصیلی برای از بین بردن روش تفکر غربی از کتاب ها و دروس میشود.
زنان ایرانی بعد از رسیدن به سطوح بسیار بالا در جامعه در زمان شاه، بعد از انقلاب اسلامی در سال 1979 شاهد سرکوب شدن آزادیهایشان بودند که طبق اخلاق اسلامی، غربی محسوب میشد.
بغیر از ممنوعیت هایی مثل ممنوعیت کشیدن سیگار در مکانهای عمومی، سختگیری چشمگیر در مورد حجاب صورت میگیرد که طبق قانون فقط گردی صورت و دستها باید بیرون باشد.
در ماه ژوئن گذشته، یک مورد اضافه به کارنامه دختربچه ها برای حجاب افزوده شد تا نسل دیگری از زنان به روش اسلامی تربیت شوند.
زنان ایرانی با وجود اینکه به شکل گسترده در مشاغل مهم مشغول به کار هستند، اما دائما تحت یک جور آپارتاید جنسیتی قرار دارند که آنان را از مردان جدا کرده است از استخر و کنار دریا گرفته تا مکان های عمومی مثل اتوبوس و مترو (زنان میتوانند در واگن های جلویی و عقبی مترو سوار شوند و قسمت وسط مخصوص مردان است.)

آرتیکولو تره، 16 سپتامبر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر