۱۳۹۱ شهریور ۲۹, چهارشنبه

زنان معتاد به شيشه، علائم روان‌پريشی دارند


سه شنبه، 28 شهریور ماه 1391 

ایسنا: بنابر اظهارات مديرعامل NGO جامعه پاك آسيا، اغلب زنان معتاد بهبوديافته، تحصيلات كمتر از سيكل دارند.
نصير طالبي در مراسم افتتاح مركز بهبودي اقامتي مهر مادر با بيان اينكه تاسيس مراكز بهبودي ويژه زنان شرايط خاص اجتماعي، سياسي، اقتصادي دارد، گفت: بدين خاطر سازمان‌هاي مردم نهاد نمي‌توانند به راحتي مجوز مراكز اقامتي بهبودي براي زنان را بگيرند و فرايند طولاني اعتمادسازي ارگان‌هاي شهرستان ورامين براي تاسيس مركز بهبودي اقامتي مهر مادر بيش از دو سال طول كشيد.
به گفته وي، يكي از مشكلات براي تاسيس اين مراكز اين است كه مراكز يا بايد توسط معتادان بهبود يافته از طريق گروه‌هاي همسان مديريت شوند و طبق آيين نامه‌ها اين معتادان بهبود يافته بايد تجربه كافي داشته و مدرك سيكل داشته باشند، اما اغلب زنان معتاد بهبود يافته تحصيلات كمتر از سيكل دارند.
طالبي در ادامه با اشاره به اختصاص 45 ميليون تومان براي ايجاد اين مركز گفت: اين مركز از طريق خدمات تلفيقي تيم پزشكي و گروه‌هاي همراه اداره مي‌شود.
مديرعامل جمعيت پاك آسيا در ادامه با بيان اينكه اين مركز ظرفيت 50 نفر را دارد، اما اعتبار لازم براي اسكان 50 نفر در آن وجود ندارد،‌ گفت: در حال حاضر 15 معتاد در حال بهبودي در اين مركز نگهداري مي‌شوند كه 70 درصد آنها به خاطر مصرف آمفتامين‌ها داراي علائم روان‌پريشي از جمله توهم، پارانوييد، همگزندي و آسيب هستند.

طالبي افزود: لازم است نيروهاي خدماتي دائما مراقب اين افراد باشند، چرا كه يا به خود يا به ديگران آسيب مي‌رسانند، بدين دليل بايد نيروهاي خدماتي آموزش لازم را براي رفتار با اين افراد بياموزند.
وي در ادامه با تاكيد بر لزوم ارائه خدمات روانپزشكي در اين مراكز گفت:‌ در اين مركز از دارو هيچ گونه استفاده‌اي نمي‌شود، چرا كه مركزي كه آلوده به دارو مي‌شود، همچون زندان‌ها دچار سوء مصرف شده و مشكل پيدا مي‌كند و بدين خاطر از پزشكاني به صورت ميان مدت استفاده مي‌شود.
مديرعامل NGO جامعه پاك آسيا در ادامه با تاكيد بر اينكه هيچ چشم منتظري براي اين زنان در بيرون وجود ندارد، بر لزوم ارائه خدمات مددكاري و مداخلات چند دستگاهي براي حمايت از آنها تاكيد كرد و افزود: اين معتادان امروز بيش از خدمات پزشكي و روانشناختي به مداخلات مددكارانه نياز دارند تا دوباره پس از بهبودي به كف خيابان بازنگردند.
به گفته وي، برخي از اين زنان پيش از اين كارگر جنسي بوده‌اند و بدين جهت داشتن يك سرپناه اين چنيني براي آنها كه در آن تزريق و پايپ را كنار گذاشته و خدمات هتلينگ دريافت مي‌كنند، هرچند كه جامع و كامل نباشد، اما كافي است.
طالبي كه خود معتاد بهبود يافته بوده است، در ادامه عنوان كرد: من خود اولين ورودي مركز اقامتي ميان مدت در ايران هستم و به فعاليت مراكز اقامتي ميان مدت بدون ساختار و سلسله مراتب اعتقاد دارم.
وي در ادامه تاكيد كرد: اگر درمان منطبق با روشهاي علمي نباشد، مقاومت درماني ايجاد مي‌كند.
وي افزود: اغلب اين زنان را پس از بهبودي، خانواده‌ها نمي‌پذيرند و آنها دوباره به كف خيابان بر مي‌گردند و به مجرد اينكه پايشان به پاتوق قبلي برسد، مصرف مي‌كنند و اين امر خود مقاومت درماني به دنبال دارد، لذا درمان اعتياد عليرغم تصور برخي دست اندركاران كه تصور مي‌كنند اگر معتادان 30 روز كف خيابان نباشند، آسيب كمتر مي‌شود، بعد از خروج معتادان از اين مراكز، آسيب‌ و ميزان و نوع مواد مصرفي معتادان شدت مي‌يابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر