۱۳۹۱ شهریور ۶, دوشنبه

طرح های دولت برای خانه نشین کردن زنان

٦ شهریور ١٣٩١

University
شهرزاد نیوز: از زمانی که موضوع افزایش جمعیت مطرح شده، مسولان در ایران از هیچ تلاشی برای افزایش مرخصی ماهانه و مرخصی زایمان زنان کارمند و حتی استخدام نیمه وقت زنان با نصف حقوق و دور کاری آنها دریغ نمیکنند.
به گزارش قانون، هنوز معلوم نیست که این طرح های پیاپی و «سریع السیر» دولت کی اجرایی می‌شوند و کارفرمایان چقدر آن‌ها را جدی می گیرند. دولت این طرح ها را در خدمت «تحکیم خانواده» اعلام می کند، اما برخی کارشناسان نگاهی مثبت به این سیاست ندارند و معتقدند این طرح‌ها برای راندن زنان به کنج خانه است. آنها بر این باورند که صرفاً نوعی نگرش مردسالار در پس این طرح‌ها وجود دارد که می‌خواهد نقش زن را بر اساس سنت بازتعریف کند.
از جمله این طرح های دولت، افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 ماه به 9 ماه و افزایش ساعات شیردهی از یک ساعت به دوساعت است. مرکز امور زنان نهاد ریاست جمهوری نیز اعلام کرده که بر اساس طرحی قرار است زنان شاغل پس از استفاده از مرخصی دوره زایمان بتوانند تا سه سال از مرخصی بدون حقوق با بیمه استفاده کنند. همچنین بر اساس این طرح زنان شاغل می‌توانند تا سه سال بعد از آن نیز به صورت دورکاری در منزل حضور داشته باشند. تعطیلی روز پنج‌شنبه برای زنان شاغلی که فرزند زیر 6 سال یا دانش‌آموز دوره ابتدایی دارند، و استخدام نیمه وقت دو زن به جای یک مرد، از دیگر طرح ها هستند.

تفکیک جنسیتی دانشگاه ها و کاستن از شمار دختران دانشجو نیز در خدمت همین خانه نشین کردن زنان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر