۱۳۹۱ مرداد ۳۱, سه‌شنبه

محدودیت پذیرش زنان در دانشگاهها؛ یک عقب گرد جدی


دوشنبه، 30 مرداد ماه 

ایران پرس نیوز - سازمان بین المللی مشارکت آموزش زنان برای حقوق، توسعه و صلح با صدور بیانیه ای از اعمال محدودیت برای ورود زنان ایرانی به دانشگاه های کشور اعلام نگرانی کرد.
در بیانیه این سازمان خواسته شده است که برای اعتراض به تبعیض علیه زنان در دانشگاه های کشور، نامه هایی خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد در آستانه سفر به تهران نوشته شود.

به گزارش دانشجونیوز، نتایج اولیه آزمون سراسری سال ٩١ در حالی اعلام شد که در سال جاری در بیش از ٦٠ دانشگاه کشور در برخی از رشته ها داوطلبان به صورت تک جنسیتی پذیرش شده اند که نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.

در کنار تفکیک جنسیتی انجام شده در بسیاری از رشته های دانشگاهی نیز تبعیض جنسیتی علیه زنان به چشم می خورد. تبعیض در رشته های پرطرفدار دانشگاهی در حالی به چشم می خورد که در کنکور سراسری امسال ٦٠ درصد شرکت کنندگان را زنان و ٤٠ درصد مردان تشکیل می دهند.

تغییر برای برابری متن ترجمه این بیانیه را منتشر کرده است:

در هفته های اخیر ایران به جداسازی کلاس های دانشگاه و وضع ممنوعیت بی سابقه ای برای ورود زنان به برخی رشته های دانشگاهی پرداخته است. در ادامه انتشار نتایج کنکور دانشگاه ها برای سال جاری تحصیلی، 36 دانشگاه اعلام کردند که در 77 رشته تحصیلی شامل مهندسی، حسابداری، آموزش، مشاوره و شیمی دانشجوی دختر نمی پذیرند. همچنین رشته های علوم انسانی شامل اقتصاد، مدیریت، روانشناسی ، علوم کتابداری و ادبیات به میزان سی تا چهل در صد کاهش ظرفیت پذیرش زنان را خواهند داشت.

پس از انتخابات چالش انگیز سال 88 که منجر به تظاهرات و اعتراضاتی شد که نظیر آن از پس از انقلاب 57 در ایران دیده نشده بود، حکومت ایران توجه خود را معطوف به موضوع جداسازی جنسیتی کلاس های دانشگاه کرد، موضوعی که برای مدت مدیدی مساله داغ اختلاف سیاسی بوده است. کامران دانشجو، وزیر علوم نیز جداسازی را اولویت اصلی و مهم وزارت علوم برای حفظ اخلاق عنوان کرد.

کمیسیون آموزش مجلس نیز کامران دانشجو را برای ارائه توضیحات در قبال منع دسترسی کامل زنان به تحصیلات، به مجلس فرا خواند.

این محدودیت ها از آنجا که زنها بیشترین فارغ التحصیلان دانش گاه ها هستند و بیش از یک دهه است که در صد بیشتری از دانشجویان را نسبت به مردها تشکیل داده اند یک عقب گرد جدی برای حقوق زنان و حق تحصیل محسوب می شود. بدون شک تبعیض جنسیتی و ممنوعیت تحصیل در برخی رشته ها در دانشگاه های ایران به کیفیت تحصیلات زنان لطمه وارد می کند همچنین به ضرر چشم انداز شغلی و اینده تحصیلی نسل بعدی نیز هست.

برای اعلام مخالفت با این تبعیض ها می توانید به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل که در ماه جاری به تهران سفر خواهد کرد و یا به ناوانتم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بنویسید:
sg@un.org
npillay@ohchr.org

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر