۱۳۹۱ مرداد ۲۵, چهارشنبه

هرانا؛ معرفی بند نسوان (زنان) زندان سمنان

چهارشنبه 25 مرداد 1391 ساعت 18:30 |

خبرگزاری هرانا - زندان زنان سمنان از جمله زندانهایی است که شرایط معیشتی آن جزء وخیم‌ترین زندانهای زنان کشور محسوب می‌شود. این زندان که بخشی از کاروانسرای قدیمی شهر سمنان است در گذشته اصطبل اسب‌ها بوده است.
این زندان به لحاظ تاریخی قدمت زیادی دارد، بند زنان فضایی است با سقف کوتاه و مساحت حدود ۴۰ متر که هم اکنون ۷۰ زن مجرم با جرائمی از قبیل قتل، سرقت، کلاهبرداری، قاچاق مواد مخدر، اعتیاد، روابط نامشروع.... در آن زندانی هستند با این عده ۷ بچهء زیر ۲ سال هم به همراه مادرانشان در این مکان زندگی می‌کنند.
- تمام این نفرات فقط از یک حمام (یک دوش) استفاده می‌کنند.
- تعداد تخت خواب‌ها این زندان بسیار محدود است و روی هر تخت باید دو نفر بخوابند و بقیه زندانیان به روی زمین می‌خوابند و برای اینکه در این فضای محدود بشود خوابید اجبارا ً فقط روی یک پهلو می‌توانند بخوابند. لازم به ذکر است که طبق قوانین سازمان زندان‌ها، خوابیدن دو زندانی بر روی یک تخت غیر قانونی است و مسئولین زندان به خاطر فضای کم، زندانیان را مجبور به استفادهء دو نفر از یک تخت می‌کنند یعنی مجری قانون، قانون را زیر پا می‌گذارد، عرض هر کدام از این تخت‌ها کمتر از ۸۰ سانتی‌م‌تر می‌باشد.
- فضای متراکم فوق الذکر فقط دارای یک پنجره و یک در می‌باشد و هوای آن بسیارآلوده است. این هوای آلوده به تشخیص پزشک معالج باعث بیماری پوستی نیز می‌شود.
- هوا خوری این زندان بقدری کوچک است که امکان قدم زدن در آن با این عده وجود ندارد.
- هر یک از زندانیان که نظم زندان را به هم بزنند یا به هر عمل دیگری که خلاف نظرمسئولین زندان است مبادرت بورزند، در حضور همهء زندانیان از هر دو دست از دیوار آویزان می‌شوند. به نحوی که تمام وزن بدنشان بر روی مچهای دستشان می‌افتد.
- چون این بند فاقد قرنطینه است افراد معتادی که گرفتار می‌شوند مستقیم وارد بند شده و اجبارا ً همانجا در جمع بقیه زندانیان مجبور به ترک اعتیاد خود می‌شوند. در روزهای اول ترک اعتیاد این افراد، کلیه زندانیان باید شاهد بالا آوردن‌های مکرر، درد‌ها وفریادهای دلخراش و... این افراد باشند.
خانم‌ها ژینوس نورانی و روفیا بیدقی دو تن از شهروندان بهایی در این زندان نگهداری می‌شوند و آزار و اذیت این زندانیان جدای از شرایط بند خود موجب می‌شود شرایط به مراتب بدتری را اینگونه زندانیان متحمل شوند از جمله رفتار‌ها به شرح زیر است:
- مامورین زندان به نامهای خانم‌ها سیادتی، شِکری و خانم کُردی به تحریک سایر زندانیان برعلیه بهاییان می‌پردازند از جمله خانم کردی به زندانیانی که به بهاییان جا داده‌اند که در کنار ایشان باشند می‌گوید: این‌ها نجس هستند و مثل این است که سگ پیش شما بخوابد. به تعداد دیگری از زندانیان تلقین می‌کنند که شما به خاطر دوستیتان با بهاییان دنیا را با آخرتتان عوض می‌کنید.
- خانواده‌های نورانی و بیدقی پول می‌دهند که میوه برای عزیزان در بندشان بخرند وزندان زنان از قبول میوه از مأموری که آن میوه‌ها را خریده و می‌خواهد به زندانیان برساند، خوداری می‌کنند.
- در چنین شرایطی دو نفر دیگر از خانمهای بهایی به نامهای زهره نیک آیین با یک بچهء ۶ ماهه و ترانه ترابی با یک بچه ۱ ماهه، باید به زودی برای اجرای حکمشان به زندان مراجعه کنند. سلامتی این دو نوزاد در محیط زندان زنان سمنان به شدت در خطر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر