۱۳۹۱ تیر ۶, سه‌شنبه

بیانیه کمیته گزارشگران حقوق بشر: جان نرگس محمدی در خطر است

کمیته گزارشگران حقوق بشر - 1 تیر 91
article picture

کمیته گزارشگران حقوق بشر، با هشدار نسبت به عواقب ادامه نگهداری نرگس محمدی در زندان زنجان، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط وی است.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در شرایط نامناسب جسمانی به سر می‌برد. بنا بر آخرین گزارش‌های رسیده بیماری"فلج عضلانی" وی طی روزهای اخیر در زندان تشدید شده و در آخرین ملاقات او با خانواده‌اش، این فعال حقوق بشر توانایی تکلم و راه رفتن خود را از دست داده است.

نرگس محمدی؛ در خردادماه سال 89 بازداشت شد و پس از 20 روز به علت بیماری‌اش با قرار وثیقه آزاد شد. وی پس از آزادی از زندان مدتها در بیمارستان و تحت مراقبت ویژه به سر برد. وی سپس از سوی دادگاه انقلاب به تحمل 11 سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به 6 سال حبس کاهش یافت. نرگس محمدی چندی پیش پس از دریافت اولین احضاریه اجرای احکام، از سوی مأموران اطلاعات بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت. در روندی غیرقانونی، وی به عوض انتقال به بند عمومی، به بند 209 منتقل شد و پس از 20 روز به زندان زنجان منتقل شد.

این انتقال در حالی صورت گرفته که حکم وی فاقد" تبعید" بوده و محل سکونت او نیز در شهر تهران است. زندان زنجان محل نگهداری مجرمان با جرایم مختلف از قیبل قتل، مواد مخدر و .. است و نگهداری نرگس محمدی در چنین شرایطی می‌تواند خطر جانی برای وی به دنبال داشته باشد.
در سال‌های گذشته و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 84، مسئولان زندان بارها با بی‌توجهی به بیماری زندانیان سیاسی و عدم اعطای مرخصی استعلاجی و درمان مناسب آنها، موجبات صدمات جبران‌ناپذیری به آنان شده‌اند. نرگس محمدی دچار بیماری فلج عضلانی است که در اثر شرایط نامناسب عصبی ایجاد و تشدید می‌شود.

طبق آیین‌نامه سازمان زندانها،" مسئولیت جان زندانیان به عهده زندان است و زندان می‌بایست تمامی شرایط لازم برای ایجاد محیطی امن برای زندانیان را فراهم آورد."

کمیته گزارشگران حقوق بشر با ابراز نگرانی جدی نسبت به شرایط این فعال حقوق بشر، خواهان رسیدگی فوری به وضعیت سلامتی وی است. نرگس محمدی؛ تنها یک فعال حقوق بشر است که در سالهای گذشته برای بهبود وضعیت جامعه کوشیده است، انجام اینگونه برخوردها با وی تنها موجب خدشه‌دار شدن شأن و حیثیت دستگاه قضایی ایران خواهد شد.

کمیته گزارشگران حقوق بشر، با هشدار نسبت به عواقب ادامه نگهداری نرگس محمدی در زندان زنجام، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط وی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر