۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

کافه‌ های زنانه در راه است!


دوشنبه، 1 خرداد ماه 1391 برابر با 2012 Monday 21 May


روزنامه ابتکار: هر دم از اين باغ بري مي‌رسد! در حالي که طي سالهاي اخير اختلاف نظر مسئولان دولتي بر سر سرو قليان در قهوه‌خانه‌ها اين صنف را حتي تا آستانه تعطيلي کامل پيش برد و همچنان نمايندگان قهوه‌خانه‌داران در راهروهاي دستگاه‌هاي دولتي در حال چانه‌زني براي حفظ قليان‌ها هستند، روز گذشته رئيس اتحاديه قهوه‌خانه‌داران از پيگيري اين اتحاديه براي راه‌اندازي قهوه‌خانه‌ ويژه بانوان خبر داد. اين موضوع اما در همان گام اول مدعيان و مخالفاني جدي در مرکز امور زنان و وزارت بهداشت پيدا کرد.
عباس علائي، رئيس اتحاديه قهوه‌خانه‌داران گفته‌است که اعضاي اتحاديه در حال پيگيري دريافت مجوز تاسيس قهوه‌خانه‌هاي زنانه هستند. وي گفت: در نظر دارند با همكاري و اجازه نيروي انتظامي و اداره اماكن، مكاني مختص بانوان ايجاد كنند و در اين رابطه صحبت‌هاي اوليه نيز صورت گرفته‌است. ناگفته پيداست که دليل اصلي تلاش براي راه اندازي قهوه‌خانه‌هاي زنانه اين نکته است که در حال حاضر استعمال دخانيات و کشيدن قليان در قهوه‌خانه‌ها براي بانوان ممنوع است. وي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: در رابطه با تشكيل قهوه‌خانه ويژه بانوان بايد شرايط و جزئيات را بررسي کنيم و نظرات را از مراكز مربوطه دريافت كرده و بعد از بررسي و سنجيدن شرايط به نتيجه مشخصي در اين رابطه برسيم.
قهوه‌خانه زنانه بدسليقگي است!
در واکنش به اين خبر، معاون سرمايه‌هاي اجتماعي مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري در گفت‌وگويي، از به کارگيري لفظ تاسيس قهوه‌خانه ويژه بانوان انتقاد کرد و به کار بردن اين لفظ را بدسليقگي دانست. پروين هدايتي به جز مخالفت با کشيدن قليان باقي ماجرا را تکذيب نکرد و گفت که قرار است رستوران‌هاي ويژه بانوان ايجاد شود. وي از اعلام زودهنگام خبر تاسيس چنين اماکني براي خانم‌ها نيز گلايه کرده و گفت: اعلام اين نوع خبرها پيش از آنكه ابعاد مختلف آن بررسي شود، مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد.هدايتي در ادامه توضيح داد: ايجاد رستوران‌هاي ويژه بانوان ايده‌اي است كه با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران مطرح شد و هنوز ابعاد مختلف و تفاهم‌نامه آن‌ بررسي نشده‌است. به گفته وي، طرح اين ايده در راستاي ايجاد فضايي مناسب براي بانوان همچون پارك بانوان است تا زنان هم بتوانند به راحتي از اين فضا استفاده كنند و چنانچه مهماني‌هاي خانوادگي و جمع‌هاي دوستانه‌اي دارند به اين رستوران‌ها بروند. به گفته هدايتي، ايده ايجاد رستوران‌هاي سنتي و غيرسنتي در فضاي مناسب براي بانوان و به كارگيري پرسنل زن در اين رستوران‌ها مورد استقبال قرار گرفته و در حال كارشناسي است و قرار شده تا در تهران به صورت پايلوت ايجاد شود و پس از موفقيت به استان‌ها و شهرهاي ديگر تسري يابد.
رستوران زنانه بدون قليان
اين مقام دولتي تصريح كرد: در اين رستوران‌ها كه مخصوص خانم‌هاست قرار نيست از قليان و اينگونه موارد استفاده شود؛ چرا كه حتي در قهوه‌خانه‌ها نيز مجوز استفاده از قليان هنوز تاييد نشده‌است. با اين حال بيراه نيست اگر بگوييم رکن اصلي فعاليت قهوه خانه‌ها -چه عمومي و چه زنانه- قليان است و بدون قليان اين صنف کمترين رونقي نخواهد داشت. کما اينکه علايي هم در تاييد اين ادعا مي‌گويد که قليان مخصوص اتحاديه قهوه خانه‌داران است و هيچ صنف ديگري نمي‌تواند قليان ارائه دهد و در اين صورت اگر كسي اين كار را انجام دهد، كار غير قانوني كرده و اين نوعي تداخل صنفي محسوب شده و تداخل صنفي نيز منجر به بسته شدن و در صورت تكرار، ابطال مجوز خواهد شد.
قهوه‌خانه‌ها نزديک مدرسه دخترانه نباشد
اين درحاليست که بسياري از مسئولين قهوه‌خانه‌ها را هم مکان عمومي دانسته و به استناد ماده پنج قانون جامع مبارزه با دخانيات مصرف هرگونه دخانيات در اماكن عمومي از جمله قهوه‌خانه‌ها -چه ويژه مردان و چه زنان- را ممنوع مي‌دانند.رئيس اتحاديه قهوه‌خانه‌داران درباره گرفتن مجوز براي تاسيس قهوه‌خانه ويژه بانوان بدون اشاره به سازمان ميراث فرهنگي و مرکز امور زنان گفته‌است که براي اين موضوع متقاضيان زيادي داريم و ضوابطي نيز نيروي انتظامي دارد كه البته به حق است و نبايد قهوه‌خانه‌ها در نزديكي مراكز آموزشگاهي، مدارس به ويژه مدارس دخترانه، مساجد يا بانك‌ها و موارد ديگر باشند و بيشتر در مكان‌هايي باشند كه حالت تجاري دارد و كمتر مسكوني است.
قهوه‌خانه‌ها رونق يافته‌اند!
نکته تامل برانگيز ماجرا اين است که رئيس اتحاديه قهوه‌خانه‌داران از رونق يافتن صنف خود در سالهاي اخير خبر مي‌دهد و مي‌گويد: مدتي است كه گرايش مردم به قهوه‌خانه‌ها زياد شده و اين نشان مي‌دهد كه مردم سنت خود را دوست دارند و گذشتگان خود را هميشه به خوبي ياد مي‌كنند.اين در حاليست که رونق قهوه‌خانه‌ها و روي آوردن بيش از پيش مردم به قهوه‌خانه‌ها نشان دهنده تشديد استعمال دخانيات و روي آوردن جوانها به کشيدن قليان است. چيزي که در سالهاي اخير در خصوص اين روند رو به رشد، از سوي صاحبنظران مسائل بهداشت و درمان، کارشناسان اعتياد و همچنين مسئولان دولتي و انتظامي هشدارهاي زيادي داده شده‌است.
قليان ممنوع است؛ زنانه و مردانه هم ندارد!
در اين رابطه رئيس مركز تحقيقات كنترل دخانيات دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي مي‌گويد: تاسيس قهوه‌‌خانه‌هاي ويژه بانوان ناشي از ضعف اجراي قانون جامع مبارزه با دخانيات در يكي دو سال اخير است.دكتر غلامرضا حيدري با بيان اينكه با تاسيس قهوه‌خانه‌هاي ويژه بانوان عرضه قليان افزايش مي‌يابد، تاكيد كرد: در صورت تحقق اين امر در آينده نزديك بيماري‌هاي مرتبط با مصرف قليان در زنان افزايش مي‌يابد و بر سلامت دستگاه توليدمثل دختران تاثير منفي مي‌گذارد و علاوه بر آن مخاطراتي را براي مادر و جنين در دوران بارداري و پس از آن به همراه دارد. به گفته کارشناسان، هر نوبت مصرف قليان معادل با استعمال 100 نخ سيگار است و پس از استفاده از اين ماده دخاني دود زيادي در راه‌هاي تنفسي زن باقي مي‌ماند که در خانه اين مواد مضر را به فرزندانش منتقل مي‌كند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر