۱۳۹۰ مرداد ۳۰, یکشنبه

زن در جمهوری اسلامی، معضلی حل ناشدنی!


هر بار که به سایت ها و روزنامه های حکومتی مراجعه می کنیم یک دنیا خبر می خوانیم از مشکلات اسلامیون و روحانیون در برخورد به مسأله ای به نام زن! مشکل پوشش زن، حرکت های زن، حضور زن در خیابان، زن در دانشگاه، زن در تلویزیون، زن در خانه و حالا زن به عنوان گوینده! نگاه کالائی روحانیون و اسلامیون به زن، نگاهی است پست و چندش آور، نمی دانیم چطور آنها این خبرها را منتشر می کنند؟ اصلاً چرا این آقایون به غارها پناه نمی برند تا از شّر زنان راحت شوند و مردم را هم راحت بگذارند؟!

می گفتند خبر گویان زن تحریک آمیزند
ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در گفت وگو با هفته نامه پنجره گفت: اغلب در گفت‎وگو با شخصیت‎‎های دینی، حوزه‎‎های علمیه و روحانیت یکی از مباحثی که مطرح می‎کنم این است که در کار نمایشی رابطه بین زن و مرد را چگونه باید نشان داد؟ رابطه زن و شوهر، رابطه مادر و فرزند و یا رابطه صمیمی بین خواهر و برادر.مردم از ما پذیرفته‎اند که زنان را با حجاب کامل حتی در رختخواب نشان دهیم. اما وقتی می‎خواهیم روابط عاطفی و حسی را نشان دهیم، چه باید بکنیم؟ در کشور ما متأسفانه بعضی از نگاه‎‎ها افراطی است. مثلا یک عالم مجتهد در یک جلسه به ما گفت :‎ اخبار گفتن خانم‎‎ها چون یک عده را تحریک می‎کند خلاف شرع است. و یا امام جمعه محترم دیگری می‎گوید فیلم‎‎های خارجی به‎دلیل بی‎حجابی زنان، مطلقا نباید نشان داده شوند.
البته ما این نظرات را اجرا نمی‎کنیم، به‎عنوان یک نظر محترم هستند، اما ملاک ما نظرات حضرت امام (رحمت‎الله‎علیه) و رهبری (مدظله‎العالی)‎ در این زمینه است.
اما آیا واقعا یک گوینده خبر ممکن است برای عده‎ای تحریک‎کننده باشد؟ اگر این‎طور باشد، آن عده باید خودشان را اصلاح کنند! اگر کسی با نگاه کردن به گوینده خبر دچار آزار و اذیت می‎شود یا نباید نگاه کند یا باید خودش را اصلاح کند

سانسور در تلويزيون مستقيما «تحت هدايت داهيانه رهبری»
پاسخ رهبری به ضرغامی درباره آرايش همسر فرعون
در مورد سريال يوسف هم به ايشان عرض كردم كه آرايش همسر فرعون زياد است و يک جاهايی خود ما به آن اشكال داريم ايشان فرمودند اگر آن پيام كلی و معنوی كه منتقل مي‌شود، برتری و تفوق خود را نشان دهد اين مسائل مي‌تواند قابل اغماض باشد.
آفتاب: هفته​نامه پنجره نوشت: عزت​الله ضرغامی رئيس سازمان صدا و سيما پس از مدت​ها در گفت‌و‌گو با يک نشريه مكتوب در مورد مسائل مختلف اين سازمان و اتفاقات چند سال اخير صحبت كرده است.
او در بخشی از اين مصاحبه و در پاسخ به اين پرسش كه «به نظر شما آيا مي‌توان به خاطر برخی نكات مهم‌تر از پاره‌ای خط قرمزها صرف‌نظر كرد؟» گفت: «به‌طور كلی نه ولی اصل با محتوا و تأثيرگذاری نهايی پيام يک فيلم و يا سريال است.»
او افزود: «سريال دكتر قريب از كارهايی بود كه رهبری در يک جلسه‌ای از آن اعلام رضايت كردند اين سريال مربوط به زندگی و خدمات دكتر محمد قريب است و بسياری از صحنه‌های اين مجموعه در بيمارستان كنار مريض‌ها، پرستارها و منطبق با حال و هوای سال‌های دور تصوير شده شخصاً هميشه نگران نحوه نمايش اين روابط بودم بسياری از روابط روابطی عاطفی و حسی بود ولی رهبری فرمودند كه اين سريال كار خوبی بوده نه اين‌كه اشكال نداشته باشد.»
ضرغامی گفت: «من چندين بار كه از ايشان در مورد اين‌گونه مشكلات سوال كردم رهبری فرمايش بسيار بلند و حكيمانه‌ای داشتند و فرمودند همه اين ضوابط بايد رعايت شوند ولی دقت كنيد به آن پيام اصلی كه منتقل مي‌شود. در مورد سريال يوسف هم به ايشان عرض كردم كه آرايش همسر فرعون زياد است و يک جاهايی خود ما به آن اشكال داريم ايشان فرمودند اگر آن پيام كلی و معنوی كه منتقل مي‌شود، برتری و تفوق خود را نشان دهد اين مسائل مي‌تواند قابل اغماض باشد.»

بهزیستی زنان خیابانی را بدون حکم قاضی نمی‌پذیرد
سرپرست سازمان بهزیستی گفت: زنان خیابانی آسیب دیده فقط با حکم قاضی در مراکز سازمان بهزیستی پذیرش می شوند.به گفته وی ، شرط نگهداری زنان خیابانی و یا دختران فراری این است که اولا بی سرپرست و یا بد سرپرست باشند و دوم اینکه به نوعی بزه دیده اجتماعی باشند و احساس شود که مشکل دارند و با این شرایط در مراکز تحت پوشش بهزیستی پذیرش و نگهداری می شوند.
احمد اسفندیاری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: براساس قانون نگهداری افراد بی سرپرست و بد سرپرست برعهده بهزیستی گذاشته شده است که این امر نیز منوط به دارا بودن حکم قضایی است.
به گفته وی ، شرط نگهداری زنان خیابانی و یا دختران فراری این است که اولا بی سرپرست و یا بد سرپرست باشند و دوم اینکه به نوعی بزه دیده اجتماعی باشند و احساس شود که مشکل دارند و با این شرایط در مراکز تحت پوشش بهزیستی پذیرش و نگهداری می شوند.
سرپرست سازمان بهزیستی در مورد مراکز نگهداری زنان خیابانی نیز تاکید کرد: هم اکنون 31 خانه سلامت و 24 مرکز بازپروری زنان و دختران آسیب دیده در استانهای مختلف کشور وجود دارد که افراد آسیب دیده را با حکم دادگاه پذیرش می کنند.
اسفندیاری گفت: چنانچه زنان و یا دختران فراری و خیابانی بدون حکم قاضی پذیرش شوند این مسئله پس از مدتی با پیدا شدن خانواده های این افراد برای سازمان دردسر ساز می شود.

جريمه نقدي و حبس زنان بدحجاب در اصفهان
دادستان عمومي و انقلاب اصفهان گفت: از اين پس زنان بدحجاب در معابر و انظار عمومي اين شهر به 10 روز تا 2 ماه حبس و 50 تا 500 هزار ريال جريمه نقدي محكوم مي شوند.
به گزارش خبرگزاری وفا ؛ محمدرضا حبيبي در جمع خبرنگاران افزود: درحال حاضر بدحجابي و همچنين ترويج استفاده از ماهواره در جامعه از بارزترين معضلات اجتماعي هستند و در همين راستا دستگاه قضايي وارد عمل شده است.
وي گفت: امروز به خواست مردم و مسئولان حجت به بدحجاب ها تمام شده و اكنون اين مسئله به مرحله برخورد قانوني رسيده است.
وي افزود: از سازمان هاي اتوبوسراني و تاكسيراني و اصناف خواسته شده است كه از ارائه خدمات به افراد بدحجاب خودداري كنند و ادارات نيز بايد به كاركنان بدحجاب خود اخطار داده و از سرويس دهي به افراد بدحجاب خودداري كنند.

آيين نامه پوششی دانشگاه بين الملی قزوين
برخی از مسئولان دانشگاه بين المللی قزوين که ارتباطات تنگاتنگی با نهادهای امنيتی و اطلاعاتی دارند در راستای اعمال محدوديت های جديد برای دانشجويان اقدام به آماده سازی و تصويب طرحی تحت عنوان «شيوه نامه پوششی دانشجويان» نموده اند که ريزترين موارد پوششى دخترها و پسرها در آن عنوان شده است، رنگهاى كرم، طوسي، يشمي، آبي، سرمهاي، قهوهاى و نوكمدادى از جمله رنگهاى مجازى هستند كه دانشجويان اجازه پوشيدن آن را در دانشگاهها دارند.
روزنامه روزگار، نزديک به جريانات تحول خواه در ايران طی مصاحبه ای که با “دکتر بيات”، معاونت دانشجويی اين دانشگاه و از عناصر سرکوب دانشجويان در اين دانشگاه انجام داده است به بررسی ابعادی ازاين طرح جديد مسولان پرداخته است.
معاونت دانشجويی دانشگاه بين المللی قزوين در اين گفتگو با «الزامی» شمردن رعايت اين طرح از سوی دانشجويان از برگزارى «اردوى پيشواز براى دانشجويان ورودى جديد و آشنا كردن آنها با موارد الزامى اين آييننامه پوششى» خبر داده است.
در اين آيين نامه پوشش «پوشيدن چادر و مقنعه كه سر را كامل بپوشاند و از طرف جلو پايينتر از سينه باشد و همچنين مانتو با آستينهاى بلند و جورابهاى زخيم» مصاديق پوشش مناسب و متعارف براى خانمها ذكر شده است.»
«داشتن لباس بدون هرگونه پارگى و همچنين داشتن مو و محاسن منظم كه در آن خط ريش تا نرمه گوش» از جمله پوشش و ظاهر متعارف براى آقايان است.
گفته می شود در اين شيوه نامه انضباطى همچنين «استفاده از هر گونه لباس، كيف يا زينت آلات كه نشاندهنده بيحرمتى به ارزشها و دربرگيرنده نمادهاى نامناسب فرقههاى انحرافى باشد، كفشهاى با پاشنه بيش از 5 سانتيمتر و صدادار و چكمههاى ساق بلند و صندل و دمپايى و هر گونه كاله تزئينى بر روى مقنعه و همچنين پوشيدن لباسهاى نازك، تنگ و بدننما براى خانمها ممنوع ذكر شده است.»
«شلوار تنگ و چسبان، فاق كوتاه و كوتاهتر از مچ پا، پيراهن كوتاهتر از خط كمر به نحوى كه موقع تحرك، بدن معلوم باشد و نيز آستين كوتاهتر از آرنج، هرگونه عطر و ادوكلن تند و حساسيتزا، كمربندهاى تزئينى و غيرمتعارف، كراوات، پاپيون و امثال آن نيز از جمله موارد ممنوعه پوشش براى آقايان در شيوهنامه پوششى دانشگاه قزوين است.»
بر اساس گزارشات قبلی دانشجونيوز، «دانشگاه بين المللى قزوين» به عنوان يكى از دانشگاههاى پيشتاز در تصويب و اجرای طرح های محدود کننده دانشجويان از جمله طرح «تفكيك جنسيتى»، «تک جنسيتی» نمودن دانشگاه ها و «برخورد زننده نيروهای حراستی و انضباطی» در ميان دانشگاههای ايران محسوب می شود.
معاونت دانشجويى دانشگاه بين المللى قزوين اما با تاکيد بر اينکه اين آيين نامه سختگيری خاصی در مورد پوشش نداشته است اضافه کرده که : «در يكسرى از دانشگاهها حتى جويدن آدامس نيز ممنوع است كه ما آنها را در اين آييننامه نياورده ايم»
گفته می شود مسئولان دانشگاه بين المللى قزوين اجرايى كردن اين ضابطه ها را در راستاى «اجراى مصوبه 1366/5/6 شوراى عالى انقالب فرهنگى شيوهنامه ضوابط پوشش دانشجويى» دانسته و اعلام داشته اند كه اين شيوه نامه در جلسه هفتم شوراى فرهنگى دانشگاه مورخ 1390/5/16 به تصويب رسيده است.» بر اساس اين مصوبه در همه محيطهاى دانشگاه از جمله »صحن دانشگاه«، »تمام فضاهاى آموزشي، ادارى و رفاهى« اعم از كالسها، آزمايشگاهها، كارگاهها، خوابگاهها و تمامى اردوهاى علمي، تفريحي، فرهنگي، زيارتى و ساير فضاها و اجتماعات مرتبط به دانشگاه، دانشجويان موظف شده اند الزامات پوششى كه در آييننامه آمده است را رعايت كنند.
روزنامه “روزگار” در بخشی از گزارش خويش با عباسپور، رييس کميسيون آموزش مجلس نيز گفتگويی داشته که نشان می دهد وی اجرای اين اين آيين نامه ها را «برگشت به عقب» توصيف کرده است.

گفته می شود رئيس كميسيون آموزش مجلس يكى از افرادى است كه به اين آيين نامه انضباطى انتقاد دارد.
به گفته او اين طور برخوردهاى فيزيكى و عنوان كردن ريزترين موارد پوششى براى دانشجو جواب نميدهد. او با اشاره به اينكه قبال هم از اين آيين نامه ها در دانشگاهها و ارگانها منتشر شده است، معتقد است كه نبايد برگشت به عقب داشته باشيم.
عباسپور در اين گفتگو گفته است: تجربه 32 سال بعد از انقالب ما نشان داده است كه اين طورعكس العمل ها چاره كار نيست و «ما نبايد تا اين حد در محيط دانشگاهها وارد جزييات شويم.»
اين نماينده مجلس در ادامه با انتقاد از مرزبندی بين رنگ ها برای دانشجويان معتقد است که: «ارائه اينچنين آييننامه انضباطى نشان دهنده اين است كه ما در ارائه يك الگوى فرهنگى اصيل منطبق با ارزشهاى دينى به دانشجويان ناتوان هستيم و الان كار به جايى رسيده كه مرز بين رنگها را براى دانشجويان تبيين ميكنيم.»
يکی ديگر از نمايندگان مجلس که در اين گزارش به مشخصات وی اشاره ای نشده است با انتقاد از اين آيين نامه آن را «اسباب خنده» دانسته است.
گفتنی است پيش از اين دانشگاه شهيد بهشتى و دانشگاه الزهرا نيز آييننامه مجاز پوششى خود را در جلوى درهاى ورودى دانشگاه در معرض ديد دانشجويان قرار داده بودند و رعايت آن را الزامى و حراست را مسوول اجرا و پيگيرى آن ذكر كرده بودند. اين در حالى است كه بسيارى از كارشناسان به اين حركت دانشگاهها و مشخص كردن ريزترين مصداقهاى پوششى براى دانشجويى كه به بلوغ فكرى و اجتماعى رسيده است، انتقاد دارند و آن را زمينه ساز دلسردى دانشجويان از دانشگاههاى داخل مى دانند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر