۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

تشدید تفکیک جنسیتی و تحمیل پوشش یونیفرم به زنان

 پریسا آزادیان
برای رژیمی که موجودیت خود را بر انکارحق برابر زنان بنا کرده و به آنان جز بمثابه یک شی جنسی نمی نگرد و حضور آنان در حوزه عمومی را مترادف با اشاعه فحشا میداند، بودن زنان در محیط کار و آموزش خطری جدی برای کل نظام تلقی میشود.
نوک تیز حمله تمامیت گرایی فرهنگی نظام اسلامی در ۳۱ سال گذشته بیش از همه زنان ایران را مورد حمله قرار داده است. به تازه ترین تلاش های رژیم برای افزایش سرکوب و تهدید دانشجویان دختر در قالب کنترل رفتار و پوشش ، تفکیک جنسیتی در دانشگاهها، تشدید سرکوب و اعمال فشار به زنان تحت نام مبارزه با بد حجابی و تحمیل پوشش یکسان و اجباری بر زنان میپردازیم. افزایش سرکوب و تهدید دانشجویان دختر در قالب کنترل رفتار و پوشش
در راستای سرکوب همگانی و در آستانه حذف یارانه ها ، سرکوب و تهدید دانشجویان و بخصوص دانشجویان دختر در قالب کنترل رفتار و پوشش رو به گسترش است. رژیم که بدلیل هراس و به منظور مقابله با اعتراضات توده ای گشت های ارشاد را تحت نام جدید پلیس امنیت اخلاقی در سطح شهرها پخش کرده است، دانشگاها را نیز ازحضور آنان بی نصیب نگذاشته است. به گزارش سایت های دانشجویی اخیرا در دانشگاه تهران برای کنترل حجاب دانشجویان دختر ، گشت هایی دو نفره با نظارت و همکاری حراست دانشگاه و با لباس فرم، در محوطه دانشگاه تهران، به حجاب و نحوه پوشش دانشجویان تذکر می دهند. بنا به گزارش این سایت ها مامورین زن مقابل اتاقک حراست دانشکده های دانشگاه بوعلی سینا مستقرو به صورت کاملاً سلیقه ای جلوی دانشجویان دختر را گرفته و تذکرهایی را به آن ها می دهند. این مامورین با درخواست کارت دانشجویی دانشجویان و با همکاری حراست دانشگاه قصد شناسایی و برخورد با دانشجویان را دارند. برخوردهای خشن رژیم فقط به استقرار نیروهای امنیتی در دانشگاهها محدود نشده و چند روز پیش شورای عالی انقلاب فرهنگی، آئیننامه انضباطی با عنوان “مصادیق پوشش غير مجاز دانشجويان دختر و پسر” را به دانشگاه ها ابلاغ کرد که در ان محدودیتهای پوششی بسیاری برای دانشجویان مقرر شده است. این ممنوعیتها از بلند بودن ناخن و بافتن مو تا پوشیدن ‘لباسهایی با تصاویر پوچ و بیمعنا’ و “درست کردن مو به صورت تیغتیغی” تا ممنوعیت استفاده ” از زنجیر پا” را شامل میشود. در این آئین نامه به جزئیات دقیق پوشش دختران دانشجو با عنوان ” پوشش مناسب در دانشگاه” از بلندی پاشنه کفش گرفته تا رنگ و اندازه لباس و نوع آرایش و زیور آلات دانشجویان اشاره شده است. فريبا قربانيان سرپرست امور فرهنگی معاونت دانشجويی وزارت بهداشت، به آئین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی بسنده نکرده و با اشاره به جزئيات آييننامه ای مختص به پوشش دانشجويان علوم پزشکی گفت: پوشش تنها ۱۰ درصد آييننامه رفتار حرفهای را شامل ميشود و رفتار يک دانشجو در مجموع ارزيابی ميشود. او در ادامه در مورد جزئیات پوشش دانشجویان از قبیل رنگ و اندازه لباس گفت: “جزئيات رنگ و اندازه روپوش و مدل لباس به طور کامل در دستورالعمل معاونت درمان ديده شده است. معاونت درمان از گذشته فرمهای متحد الشکل و نحوه پوشش افراد را در فرمهايی در اختيار همه قرار ميدهد و در اين زمينه با معاونت دانشجويی هماهنگ عمل کرده است.”
تشدید جدا سازی جنسیتی در دانشگاه ها
تشدید آپارتاید جنیستی در زمینه آموزش عالی و تلاشهای رژیم برای جدا سازی جنسیتی در دانشگاهها رو به گسترش است. معاونت آموزشی دانشکده ی مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد علاوه بر افزایش سختگیری های انضباطی ،بیش از ۴۹ درس از دروس عمومی و آزمایشگاه در دانشکده مهندسی را به صورت تفکیک شده ارائه کرده است . تفکیک جنسیتی در تعدادی از دروس پایه از قبیل ریاضی عمومی و فیزیک که از ترم گذشته آغاز شده بود گسترش یافته و دروس تخصصی دیگری همچون مهندسی نیز به آن اضافه شده است. محمد علی محققی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر از حذف سهمیه زنان در آزمون دستیاری داد. در ادامه سیاست خامنه ای برای نابودی رشته های علوم انسانی و طرح اسلامی کردن دانشگاهها بخصوص در رشته های مطالعات زنان كبري خزعلي، رئيس شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان گفت: ” اصلاح آموزشهاي علوم انساني به ويژه مطالعات زنان و خانواده به منظور توجه بيشتر به مطالعات بنيادي و تأكيد بر آموختن اصول و مباني اساسي اين علوم مبتني بر مبناي اسلامي، حمايت از تأسيس قطبهاي علمي مشترك بين حوزه و دانشگاه به منظور شكلگيري، تكوين ديدگاه و نظريات اسلامي در حوزه علوم انساني و همچنين طراحي ساز و كارهاي لازم براي تربيت و جذب معلمان، مربيان و مدرسان دروس معارف اسلامي و علوم انساني در مدارس و دانشگاهها با استفاده از توانمنديها و ظرفيتهاي حوزههاي علميه از اقدامات ملي اين راهبرد كلان است.”
کامران دانشجو وزیر علوم وفناوری دولت دهم نیز اخیرا برای چندمین بار بر سیاست تفکیک جنسیتی در دانشگاهها تاکید کرده و در رابطه با اختلاط دانشجویان پسر و دختر در محیط دانشگاهها گفت : ” وقتي اختلاطي كه بر مبناي روابط الگو برداري شده از روابط غربي پسر و دختر و مناسبات درون دانشگاههاي غربي باشد را در دانشگاههاي كشور نميپذيريم، ميگويند، دانشجو گفت كه اختلاط را نميپذيريم. اما نميپرسند و تبيين نميكنند كه چه چيزي را نميپذيريم؟ چون اگر تبيين كنند تمام خانوادههاي ايراني آن را نميپذيرد، تمام دانشجويان ايراني اين را نميپذيرند، چون دانشجويان ما به كرامت انساني قائل هستند.”
کامران دانشجو پیشتر وظيفه دانشگاهها را “کادرسازی برای نظام” عنوان کرده و گفته بود، دانشگاههای مخالف فرهنگ بسيجی با خاک يکسان ميشوند. او همچنین تهدید کرده بود که در جهت “اسلامی تر کردن دانشگاهها” و “در مسير ولايت قرار دادن دانشگاهيان”، از هيچ همتی فروگذار نخواهد کرد. چندی پیش نیز کمیته انضباطی دانشگاه علم و صنعت با همکاری حراست و بسیج ، بیش از ۵۰نفر از دانشجویان این دانشگاه را بدلیل شرکت پسران و دختران دانشجو در اردوهای دانشجویی، پس از شناسایی آنها از روی تصاویرشان، و بعد از احضار، به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم کرده است.
تشدید سرکوب و اعمال فشار به زنان تحت نام مبارزه با بد حجابی و اجرای طرح عفاف و حجاب
تشدید سرکوب و اعمال فشار به زنان و مداخله در زندگی خصوصی آنان تحت نام مبارزه با بد حجابی و اجرای طرح عفاف و حجاب همچنان ادامه دارد. رژیم ولایی آنچنان از زنان وحشت دارد که مسئله کنترل پوشش زنان و برخورد با بد حجابی برای آن به یکی از ارکان اصلی موجودیتش تبدیل شده بطوری که امام جمعه ها و آکادمیسین های رژیم یکی پس از دیگری به صف شده و از مقامات مسئول نظام تقاضای برخورد قاطع با زنان بد حجاب و تشدید کنترل پوشش و رفتار زنان را میکنند. از نظر آنها وظیفه زنان این است که بنیان خانواده وبنوعی بنیان نظام را حفظ کنند و برای استمرار رژیم ولایی سربازان امام زمان بزایند. احمد علم الهدی امام جمعه مشهد، چندی پیش در خطبه های نماز جمعه مشهد گفت که “حاکميت اين نظام، حاکميت ارزش‎هاي ديني و حاکميت حجاب و عفاف است و بيحجابي بايد به عنوان نيروي ضدحکومتي براندازي شود.” او در ادامه از مسوولان و دستاندرکاران مجلس، دولت، قوه قضاييه و نيروي انتظامي خواست که با بيحجابي سازمان يافته به طور جدي مقابله کنند. ابراهيم حسينی امام جمعه ابرکوه یزد یک قدم فراتر رفته و خواهان تحميل حجاب به کارمندان دولت و بانکها با سوء استفاده از اهرم مالی شد و گفت «بسياری از کارمندان در ادارات دولتی و بانکها، آن طور که شايسته است به رعايت حجاب نمی پردازند اين در حالی است که اين افراد حقوق بگير دولت اسلامی هستند و لازم است دولت با اين افراد با جديت و قاطعيت برخورد کند. پیش از این علمای ولایی بد حجابی را از عوامل وقوع زمین لرزه اعلام کرده بودند. در ماه گذشته نیز آيتالله صافی گلپايگانی، دبیر سابق شورای نگهبان گفت :” انجام معاصی و گناهان و بدحجابيها در بروز مسأله خشکسالی تاثير زيادی دارد.” رژیم در تلاش برای علمی جلوه دادن خزعبلات خود در باره حجاب حتی به اساتید مرتجع و مزد بگیر نیز متوسل شده است. ابراهيم فياض استاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با سحام نیور گفته که: «حجاب سبب گرم واقع شدن غريزه جنسی در سطح يک جامعه و هدايت ارضای آن در قالب خانواده ميشود.» دستگاه امنیتی نظامی رژیم ولایی نیز طبق معمول همیشه وارد صحنه شده و برای مقابله با بد حجابی دست به ابتکارات جدیدی زده است. سردار احمد روزبهانی رئيس پليس امنيت اخلاقي خبر از پخش گشت های ارشاد با نام جدید پليس امنيت اخلاقي در سطح شهرها داد و گفت که برخورد با بد حجابی از ماموريتهای گشت پليس امنيت اخلاقي است. او همچنین با اشاره به گرفتن عکس زنهای بدحجاب و قرار دادن آنها در اختیار ماموران امنیتی از ایجاد مقرهایی برای انتقال زنان دست گیر شده و بازجویی به بهانه مشاوره خبر داد. پیش از این نیز بسیاری از جوانان ایرانی که در یورش های دستگاه امنیتی رژیم بازدداشت شده بودند به کهریزک و شکنجه گاههای مخفی منتقل شده و تحت شکنجه و تجاوز قرار گرفته بودند.
تحمیل پوشش یونیفرم به زنان
از دیگر فشارهای وارده به زنان در زمینه تحمیل پوشش اجباری، تعیین لباس فرم برای زنان است. چندی پیش یکی از کارشناسان مرتجع به اصطلاح مسائل زنان مريم معينالاسلام طرح استفاده از لباسهای یونیفرم را برای كارمندان زن به منظور رشد حجاب و عفاف در جامعه مطرح کرد. در هممین راستا لاله افتخاری مخبر فراكسيون زنان مجلس خبر از موافقت مجلس برای یکسان سازی لباس كاركنان و خبرنگاران زن مجلس داد و گفت: ” در گام نخست كاركنان و خبرنگاران مجلس و در گام بعدي افرادي كه به عنوان ارباب رجوع به مجلس مراجعه ميكنند، بايد با حجاب كامل باشند.” طیبه صفایی نماینده تهران در توضیح هدف زنان مجاس برای پوشیدن لباس یکسان میگوید: ” همه جا لباس افراد و پوشش آن ها نشانگر هویت سازمانی آن ها است و ما هم برای این که به شکلی هویت سازمانی مان را نشان دهیم از این قضیه استقبال می کنیم، زیرا مجلس جایگاه مهمی مانند جایگاه شهید مدرس ها است که بایستی دراین جایگاه در راستای الگوسازی و الگو دهی به جامعه پیش قدم می شویم. از طرف دیگر زهرا عباسی مديركل امور بانوان وزارت كشورنیز خبر از تصویب ” طرح جامع ملي مد و لباس ” داد و گفت که در حال حاضر مقدمات اجرايي اين طرح با همكاري استانداري تهران فراهم شده است. او اشاره کرد که ارائه الگوي مناسب براي پوشش در مجامع و محافل مختلف را يكي از موضوعات مهمي دانست كه دفتر امور بانوان وزارت كشور به آن پرداخته است. .” دلیل طراحی لباس فرم ویژه با رنگ و مدل یکسان برای اجرای حجاب کامل چیزی نمی تواند باشد مگر تعمیم دادن اهداف دولت پادگانی در جهت نظامی کردن تمامی نهادهای مدنی و تحمیل لباس فرمی که ظاهر زنان را بطور کامل اسلامی کرده و هرگونه سلیقه فردی را در ظاهر خفه کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر