۱۳۹۲ فروردین ۱۹, دوشنبه

مصاحبه با زنی که خود را در دادسرا به آتش کشید


ارسال کننده : خانم زهره کفایت حقیقی 
مصاحبه مسیح علی نژاد با پروین غفارخانی که در دادسرای خارک خودش را به آتش زد
دانشجونیوز: زنی برای شکایت از یک مزاحم تلفنی می رود دادسرای خارک بعد برای خودش مزاحمت و درگیری لفظی در همین دادسرا به وجود می آید و سرانجام پس از درگیری لفظی او را راهی زندان اوین می کنند. او پس از یک هفته با قید وثیقه آزاد می شود اما برای گرفتن وثیقه اش بارها به دادسرای خارک مراجعه می کند که قضای کمکی به او نمی کند و او در بلاتکلیفی باقی می ماند. نام این زن پروین غفارخانی است که سرانجام خودش را در سالن دادسرای خارک به آتش می کشد هنوز هم وثیقه اش را پس ندادند که هزینه درمانش را پرداخت کند.

احتمالا برخی از شما، این روزها در اینترنت با خبری های پراکنده ای مواجه شدید که نوشته شده بودند زنی به نام پروین غفارخانی در سالن دادسرای خارک تهران خودش را آتش زد.

در ابتدا عکس های تکان دهنده ای از یک زن پخش شد که سایت ها نوشتند ایشون پروین غفارخانی شاعری است که وقتی برای شکایت از یک مزاحم تلفنی به دادسرای خارک مراجعه می کنه با پیشنهاد بی شرمانه ای از سوی قاضی پرونده اش مواجه می شه و در اعتراض به این خواسته اقدام به خودسوزی می کنه. خب برخی های دیگه هم از اساس تردید کردند و نوشتند که اصلا زنی به نام پروین غفارخانی وجود نداره و این عکس هایی که دست به دست می چرخه معلوم نیست مال چه کسی هست.
برای اینکه ببینم آیا اساسا در دادسرای خارک چنین اتفاقی رخ داده، با این دادسرا تماس گرفتم: بشنوید:

دادسرای خارک را گرفتم؟ 

بله

آیا می توانم با دفتر آقای خاک پور صحبت کنم؟ 

الان تعطیل شده، کار شما چه هست؟

من از یک شبکه تلویزیونی زنگ می زنم. به ما خبر دادند یک نفر به نام خانم غفار خانی در همین دادسرایی که شما کار می کنید خودش را آتش زد آیا این خبر درست است؟

شما خودتان باید حضوری بیاید اینجا

شما خودتان در جریان این ماجرا هستید؟ 

من نمی دونم حالا شما زنگ بزنید تا راهنمایی تان کنند.

حتما دوباره زنگ می زنم به هر حال آنجا دوربین مدار بسته وجود دارد، من می خواهم بدونم این اتفاق افتاد که ما بیایم یا نه؟ 

ظاهرا همچین چیزیه. ما هم شنیدیم.

و حالا از طریق اسکایپ دیدار مجازی با زنی که تمام صورتش سوخته و به سختی صحبت می کنه، فراهم شده در همین برنامه با من باشید تا ببینید پروین غفار خانی یک شهروند ایرانی هست که هنوز وجود داره. اول از زبان خانواده اش بشنویم که دقیقا پروین برای چه به دادسرای خارک رفته بود و بعد از زبان خود پروین:

برادر پروین غفارخانی: 

خانم علی نژاد هفته اول اردیبهشت ماه بوده. سال نود. پروین می رود دادسرا از یک مزاحم تلفنی شکایت می کند. منشی دادگاه که می خواهد از اتاق خارج شود. پروین می گوید خانم لای در را باز بگذارید، لای در را نبندید. اصلش همین بوده که قاضی به او می گوید شما فکر کردید خیلی تحفه ای که فکر کردید من به شما نظری دارم. پروین هم بهش بر می خورد و بر می گردد می گوید شما به چه حقی به من می گویید که همینطوری درگیری لفظی به وجود می آید. بعد خود قاضی یک پرونده درست کرد و پروین را انداخت اوین. بعد روز پنجشنبه ساعت دوازده ظهر به ما زنگ زدند گفتند سند بیاورید و او را آزاد کنید. پروین ام اس دارد. نگذاشتند داروهای او را در اوین به او بدهند. دست هایش فلج شده بود. پاهای او قفل شده بود. انقدر حال پروین بد شده بود که چون می خواستند او را از سر خودشان باز کند سند خود متهم را برای آزادی او قبول می کنند که این اصلا غیر قانونی است. 

خانواده پروین غفارخانی می گن او بعد از زندان مستقیما در بیمارستان دی بستری شد. مسولان بیمارستان دی هم این گفته را تایید کردند. پروین غفار خانی بعد از مرخص شدن از بیمارستان هر بار که به دادگاه مراجعه می کرد تا وثیقه اش را دریافت کنه اما قاضی پرونده تکلیفش را مشخص نمی کرد. و حالا او به جای شاکی از یک مزاحم تلفنی خودش به جرم توهین به رهبری و اغتشاش در اماکن دولتی صاحب پرونده قضایی شده بود. پروین غفارخانی در صفحه فیسبوک خودش در همین روزهای پس از آزادی از زندان نوشته آدم ها کاغذ نیستند، مچاله شان نکنید.

بشنوید در این مراجعات مکرر به خانم غفارخانی چه گذشت که تصمیم به خودسوزی گرفت:

صدای مادر پروین:

پروین گفت دادگاه سند مرا آزاد نمی کند. انقدر رفتم و آمدم که اذیت می کنند، من التماس کردم اما سندش را آزاد نکردندو بلاخره لج او را در آوردند که اینطوری شد.. 

صدای برادر پروین : پروین زیر بار قسط ها و قرض ها مانده بود، چون در بیمارستان دی هم خیلی پول خرج کرده بود می خواست سند خودش را آزاد کند. قاضی اذیتش کرد او هم رفت چهار راه کالج بنزین خریده بود. توی انتظامات جلوی دادگاه بخش خانم ها و آقایان معمولا آدم را تفتیش می کنند و تمام جیب آدم را می گردندو موبایل همه چیز آدم را می گیرند. من مانده ام چطور این ببرد بالا. اصلا شاید می خواست قاضی یا کسی را آتش بزند. باید اولا همان دم در جلوی او را می گرفتند. حالا این بنزین را برده بالا خود قاضی هم به او گفته می خواهی خودت را آتش بزنی بزن به درک من این را هر جایی که بخواهید می گویم . 

و حالا روایت پروین غفارخانی را از زبان خودش بشنوید :

سلام خانم غفارخانی

سلام

وضعیت سلامتی شما چطور است؟

خیلی بد است.

خانم غفارخانی شما به خاطر می آورید کجا این اتفاق برای شما افتاده؟

دادگاه…دادگاه…خفه دارم می شم…

اسم قاضی یادتان می آید؟ 

خاک پور

هفت روز زندان بودید؟ 

بله

و بعد توی زندان حال تان بد شد آزادتان کردند؟ 

بله

بعد آزاد که شدید چرا دوباره به دادسرا رفتید؟ 

سندم را آزاد کنم به خاطر همین

و بعد به قاضی گفتیتد که من می رم بیرون خودم را آتش می زنم؟ 

بله گفت بزن.

مادر پروین غفارخانی می گوید:

بچه من فرشته بود. فرشته بود به قرآن مجید. شاعر بود، حرف زدنش خوب بود. ۲۵ کیلو وزن کم کردم، نمی تونم از او پذیرایی کنم. نمی دونم چه کنم. همینطور بی کس ماندم. کسِ ما همین بود به ما رسیدگی می کرد…

اما چه اتفاقی باعث می شه که انسان به این مرحله برسه و دست به خودسوزی بزنه؟

رضوان مقدم فعال حقوق زنان در این باره می گوید: 

من فکر می کنم شایدآدم هایی که دست به خودکشی می زنند یا اقدام به خودسوزی می کنند یک آن انقدر فشار روی این آدم ها زیاد است که در آن لحظه تنها راه برای شان جان شان است. یک سری قوانین که واقعا ضد زن ها هستند و یک سری هم قوانینی هستند مثل همین وثیقه هایی که از مردم می گیرند، قدرت بیش از حدی که به قضات داده می شود، رفتارهای نا هنجاری که روسای ادارات و کسانی که در مناصبی قرار می گیرند با ارباب رجوع دارند، اگر قوانینی داشته باشیم که وقتی کسی که رفتار نادرستی با مراجعه کننده دارد، او هم مورد مواخذه قرار بگیرد، آدم هایی که منصبی دارند مراقب رفتار خودشان با مراجعین خواهند بود ولی چون خودشان را پاسخگو نمی بینند به خودشان اجازه می دهند هر رفتاری با مراجعین داشته باشند. 

در این برنامه کوتاه شنیدید حکایت زنی را که در مراجعات مکررش به دستگاه قضایی ایران و گرو گرفتن وثیقه اش جسم و جانش را به آتش کشید. در ایران کم نیستند شهروندانی که هنوز با قید وثیقه آزاد هستند، در شرایطی که انسانی تصمیم می گیرد از جسم و جان خودش و از سلامت خانواده اش مایه بگذارد تا وثیقه و حق خودش را پس بگیرد مقصر چه کسی است داوری با شماست اما هنوز هم وثیقه پروین غفارخانی به خانواده اش تحویل داده نشده تا به گفته خودشان هزینه درمان او را بپردازند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر