۱۳۹۱ اسفند ۱۶, چهارشنبه

حقوقدان: سهمیه بندی جنسیتی دانشگاه‌ها خلاف حقوق بشر است



شهرزادنیوز:در حالی که مقامات آموزشی جمهوری اسلامی همچنان بر تک جنسیتی کردن دانشگاه‌ها اصرار می ورزند، یک حقوقدان اعلام کرد که سهمیه‌ بندی جنسیتی و محدود کردن دختران در انتخاب برخی از رشته‌ های دانشگاهی خلاف قانون اساسی و همچنین بندهای 1 و 2اعلامیه جهانی حقوق بشر است.
فریده غیرت، وکیل پایه یک دادگستری، که به همراه الهه کولایی و شهلا عزازی، دو استاد دانشگاه، در نشستی به منظور بررسی سهمیه بندی جنسیتی دانشگاه‌ها در دانشگاه علوم اجتماعی شرکت کرده بود، با خواندن بندهای 1 و 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر و تاکید آن بر آزادی انسان‌ها بدون در نظر گرفتن جنسیت، نژاد و مذهب آنها، آوردن آیه‌ای از قرآن و همچنین اشاره به مواد 19 و 20 قانون اساسی، افزود که این امر باعث ایجاد سرخوردگی‌ هایی برای زنان خواهد شد و در واقع نارضایتی زنان را به دنبال خواهد داشت و صدمات جبران‌ناپذیری را وارد خواهد کرد.
این وکیل دادگستری در ادامه گفت که اخیرا، علاوه بر جداسازی کلاس‌ها، محدودیت‌هایی نیز برای انتخاب رشته برای دختران ایجاد شده که باعث تاسف است. دانشجویانی هستند که می‌گویند علیرغم رتبه‌های خوبی که داشته‌اند، نتوانسته‌اند در رشته مورد علاقه خود تحصیل نمایند و یا دانشگاه مورد علاقه خود حضور پیدا کنند. این حق ایجاد محدودیت را برخی از آقایان از کجا آورده‌اند؟ جوابگوی دختران و زنانی که از این خدمات و امکانات محروم می‌شوند را چه کسی خواهد داد؟

الهه کولایی نیز در سخنانش از جمله گفت که تفکیک جنسیتی و سهمیه‌بندی جنسیتی نشانه‌ای از تفکری است که معتقد است زن باید در داخل خانه قرار گیرد و در قالب مادر و همسر به ایفای نقش بپردازد و لاغیر، مثل کشور عربستان که بعضا می‌بینیم الگوی برخی از حضرات نیز هست، ولی شواهد نشان می‌دهد که این آرزوی غیرقابل دسترسی است و هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند.
در این نشست همچنین شهلا عزازی ضمن بیان این که نتایج حاصل از تفکیک جنسیتی در محیط‌های عمومی، نامرئی کردن زنان در اندرونی است، گفت: در برخی از نوشته‌هایی که در راستای حمایت از تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها شاهد آن بودیم این نگاه وجود داشت که دختران ناپاک هستند و با حضور در دانشگاه محیط را آلوده می‌کنند؛ در واقع این دختران ناپاک پسران پاک را فریب می‌دهند و برای اینکه این اتفاق نیفتد باید آنها را از هم جدا کرد.
وی با اشاره به تفکیک جنسیتی، حتی در پارک‌ها و درمانگاه ها، گفت که این امر باعث زنانه و مردانه کردن فضای عمومی می‌شود و در واقع یک اندرونی و بیرونی ایجاد می گردد.
به گفته وی، خانواده‌ها به دختران خود می‌گویند که کار کنند و دانشگاه بروند، در حالی که برخی با اجرای تفکیک جنسیتی در مکان‌های عمومی تلاش می‌کنند وضعیت را به جایی برگرداند که زنان در اندرونی خود به تدریج نامرئی شوند و بسترسازی‌هایی را در این زمینه در حال ایجاد کردن هستند که زنان به عقب برگردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر