۱۳۹۱ اسفند ۲۷, یکشنبه

دختران میرحسین موفق به ملاقات با پدر و مادر شدند دیدار با موسوی و رهنورد پس از چهار ماه


یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱


با گذشت نزدیک به چهار ماه بی‌خبری از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، دو تن از دختران موسوی و رهنورد، با آن‌ها دیدار کردند. این در حالی است که یکی دیگر از دختران موسوی و رهنورد، با تصمیم نهادهای امنیتی هم‌چنان از ملاقات با والدین خود محروم است.
وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، با اشاره به انجام این دیدار پس از چهار ماه بی‌خبری، نوشته است: "زهرا موسوی دختر دیگر این خانواده همچنان اجازه ملاقات با والدین خود را ندارد... [در این دیدار] ماموران امنیتی از نشستن و نزدیک شدن دختران به مادر و پدرشان ممانعت می کردند، که این رفتار موجب تنش در ابتدای این ملاقات شده است. این محدودیت ها در حالی است که حتی طبق قوانین زندان ها نیز خانواده ها هر هفته اجازه ملاقات دارند".
به نوشته‌ی کلمه در این دیدار "حال زهرا رهنورد و میرحسین موسوی خوب گزارش شده و محتوای صحبت های آنها در این دیدار محدود دو ساعته نیز عمدتا حول مسائل خانوادگی بوده است".

این دیدار پس از آن انجام شد که فرزندان موسوی و رهنورد، در چهار ماه گذشته از والدین خود بی‌اطلاع بودند. دو ماه پیش آن‌ها با نوشتن نامه‌ای، نوشته بودند که "آخرین اطلاع ما دختران مهندس میرحسین موسوی از وضع و سلامتی پدر و مادر، مربوط به بیش از دو ماه پیش است که آن هم تنها مطابق مشاهدات عینی خود ما بوده" و در این مدت هم "هیچ گونه مدرک پزشکی دربردارنده وضعیت سلامتی" به آن‌ها ارائه نشده است. این برای چندمین بار در ماه‌های گذشته بود که فرزندان موسوی و کروبی، دو رهبر مخالفان دولت، اقدام به نامه‌نگاری و ابراز نگرانی درباره والدین خود می‌کنند.
فرزندان موسوی و رهنورد، همچنین در نامه خود نوشته‌ بودند که آخرین تماس آن‌ها با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به دو ماه پیش باز می‌گردد و از آن زمان تنها یک مکالمه تلفنی با این دو داشته‌اند. بنا به گفته آن‌ها "دانسته های ما تنها محدود به روایت دو نفر از اقوام است که در هنگام آوردن آنها به خانه مادربزرگ با تعداد و حجم عجیب و بیش از حد ماموران به داخل حیاط و خانه به صورت اتفاقی در آنجا حضور داشته اند و در حضور همان عده زیاد زندانبان زن و مرد که لحظه ای فاصله خود را از والدینمان کم نمی کرده اند و عملا گفت و گوها را محدود و ناممکن می کرده اند، آنها را دیده اند. مادرمان در تماسی تلفنی به مادربزرگ گفته است که زندانبان ها یا سیستم و جریانی که بی دلیل ما را زندانی کرده است، حتی اجازه نمی دهد که ما با پدر و مادرمان تماس، گفت و گو و ملاقات داشته باشیم".
سه ماه پیش نیز فرزندان میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، با انتشار نامه‌ای خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی، خواستار روشن شدن وضعیت والدین خود شده بودند. آن‌ها با بیان اینکه مقامات رسمی حکومت جمهوری اسلامی "شجاعت لازم در پذیرش مسئولیت بازداشت و حبس غیر قانونی" آنان را ندارند، افزوده بودند که این "فقدان شجاعت" باعث رفع مسئولیت از مقامات ارشد نظام در این خصوص نیست. آن‌ها در این نامه خواستار آن شده‌اند که "مقامات عالی کشور باید تکلیف پرونده عزیزان ما را در اسرع وقت مشخص کنند و بعد از نزدیک به دوسال زندان غیر قانونی آنها را فوراً و بدون طرح هر گونه بهانه واهی آزاد کنند".
میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی پس راه‌پیمایی ۲۵ بهمن سال ۸۹ توسط مقام‌های جمهوری اسلامی بازداشت و در حصر خانگی قرار گرفتند. چندی پیش، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، فاش کرد که "در یک جلسه ای بعد از فتنه روز عاشورا ما به ایشان [آیت‌الله خامنه‌ای] عرض کردیم که یک تعداد از کسانی که در این فتنه دخیل هستند باید دستگیر شوند. فرمودند بروید ابتدا احراز کنید بعد بیاورید پیش من از من مجوز بگیرید. بعد از احراز یک لیست ۴۰ نفره بردیم فرمودند؛ این چند نفر با من... قطعا در هر جای دنیا چنین اتفاقی می افتاد با عوامل آن برخورد خیلی شدیدتری می کردند". احمدی‌مقدم گفته بود که نیروی انتظامی قصد بازداشت این افراد را داشت، اما این اتفاق نیفتاد و آن‌ها تنها در حصر رفتند: "اگر مخالفت مقام معظم رهبری نبود برخوردی شدیدتر از حصر خانگی با آنان می‌شد... قرار بود واقعا با این‌ها برخوردهای جدی کنیم ولی آقا اجازه ندادند".
ماه گذشته ماموران امنیتی اقدام به بازداشت موقت و بازجویی از سه فرزند میرحسین موسوی کرده بودند. گفته می‌شود که این بازجویی درباره اعتراض آن‌ها نسبت به وضعیت پدر و مادرشان، خبررسانی درباره وضعیت آن‌ها و همچنین ارتباط با سایت کلمه بوده است.
سه ماه پیش نیز سایت کلمه – نزدیک به میرحسین موسوی – نوشت که ماموران امنیتی که وظیفه مراقبت از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را به عهده دارند "از تامین مواد غذایی آنها سر باز زده اند و خانواده را مامور تهیه مواد غذایی آنها کرده اند". این وب‌سایت چنین اقدامی را "نگران کننده" توصیف کرده و نوشته بود: "خانواده موسوی حتی نمی توانند مطمئن شوند که این مواد غذایی با چه وضع و کیفیتی" به دست موسوی و رهنورد می‌رسد. گفته می‌شود پیش از این و هنگامی که برای نخستین بار چنین مساله‌ای مطرح شده بود، موسوی و رهنورد، آن را "به منزله ی تهدید جانی قلمداد کردند و هشدار دادند که مسئولیت سلامت آنها بر عهده زندانبانان است". این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این ماموران امنیتی از آوردن هرگونه مواد غذایی از سوی فرزندان میرحسین و رهنورد برای پدر و مادر زندانی شان جلوگیری می کردند و مواد غذایی را خود تامین می‌کردند.
در ماه‌های گذشته اخباری درباره وضعیت نه چندان مناسب جسمی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی منتشر شده است. گفته می‌شود که در آخرین ملاقات‌های انجام شده، دست و صورت زهرا رهنورد دچار لرزش شده است. همچنین میرحسین موسوی در یک ماه گذشته به دلیل بیماری قلبی حداقل دو بار به بیمارستان برده شده و موارد معالجه قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر