۱۳۹۱ اسفند ۴, جمعه

افزایش مهاجرت زنان تحصیلکرده از کشور


ارسال کننده : خانم معصومه خواست خدائی
 اشرف بروجردی، افزود: در ۸۰ روز اول سال ۹۱ بیش از هزار جوان ایرانی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند که عمدتا ۲۲ ساله هستند و با هزینه شخصی دست به مهاجرت زده‌اند. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۰۹ ایران بین ۹۱ کشور توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته رتبه اول را در مهاجرت نخبگان داراست و بر اساس همین گزارش سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار ایرانی تحصیلکرده برای خروج از کشور اقدام می‌کنند. به عنوان مثال ۱۴ هزار دانشجوی ایرانی در کشور مالزی تحصیل می‌کنند.

به گزارش بهار نتایج ثبت‌نام دانشجویان در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ آمریکا نشان می‌دهد پنج هزار و ۶۲۶ جوان ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به سال قبل ۱۹درصد افزایش داشته است. بر اساس آماری که مجلس شورای اسلامی ارایه کرده است تا سال ۸۹، ۶۰ هزار نخبه ایرانی از کشور مهاجرت کرده‌اند که اغلب از نخبگان المپیادهای علمی و تراز‌های برتر دانشگاه‌ها بوده‌اند و ۲۵درصد از کل تحصیلکرده‌های ایران در کشور‌های توسعه‌یافته زندگی می‌کنند که حدود ۴۰درصد از این مهاجران خانم‌ها هستند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی برخی از عوامل تاثیرگذار بر مهاجرت دختران را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از این عوامل، تغییر در روش و سبک زندگی است و در نتیجه همین مساله زنان ما هم تمایل دارند از موقعیت برتری نسبت به گذشته برخوردار شوند، اما متاسفانه نگاه‌ها به سمت تضییق شرایط برای دختران و قرار دادن آنان در موقعیتی است که از سطح آگاهی کمتری برخوردار باشند. دکتر بروجردی دومین عامل مهاجرت دختران را محدودیت آموزش در ایران بر شمرد و بیان کرد: در یک دوره زمانی نسبت ورود دختران به دانشگاه‌ها به ۶۷درصد رسید و نگرانی‌هایی را برای دولتمردان به وجود آورد که باعث شد بدون در نظر گرفتن تبعات روانی و اجتماعی دست به محدود کردن ورود دختران به دانشگاه‌ها بزنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر