۱۳۹۱ مهر ۱۰, دوشنبه

صدور مجوز سقط جنین درمانی نیازی به رضایت مرد ندارد

١٠ مهر ١٣٩١

شهرزاد نیوز: بر اساس دستور‌العمل جدید سازمان پزشکی قانونی کشور که از ابتدای مهر امسال به تمامی مراکز ابلاغ شده‌است، حضور و رضایت مادر برای صدور مجوز سقط درمانی کافی است و الزامی به گرفتن رضایت از پدر وجود ندارد.
عبدالرزاق برزگر، معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور، در گفتگو با مهر اظهار داشت که در دستور‌العمل قبلی سقط درمانی، حضور زوجین با مدارک شناسایی معتبر برای گرفتن مجوز ضروری بود، اما در قانون سقط جنین جدید تنها رضایت زن برای صدور این مجور مطرح است و رضایت پدر ذکرنشده‌، در حالی که پزشکی قانونی در تنظیم دستور‌المعل اولیه قانون سقط درمانی، حضور پدر را هم برای صدور این مجوز الزامی می دانست به نحوی که اگر پدر حضور نداشت، مادر باید با دستور قضایی به پزشکی قانونی مراجعه می‌کرد؛ همین موضوع مشکلاتی را برای برخی مراجعین ایجاد کرده‌ بود.
مجوز سقط درمانی زمانی صادر می‌شود که خطر جانی برای مادر، در صورت ادامه بارداری وجود داشته باشد و یا عقب افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنین برای مادر ایجاد حرج کند. در صورت وجود هر یک از آن‌ها با درخواست مادر و با تشخیص سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی، مجوز سقط درمانی صادر می شود. شرط صدور مجوز این است که سن حاملگی کمتر از چهار ماه پس از لقاح باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر