۱۳۹۱ مرداد ۱۵, یکشنبه

بی علاقگی 60 درصد زنان به بچه دارشدن و فراخوان دولت برای افزایش زاد و ولد

١٤ امرداد ١٣٩١
Increase-fertility

شهرزاد نیوز: بر پایه پژوهشی در میان سه نسل از زنان، مشخص شد که نسل اول کمتر از 5 فرزند نداشتند؛ یعنی از 10 فرزند شروع می‌شد تا 5 فرزند. نسل دوم بین 2 تا 4 فرزند داشتند، اما نسل سوم که زنان جوان هستند 60 درصدشان علاقه‌ای به بچه‌دار شدن نداشته و تنها 5 درصدشان بچه دارند. بیشتر آنها از نبود امکانات و نداشتن شرایط لازم برای بچه‌دار شدن صحبت می‌کنند و خیلی‌هایشان علاقه چندانی به بچه‌دار شدن نشان نمی‌دهند. در واقع نسل جدید یا فرزند ندارند یا به تک فرزندی اعتقاد دارند.
 افسر افشار نادری، استاد جامعه‌شناس و عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با قانون افزود که تصور و معنای مادری در جامعه امروز دچار تغییر اساسی شده است؛ به طوری‌که افراد با پذیرش نقش‌های مادری احساس می‌کنند از بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی باز می‌مانند. نسل‌های مختلف به صورت‌های گوناگونی به این موضوع نگاه می‌کنند. نسل جدید بیش از نسل‌های قبلی، مادر بودن را مانع فعالیت‌های اجتماعی خود می‌داند. در واقع آنها ترجیح می دهند در حیطه عمومی‌زندگی مانند سرکار رفتن و تحصیل کردن موفق باشند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو،خواست دولت برای بچه‌دار شدن و افزایش جمعیت را یک «خواست ایده آلیستی» نامید و گفت که خانواده به صرف اینکه دولت چه می‌خواهد و چه نمی‌خواهد بچه‌دار نمی‌شود. خانواده یک حوزه خصوصی است. زن و مرد امروز به این فکر می‌کنند که نیازشان چیست، این که آیا امکانات لازم را دارند و اصلا آیا بچه دوست دارند و بعد تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر