۱۳۹۱ تیر ۱۳, سه‌شنبه

سانسور ۸۰ درصدی نمایشنامه‌ قبلی‌ نغمه ثمینی در تئا‌تر شهر

يكشنبه 11 تیر 1391 ساعت 02:32 |
خبرگزاری هرانا - نمایشنامه قبلی نغمه ثمینی به نام پالتوی پشمی‌قرمز در حالی توسط افسانه ماهیان در تئا‌تر شهر اجرا شد که ممیزی‌های صورت گرفته تاثیر زیادی بر محتوای اثر گذاشته بود.
به گزارش ایلنا، ثمینی با گلایه از میزان ممیزی‌های صورت گرفته بر نمایشنامه پالتوی پشمی قرمز، گفت: ۸۰ درصد نمایشنامه ممیزی شده بود که در مراحل تمرین مشکلات بسیاری برای گروه به وجود آورد، از طرف دیگر خود من نیز با مشکلات زیادی مواجه شدم، در حالی که ایده اصلی این نمایشنامه تقابل دو نوع متفاوت از نگرش و تفکر بود که پیچیدگی خاصی نداشت.
این نمایشنامه‌نویس با اشاره به اینکه وقتی متن چنین دچار تحول می‌شود اثر دیگر متعلق به خالق اولیه آن نیست، تصریح کرد: این وسواس بیش از حدی که بر فضای امروز ممیزی کتاب و نمایشنامه‌ها حاکم است؛ موجب شد نمایشنامه‌ پالتوی پشمی‌قرمز به تجربه تلخی تبدیل شود، به نظرم این نمایشنامه چیز عجیب وغریبی نداشت که نیاز به این میزان از ممیزی داشته باشد.
نویسنده نمایشنامه «خواب در فنجان خالی» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرایط امروز نمایشنامه‌ نویسی را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: برای پاسخ به این سوال باید کمی به عقب بازگردم، چند سال پیش دانشجویان ورودی ۸۸ تحویل پروژه نمایشنامه‌نویسی داشتند که بعد از مطالعه متن‌ها به این نتیجه رسیدم آثار پرمحتوایی نوشته شده است.
وی ادامه داد: نیروهای جوان و پر انرژی زیادی وارد کار شده‌اند و نیروهای با تجربه‌ای هم هستند که از قبل کار می‌کنند، اما مسئله این است که محدودیت‌هایی که توسط ممیزی بر نمایشنامه‌ها اعمال می‌شود موجب می‌شود آثار دیده نشوند.
ثمینی با بیان اینکه فضای نمایشنامه‌نویسی بسته به اینکه مدیران تا چه حد به هنرمندان عرصه تئا‌تر اعتماد کنند از خود پویایی نشان خواهد داد، افزود: در هرصورت صحبت اصلی به‌‌ همان چیزی بازمی‌گردد که پیش‌تر گفتم، کار توسط جوان‌ها انجام می‌شود و متن‌های خوبی هم تولید شده است اما فضای حاکم بر شورای حمایت موجب کم دیده شدن آثار شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر