۱۳۹۱ خرداد ۲۹, دوشنبه

بازار فحشا در خاورمیانه



بسیاری گمان می‌کنند که در کشورهای غربی فحشا بیش از کشورهای دیگر رواج دارد و ادعا می‌کنند که در غرب، پورنوگرافی حتی به نهادهای اجتماعی و اقتصادی‌ هم راه پیدا کرده است. «جان. آر. برادلی» نویسندهٔ انگلیسی ساکن مصر در کتابی که به‌تازگی تحت عنوان «پشت پردهٔ بازار فحشا در خاورمیانه» منتشر کرده، می‌گوید کشورهایی مثل مصر، ایران و عربستان سعودی از مراکز پر جنب و جوش فحشا به شمار می‌‌آیند.
جان. آر. برادلی نویسنده و روزنامه‌نگار که دانش‌آموختهٔ آکسفورد است، از یازده سال پیش در مصر زندگی می‌کند. او که به زبان عربی کاملاً مسلط است، در این کتاب از منظر یک پژوهشگرغربی، به لایه‌های زیرین فرهنگی و اجتماعی خاورمیانه می‌نگرد.
در دو کتابی که برادلی درباره‌ی‌ مصر نوشته‌ است، نگاه منتقدانه ولی همراه با شناخت عمیق‌ دربارهٔ خاورمیانه گویای این واقعیت است که نگاه ژورنالیستی بومی با نگاه توریستی روزنامه‌نگارانی که بعد از سفری چند هفته‌ای، گزارشی دربارهٔ خاورمیانه می‌نویسند تفاوت اساسی دارد.
جان برادلی در سال‌های گذشته تلاش کرده این نکته‌ را تفهیم کند که بین اخلاقیات و ارزش‌های انسانی، و همچنین تمایلات جنسی غربی‌ها و خاورمیانه‌ای‌ها تفاوتی وجود ندارد. نویسنده در کتاب «‌پشت پرده بازار فحشا در خاورمیانه» بیش از هر چیز می‌خواهد نشان دهد خواسته‌ها وتمایلات جنسی به غربی‌ها محدود نمی‌شود و اینکه می‌گویند مردم خاورمیانه تارک دنیا هستند، ادعای بی‌اساسی است.
از دید جان برادلی، زمامداران کشورهای غربی و کشورهای منطقهٔ خاورمیانه، با وجود انگیزه‌ها و ادعاهای فرهنگی مختلف، در تلاششان برای هدایت کردن و جهت دادن به ارزش‌ها و تمایلات جنسی جامعه همسویی کامل دارند. او در کتابش با آوردن دلایل مستند ثابت می‌کند که حتی تبلیغات وشعارهای سیاسی دولت‌ها در خاورمیانه و غرب تفاوت چندانی ندارند و واقعیت جوامع نیز در همه جای جهان یکسان است.
جان. آ. برادلی این امکان را داشته است که مطالب مستند کتابش را از پشت پردهٔ بازار بزرگ خرید و فروش سکس در خاورمیانه تهیه کند. از دید او ازدواج موقت که در ایران رواج دارد، ازدواج با دختران کم‌سن در افغانستان، بازار بزرگ روسپی‌ها در بحرین، فاحشه‌خانه‌های رسمی در تونس و خودفروشی در بین همجنس‌گرایان، بر اساس ارزش‌ها و سنت‌های خاورمیانه و به‌ویژه سنت‌های اسلامی شکل گرفته است. به نظر این پژوهشگر و روزنامه‌نگار این شیو‌ها با کمی تغییر در سایر نقاط جهان هم تکرار می‌شود.
مجلهٔ معتبر «سالن» که در بین قشر تحصیلکردهٔ جوان و میانسال امریکایی طرفداران زیادی دارد با جان برادلی گفت‌و‌گو کرده است. خانم تریسی کلارک- فلوری، عضو هیئت تحریریه مجله و مسئول بخش مربوط به زنان، سیاست و سکس، این گفت‌و‌گو را انجام داده است.
مجله سالن: در یک چهارچوب کلی، در کتابت تلاش کردی رفتار مردم خاورمیانه و غربی‌ها را شبیه به هم تصویر کنی. می‌توانی دلیل خودت را توضیح بدهی؟
جان برادلی: من در کتابم «پشت پردهٔ بازار فحشا در خاورمیانه» می‌خواستم با برداشت غلطی که در دنیای انگلیسی‌زبان دربارهٔ فعالیت‌های جنسی خاورمیانه‌ای‌ها وجود دارد برخورد کنم. برداشت و اعای عمومیت یافته‌ای را نقد کنم که حتی رمان‌نویس مشهوری چون «مارتین آمیس» هم آن را تکرار می‌کند. برداشت خودبزرگ‌بینانهٔ غربی که ادعا می‌کند مرد مسلمان تروریست خود را به آسمانخراش‌های ما می‌کوبد چون سرکوب جنسی شده است و به سکس آزاد ما حسادت می‌ورزد.
من سال‌هاست که در خاورمیانه زندگی می‌کنم و می‌توانم شهادت بدهم که فعالیت‌های جنسی منطقه به اندازهٔ غرب از جنب و جوش برخوردار است. من با توصیف و تشریح شیوه‌های مختلف فعالیت‌ها و حتی داد و ستد‌های جنسی در کشورهای‌ مراکش، سوریه، عربستان سعودی، تونس، بحرین، مصر، یمن و ایران نشان می‌دهم که در منطقه، سکس غیرقانونی با وجود سخت‌گیری‌های رسمی با‌‌ همان شدت نوع غربی وجود دارد.
چه نوع پورنوگرافی در خاورمیانه وجود دارد؟
دیدن پورنوگرافی برای جوانان منطقه به‌‌ همان اندازهٔ جوانان امریکایی معمولی گشته است. اکثر مردم خاورمیانه به شبکه‌های تلویزیون ماهواره‌ که پورنوگرافی عرضه می‌کنند دسترسی دارند. حتی شاید به جرئت بشود ادعا کرد که برای مردم خاورمیانه این شبکه‌های تلویزیونی قابل دسترس‌تر می‌باشد. البته همهٔ این شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای غیرقانونی هستند ولی همه جا و حتی در کوچه پس کوچه‌های پشتِ فروشگاه‌های سرپوشیدهٔ عربستان سعودی هم کارت‌های مخصوص غیرمجاز خرید و فروش می‌شود.
گرو‌های مذهبی تندرو هم وجود دارند که با شدت و سرسختی تمام مخالف این ماجرا هستند ولی اعتراضشان سرنوشتی جز شکست در پی‌ندارد. نمونهٔ مشابه تلاش‌های نافرجام مذهبی‌های رادیکال را در «اِوانجلیست‌های امریکایی» هم می‌توان سراغ گرفت.
منشأ بیشترین مخالفت‌ها با بازار فحشای خاورمیانه چیست؟
به لحاظ تاریخی، خرید و فروش سکس مشکل و منع قانونی صریحی نداشته است. در کتاب مذهبی مسلمانان دو آیه وجود دارد که به موضوع فحشا اشاراتی دارد. از نظر مذهبی برای مجرم شناختن یک فرد به امر روسپی‌گری باید چهار شاهد وجود داشته باشند و در ضمن تهمت زدن بدون مدرک نیز جرم است. با این تفاصیل، اگر دو طرف معامله رعایت مخفی‌کاری را بکنند، محدودیت و دشواری قانونی زیادی برای فعالیت اقتصادی در زمینهٔ فحشا وجود ندارد.
در دوران عثمانی بسیاری از کشورهای عربی مثل مصر و سوریه رسماً از روسپی‌خانه‌ها مالیات جمع‌آوری می‌کردند. در حال حاضر در تونس تجارت سکس قانونی است. اواخر قرن نوزدهم میلادی با شروع نهضت‌های ضد استعماری به‌ویژه در مصر، این ادعای سیاسی جای خود را درمنطقه باز کرد که گسترش بازار فحشا نتیجهٔ تسلط استعمار است؛ ادعایی که هنوز هم در فضای سیاسی منطقه طرفدارانی دارد.
متأسفانه به دلیل نبود آزادی گردشِ اطلاعات و نبودِ مؤسسات تحقیقاتی و سازمان‌های اجتماعی، اطلاعات و آمار درستی در رابطه با بازار سکس در منطقه وجود ندارد. برای مثال در همه شهر‌های خاورمیانه می‌توان شاهد بازار خرید و فروش جنسی مردان در قهوه‌خانه‌ها و پارک‌ها هم بود. به گفتهٔ چندین همجنس‌گرا که شخصاً با آن‌ها مصاحبه کرده‌ام، رابطه جنسی بدون پول در بین همجنسگرایان به‌ندرت یافت ‌می‌شود و فرهنگ غالب در این گروه اجتماعی به‌ویژه برای مردان جوان بیشتر بر محور خودفروشی می‌چرخد. اما در این رابطه نیز مدارک و تحقیقات ثبت شدهٔ رسمی و معتبر وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

پست کردن نظر