۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

اخراج دو کارگر زن سیمان لارستان پس از مرخصی زایمان



خبرگزاری هرانا - یک فعال کارگری در لارستان از اخراج دو کارگر زن کارخانه سیمان لارستان پس از بازگشت از مرخصی زایمان خبر داد.
به گزارش ایلنا، محمدحسن قوامی با تاکید براینکه زنان کارگر نیازمند حمایت بیشتری هستند، تصریح کرد: کارخانه سیمان لارستان دو نفر از کارگران زن خود را با ۶ سال سابقه کار بعد از مرخصی زایمان اخراج کرده و و نیروهای جدیدی جایگزین آنان کرده است.
او با بیان اینکه بسیاری از زنان کارگر سرپرست خانوار هستند و نیاز به حمایت بیشتری دارند تا بتوانند کانون خانواده را حفظ کنند، اظهار داشت: اگر این رفتار با کارگران زن در سایر واحدهای تولیدی باب شود عواقب بدی برای جامعه خواهد داشت.
او گفت: تعداد زنان کارگر این واحد تولیدی ۱۰ نفر است که دو نفرشان به این شیوه اخراج شده‌اند و امیدواریم انگیزه سایر کارگران با این رفتار‌ها از بین نرود.
گفتنی است مواد ۶۷ قانون تامین اجتماعی و همچنین ماده ۷۶ قانون کار مرخصی زایمان به همراه حقوق و امکان بازگشت به کار را از حقوق زنان کارگر می‌شناسد.
بررسی موراد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    بند ۳ ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر کسی که کار می‌کند حق دارد مزد منصفانه و رضایت بخشی دریافت دارد که زندگی او و خانواده‌اش را موافق حیثیت و کرامت انسانی تأمین کند و در صورت لزوم با دیگر وسایل حمایت اجتماعی کامل شود.
•    بند ۱ ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد کار کند، کار خود را آزادانه برگزیند، شرایط منصفانه و رضایت بخشی برای کار خواستار باشد و در برابر بی‌کاری حمایت شود.
•    بند ۱ ماده ۱۱ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی:حق‌ هر کس‌ به‌ داشتن‌ سطح‌ زندگی‌ کافی‌ برای‌ خود و خانواده‌اش‌ شامل‌ خوراک‌ ـ پوشاک‌ و مسکن‌ کافی‌ همچنین‌ بهبود مداوم‌ شرایط‌ زندگی‌ به‌ رسمیت‌ شناخته شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر