۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۳, چهارشنبه

هرانا؛ محکومیت مهسا مهدی‌زاده فعال مدنی در دادگاه انقلاب ارومیه



خبرگزاری هرانا - مهسا مهدی‌زاده فعال مدنی آذربایجانی به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طبق این حکم، که از سوی شعبهٔ اول دادگاه انقلاب ارومیه، به ریاست چابک، صادر شده است، مهسا مهدی‌زاده، به اتهام "تبلیغ علیه نظام" ، به یک سال حبس تعزیری محکوم و اجرای حکم مذکور، به مدت سه سال، به حالت تعلیق در آمده است.
در جلسه دادگاه این فعال مدنی، دفاعیات مهسا مهدی‌زاده و وکیل‌اش آقای موسی برزین خلیفه لو، بلاوجه تلقی و در مقابل، گزارش کار‌شناسان ادارهٔ کل اطلاعات آذربایجان غربی حجت و دلیل کافی و وافی برای توجیه اتهام و محکومیت، شناخته شده است.
قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه در حکم صادره، نگارش مقالاتی توسط مهسا مهدی‌زاده، در خصوص شکنجه در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های جمهوری اسلامی و درج آن مقالات در اینترنت و همچنین، طرح مطالب کذب از جمله شکنجه در جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی‌های نامبرده را مبنای صدور حکم محکومیت قرار داده است.
مهسا مهدی‌زاده، به عنوان یک محقق و فعال حقوق بشر، هفته‌ها تحت بازداشت در سلول انفرادی ادارهٔ اطلاعات و شکنجهٔ روحی قرارداشته است. مضافا به اینکه جهت همکاری با ادارهٔ اطلاعات تهدید شده است.
موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
•    بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
•    ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر