۱۳۹۰ مرداد ۱۷, دوشنبه

پیام اعتراضی ۶ دانشگاه ایران خطاب به مسئولان در پی کاهش سهمیه دختران در آزمون سراسری


در پی تصمیم وزارت علوم ایران مبنی بر کاهش دادن سهم دختران در پذیرش های جدید دانشگاهی و اعمال چندین باره سیاست «تک جنسیتی» نمودن دانشگاه ها، برخی از دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور به این امر اعتراض نموده و خطاب به مسئولین وزارت علوم اعلام کرده اند که «با تصميمات عجولانه و غيركارشناسانه خود به يك فاجعه علمي ديگر در كشور منجر نشوند و هرچه سريع‌تر نسبت به اصلاح اين مهم اقدام كنند»

به گزارش دانشجونیوز، جمعی از دانشجويان و انجمن‌هاي علمي دانشكده‌هاي مهندسي معدن دانشگاه‌هاي تهران، صنعتي اميركبير، كرمان، بين‌المللي امام خميني قزوين، سهند تبريز، بيرجند و انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران با با انتشار پیامی که در روزنامه «شرق» منتشر شده، نسبت به اعمال سیاست تک جنسیتی در دانشگاه ها هشدار داده و از به عنوان «یک فاجعه علمی دیگر» یاد کرده اند.
بر اساس گزارش های قبلی دانشجونیوز، در حالی که آمارها نشان میدهد ٦٨درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته را دختران و ٣٢ درصد را پسران تشکیل میدهند*، با این وجود در بسیاری از دانشگاه های کشور نسبت سهمیه بندی پذیرش پسران به دختران در حد چشمگیری بالاتر است.
با توجه به آمارها نزدیک به ٤٠ دانشگاه کشور در برخی از رشته ها پذیرش داوطلبان به صوت تک جنسیتی صورت گفته است.
روز گذشته سایت دانشجونیوز با توجه به اعمال سیاست های تبعیض جنسیتی در آزمون ورودی دانشگاه های کشور اقدام به انتشار کامل لیست دانشگاه هایی که این سیاست به طور چشمگیری در انها دنبال شده، کرده بود. در بسیاری از دانشگاه ها تعداد پذیرش داوطلبان مرد، در حالی که ٦٨درصد پذیرفته شدگان ازمون سراسری را دختران تشکیل میدهند، بیشتر است. از سویی در بسیاری از رشته ها تنها داوطلبان مرد و یا زن پذیرفته می شوند که در راستای تفکیک جنسیتی دانشجویان و محدودیت های بیشتر بر داوطلبان برای انتخاب رشته های مورد علاقه قلمداد می شود.
گفتنی است پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، مقامات حکومتی ایران همواره در پی تصویب و اجرای سیاست تک جنسیتی نمودن دانشگاه ها و تفکیک کامل دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه های ایران بوده اند.
گفته می شود در آزمون های سالهای گذشته نیز چندین بر مسئولین وزارت علوم ایران اقدام به کاهش سهمیه دختران در بسیاری از رشته ها کرده بودند که این امر با اعتراض شدید دانشجویان و همچنین جریانات مخالف دولت ایران از جمله اصلاح طلبان گشته بود.
هم اکنون بسیاری از دانشگاه های ایران میزبان طرح های مقدماتی تفکیک جنسیتی بوده اند.
متن کامل پیام اعتراضی جمعی از دانشجویان سراسر کشور که در روزنامه شرق منتشر شده به شرح زیر است:
«متاسفانه انتشار دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسري 1390 توسط سازمان سنجش آموزش كشور در تاريخ 13/5/1390 كه در تناقض آشكار با نظرات اعلام شده مسوولان آموزش عالي در رسانه‌هاي رسمي در ماه‌هاي اخير است، موجب بهت و حيرت فراوان دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشكده‌هاي مهندسي معدن كشور شد. اين در حالي است كه اين امر در مغايرت با نامه رياست محترم جمهور به وزير علوم در تاريخ 15/4/1390 در مخالفت با تك‌جنسيتي شدن رشته‌هاي دانشگاهي بوده است. با كمال تاسف در اين دفترچه شاهد تك‌جنسيتي شدن رشته مهندسي معدن در تعدادي از دانشگاه‌هاي معتبر كشور از جمله دانشكده فني دانشگاه تهران به عنوان مهد مهندسي كشور بوده‌ايم. در اين راستا موارد زير قابل تامل است: 1. آيا تفاوت قابل ملاحظه‌اي بين فرصت‌هاي شغلي و تحقيقاتي بانوان فارغ‌التحصيل در رشته مهندسي معدن با رشته‌هايي نظير مهندسي نقشه‌برداري و عمران و همچنين رشته‌هاي زمين‌شناسي، نفت و... وجود دارد؟! 2. آيا سرفصل‌هاي تصويب شده توسط شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي براي تدريس رشته‌هاي مهندسي، به تفكيك دانشگاه‌ها انجام شده است كه اينك شاهد تك‌جنسيتي شدن يا كاهش شديد سهميه داوطلبان ورودي رشته‌ها فقط در بعضي دانشگاه‌هاي معتبر كشور به صورت موردي شده‌ايم؟! 3. از سويي چنين تصميم‌گيري‌هاي‌غيركارشناسانه‌اي با ايجاد ديد منفي كاذب نسبت به دشواري رشته مهندسي معدن باعث كاهش تمايل داوطلبان، در ورود به اين رشته مي‌شود. 4. چنين تصميم‌گيري‌هاي نابخردانه‌اي در تك‌جنسيتي كردن يا كاهش شديد سهميه ورود بانوان به رشته‌هاي خاص باعث به وجود آمدن جو عدم امنيت رواني و بلاتكليفي در مورد ادامه تحصيل دانشجويان دختر فعلي و آتي اين رشته در مقاطع بالاتر خواهد شد. 5. با توجه به اينكه دانشكده فني دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتي اميركبير از سرمايه‌هاي ملي ما محسوب مي‌شوند، شرايط عدالت آموزشي ايجاب مي‌كند كه حق تحصيل در اين دانشگاه‌ها به صورت عادلانه و به دور از هر محدوديتي براي تمامي داوطلبان ورود به دانشگاه امكان‌پذير باشد. 6.اگر با ديد كارشناسي به اين موضوع نگريسته شود متوجه مي‌شويم كه مهندسي معدن همانند ساير رشته‌هاي مهندسي داراي فرصت‌هاي شغلي و تحقيقاتي گسترده‌اي است كه اين گستردگي مانع از لزوم وجود شرايط جنسيتي خاص محصلان اين رشته مي‌شود. بنابراين ما دانشجويان مهندسي معدن دانشكده فني دانشگاه تهران و دانشگاه‌هاي صنعتي اميركبير، بين‌المللي امام خميني قزوين، باهنر كرمان و صنعتي سهند تبريز با اين بيانيه سعي در آگاه كردن مسوولان ذي‌ربط از پيامدهاي ناگوار چنين تصميم‌گيري‌هاي به دور از انديشه و خلق‌الساعه در مسايل كلان آموزش عالي كشور داشته و به آنها صريحا هشدار مي‌دهيم كه با چنين روندي نه‌تنها ايران به افق‌هاي ترسيم شده در برنامه چشم‌انداز توسعه نخواهد رسيد؛ بلكه از رقباي اصلي خود در خاورميانه نظير تركيه كه در اين زمينه تخصصي گوي سبقت را از كشورهاي صاحب سبك غربي نيز ربوده است به شدت عقب خواهد ماند. در پايان به مسوولان اين امر متذكر مي‌شويم كه بار ديگر با تصميمات عجولانه و غيركارشناسانه خود به يك فاجعه علمي ديگر در كشور منجر نشوند و هرچه سريع‌تر نسبت به اصلاح اين مهم اقدام كنند»
امضا‌كنندگان:
دانشجويان و انجمن‌هاي علمي دانشكده‌هاي مهندسي معدن در دانشگاه‌هاي تهران، صنعتي اميركبير، كرمان، بين‌المللي امام خميني قزوين، سهند تبريز، بيرجند.
انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر