۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه

افزایش تجاوز جنسی در ایران



خشونت در ایران به انحاء متفاوت گریبان گیر مردم بوده و در این میان بیشترین قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می دهند. متن حاضر، گزارشی از خشونت های اعمال شده  
تجاوز گروهی به زنان و عکس العمل مسئولین نسبت به آن از خبرهای پر سر و صدای این روزها بود. اولین خبر از خمینی شهر اصفهان آمد. به گزارش رسانه ها دوازده نفر پس از حمله به یک جشن تولد در باغی در حوالی روستای اصغرآباد اصفهان دست‌ و پای مردان حاضر در مهمانی را بسته و به زنان تجاوزکرده‌اند.
به گزارش”عصر ایران” «ماجرا از آنجا شروع شد که هفته گذشته افراد سابقه‌ دار و شرور از فرصت بوجود آمده توسط چند خانواده بهره جسته و با ورود به ملک خصوصی و باغیدر حاشیه شهرستان خمینی‌شهر اقدام به حبس افراد مذکر حاضر در باغ و همسران چند زن کرده و سپس آنها را مورد تعرض و آزار قرار دادند».
در ادامه گزارش عصر ایران آمده است، «خوشبختانه یکی از خانم‌های اسیرشده، در فرصتی کوتاه با تلفن همراه خود موفق به اطلاع‌ رسانی به پلیس شده و ماموران انتظامی و نیروهای ویژه بلادرنگ خود را به محل رسانده و موفق می‌شوند افراد مذکر را آزاد کنند و همزمان با شناسایی مکان مجاور، سایر افراد مونث را نیز از دست ربایندگان رهایی بخشند.»
اهالی محل می‌گویند پلیس “بلادرنگ” در محل حاضر نشده و تعلل ماموران پلیس فرصت کافی برای مهاجمان ایجاد کرده است.
سایت خبری “تابناک” نوشته است: «پس از انتشار خبر این حادثه، تعدادی از اهالی خمینی شهر ضمن تجمع در برابر دادگستری این شهرستان خواستار برخورد جدی با این افراد شده‌اند تا از وقوع دوباره چنین جرایمی جلوگیری گردد. دراین تجمع که از چند روز قبل با ارسال پیامک بین مردم به‌صورت خودجوش تدارک دیده شده بود، هزاران نفر ازقشرهای مختلف شرکت کرده بودند.»
بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام رضایی دادستان عمومی و انقلاب خمینی‌شهر با حضور درمیان تجمع کنندگان، به مردم اطمینان داده که دستگاه قضایی عوامل این جنایت را به اشد مجازات قانونی می‌رساند. رئیس دادگستری استان اصفهان اعلام کرده که ۱۲ متهم این واقعه کاملا برای آنها شناخته شده‌اند و از این تعداد ۴ تن در اختیار دستگاه قضایی هستند که با قراربازداشت موقت در زندان به سر می برند. وی گفته که از دادستان و مسئولان امنیتی وانتظامی استان خواسته‌ که سایر افراد را هرچه زودتر دستگیرکرده و تحویل دستگاه قضایی دهند.
به گزارش خبرنگار مهر پنجم اردیبهشت ماه امسال زنی به نام م.ق با طرح شکایتی در دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان کاشمر از حادثه هولناکی خبر داده که در آن به حمله 50 مرد به وی در روستای قوژد اشاره شده است .حادثه ساعت 20 روز دوم اردیبهشت ماه امسال در یک زمین کشاورزی و با تهدید چاقو و کتک کاری رخ داده و سپس عوامل آن اقدام به ربودن زن و فرار از منطقه کرده اند.
براساس اظهارات مردم روستا، نیروهای بسیجی پس از حضور در منطقه اقدام به شناسایی این افراد و دستگیری تعدادی از آنها کرده و موضوع را پیگیری می کنند اما پس از چند روز یکی از این نیروهای بسیجی به نام سید مصطفی قرشی یزدی به علت پیگیری ماجرا و دستگیری برخی از متجاوزین، به دستور مقام قضایی شهرستان کاشمر و بازپرس علی اصغر مرادزاده دستگیر شده و ضمن صدور قرار زندان مقرر شد وی به زندان منتقل شود که با حضور مدیر اطلاعات سپاه کاشمر قرار زندان به قرار کفالت تبدیل و وی با قرار وثیقه آزاد می شود.
سید مصطفی قرشی یزدی ضابط ویژه قضایی سپاه کاشمر در این باره به خبرنگار مهر گفت: بنده به عنوان ضابط ویژه قضایی پس از مطلع شدن از این فاجعه از طریق مردم منطقه، موضوع را به مدیریت اطلاعات سپاه ناحیه کاشمر رساندم و برابر دستور وی به همراه برخی دیگر از نیروهای بسیج عازم منطقه شدیم.
این نیروی بسیجی با بیان اینکه با تلاش ما این زن توانست مراتب شکایت را همان شب به نیروی انتظامی برساند، گفت: این زن عنوان کرد که از همه افراد شکایت دارم و خواهان مجازات آنها هستم.
پس از چند روز سایت کلمه خبر از تجاوز در یکی از روستاهای استان گلستان داد. قضیه از این قرار بوده که پزشک جوان، مجرد و متعهدی که به انگیزه خدمت به مردم محروم در یکی از روستای گلستان در امر پزشک خانواده خدمت می کرد از سوی چهار نفرمورد تعرض قرار می گیرد.
این افراد به بهانه دریافت خدمات درمانی به این پزشک مراجعه و وی را مورد اذیت و آزار قرار می دهند. رئیس کل دادگستری گلستان نیز در این باره گفت: در بعضی جنایات عامل اصلی خود قربانی است. احمد فاضلیان افزود: برای جنایات برای دو دختر در استان دادگاه ویژه تشکیل و رسیدگی فوق العاده انجام شده است. وی ادامه داد: جامعه به این دلیل به این شکل افتاده که بعضی دستگاههای اجرایی وظایف خود را به خوبی انجام نمی دهند.
در 27 خرداد دستگیری3نفر از عاملان جنایت خمینی شهر در حین فرار از کشور اعلام شد. جانشين فرمانده انتظامي سيستان و بلوچستان با تاييد اين خبر عصر پنج شنبه طي گفتگويي اختصاصي به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: متهمان تصميم داشتند به كمك يك نفر راهنما از مرزهاي زميني و به صورت قاچاق از كشور فرار كنند اما در نتيجه عمليات وتعقيب گسترده پليس به دام افتادند و دستگير شدند.
در تاریخ 16 خرداد نیز، سایت دانشجو نیوز از تجاوز و ضرب و شتم دختر دانشجو در داخل دانشگاه فردوسی مشهد خبر داد: «در اتفاقی کم سابقه، جمعه شب گذشته یکی از دختران دانشجوی ساکن خوابگاه دانشگاه فردوسی در حالیکه در داخل دانشگاه به سمت پردیس در حال حرکت بود توسط افرادی ناشناس مورد ضرب و شتم و تجاوز به عنف قرار گرفت. دانشجوی مذکور که درمحوطه ی دانشگاه رها شده بود به بیمارستان انتقال یافته و حال وی نامساعد گزارش شده است.
بنا به گزارشات ارسالی به دانشجو نیوز، دانشجویان بلافاصله پس از خبردار شدن درنخستین ساعات بامداد جمعه اقدام به تجمع اعترضی کردند. در این تجمع که بالغ بر ۴۰۰تن از دانشجویان شرکت کردند، دانشجویان اعتراض و انزجار شدید خود را به انتظامات، حراست و رییس دانشگاه(عاشوری)، از این عمل اعلام کردند.
زنان در زندان نیز از تجاوز در امان نماندند. به گزارش رهانا روز سه شنبه 19 اردیبهشت در پی درگیری در سوله ۷ زندان زنان قرچک ورامین، چندین نفر از زندانیان این بند به دختر ۲۱ ساله‌ ای حمله‌ ور شده و وی رامورد آزار و اذیت و تجاوز قرار دادند.
این آزار و اذیت در حالی اتفاق افتاد که سایر زندانیان و همچنین نگهبانان بند حضور داشتند و شاهد این ماجرا بودند، اما واکنشی نشان ندادند. وضعیت جسمی و روحی این زندانی ۲۱ ساله در پی این آزار و اذیت وخیم گزارش شده است.
مسئولین زندان که تنها شاهد وناظر این اتفاق دهشتناک بوده و هیچ واکنش در جهت جلوگیری از این اقدام به عمل نیاوردند حتی از انتقال این زندانی به بهداری خودداری کرده‌اند.
به گزارش آفتاب (31 خرداد) احمدی مقدم نیز در اعتراض به این اخبار گفت: تجاوز به عنف به ندرت در ایران وجود دارد. فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینكه افشای جرایم به لحاظ اجتماعی مجازات سنگینی را برای مجرم و شاهدان جرم دارد، گفت: «انعكاس وسیع رسانه‌ای برخی از جرایم باعث تولید ناامنی در جامعه شده و افشای نام قربانیان امكان دارد زندگی را از آنها سلب كند.
قتل
اول اردیبهشت ماه عصر ایران از کشف جسد زن جوان کنار رودخانه در غرب تهران نوشت. مأموران کلانتری 141 کن هنگام گشت در منطقه با جسد زن جوانی کنار رودخانه روبه‌ رو شدند. آنها در نخستین بررسی‌ها دریافتند قربانی با روسری خفه شده است. در جریان جست‌ وجوها کمی دورتر از جسد، یک کیف زنانه پیدا شد که داخل آن یک کارت ملی، کارت دانشجویی دانشگاه آزاد یکی از شهرهای اطراف تهران متعلق به زنی 32 ساله کشف شد.
همچنین فرمانده انتظامي شهرستان قائم شهر با اعلام اينكه خواستگار عصباني با شنيدن 20 بار جواب منفي، سه عضو خانواده دختر موردعلاقه‌اش را به گلوله بست گفت: متهم در مقابل چشمان اين دختر خودكشي كرد.
از قتل های دیگر در این روزها خبر کشته شدن زنی با 6 ضربه داس توسط همسرش بود. صبح یکشنبه اول خرداد دختربچه‌ای در تماس با پلیس شهرستان صومعه‌سرا از قتل مادرش خبر داد. پس از اطلاع، تیمی از مأموران در خانه روستایی حاضر شده و با پیکر بی‌جان «فریبا» 32 ساله روبه‌رو شدند. مأموران در نخستین گام به بازجویی از دختر 12 ساله مقتول پرداختند که او اظهار داشت: از مدتی قبل پدر و مادرم با هم اختلاف داشتند. صبح امروز دوباره با هم درگیر شدند. پدرم در یک لحظه کنترلش را از دست داد و با ضربه‌های «داس» مادرم را از پا درآورد. او پس از این جنایت سراسیمه خانه را ترک کرد. مأموران سپس راه‌های خروجی روستا را زیر نظر گرفته و متهم به قتل را هنگام فرار از روستا دستگیر کردند.
همچنین مردی که همسر صیغه‌ای‌اش را در کف کمد دیواری دفن کرده بود اعتراف کرد. در پی این اعترافات، بعدازظهر روز چهارشنبه ماموران شعبه‌های 10 و 11 پلیس آگاهی همراه بازپرس ویژه قتل تهران با عزیمت به محل، بقایای جسد زن جوان را از این محل خارج و به پزشکی قانونی منتقل کردند.
با صدور قرار بازداشت موقت برای متهم و دستور بازسازی صحنه جنایت و تحقیق درباره انگیزه‌های این قتل، بار دیگر متهم در اختیار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.
به گزارش سایت آفتاب از مجموعِ قتلهای رخ داده در سال گذشته در ایران، بیست و دو درصد قربانیان را زنان تشكیل داده اند.
معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس در ایران با اعلام این خبر افزود ۶۲ درصد این زنان به دست بستگان و اعضای خانواده خود به قتل رسیده اند.به گفته این مقام پلیس، این آمار، بیشترین میزانِ قتل در خانواده های ایرانی در ده سال اخیر بوده است. معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس درباره بالا بودن قربانیان زن در میان كل قربانیان جرایم جنایی كشور هم گفت بیشترین قتلهای خانوادگی مربوط به قتل زنان به دست شوهران بوده است.
کاهش سن فرار دختران
به گزارش عصر ایران سن فرار دختران از 16 سال به 14 سال کاهش يافته است. مهدی زایر استاد جامعه شناسي با اشاره به اين‌كه بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد 90درصد از دختران فراري اعتياد دارند، افزود: طلاق ، فقر، بيکاري والدين و خشونتهاي خانوادگي نيز از مهمترين علت هايي است که زمينه را براي بروز پديده فرار ازخانه فراهم مي کند.
وي عنوان كرد: گرفتار شدن در باندهاي قاچاق مواد مخدر، سرقت و فحشا، بيماري‌هاي مهلک نظير ايدز، امکان کشته شدن به دلايل مختلف، از دست دادن آينده و بي هويتي از پيامدهاي فرار دختران از خانه است. همچنین معاون اورژانس اجتماعي بهزيستي خراسان شمالي گفت: بي بندوباري و سوءاستفاده جنسي از عمده پيامدهاي فرار زنان و دختران است و اغلب دختران فرار، مورد سوء استفاده جنسي قرار مي‌گيرند.
کودک آزاری
کودک آزاری از انواع دیگر خشونت در جامعه محسوب می شود. به گزارش خبرگزاریها در تاریخ 30 فروردین دختر 8 ساله ای به نام هانیه، به فجیع ترین وضع توسط ناپدری اش مورد آزار و اذیت جسمی قرار گرفته و هم اکنون در بیمارستان بستری است. دکتر کامران آقاخانی متخصص پزشکی قانونی بیمارستان حضرت رسول (ص) با اعلام اینخبر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: این دختر 8 ساله شب گذشته توسط اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی به بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری منتقل می شود. وی افزود: این دختر به ما گفته است که با مادر معتاد و ناپدری اش زندگی می کند و 4 روز است به او غذا نداده اند.
هنوز اخبار تلخ «هانیه» کودک هشت ساله‌ای که قربانی کودک آزاری شده بود، در رسانه‌ها و اذهان عمومی کمرنگ نشده بود که این بار پسر بچه چهارساله دیگری مهمان ناخوانده «بیمارستان کودکان مفید» شد، «نیما» قربانی عدم آگاهی والدینش نسبت به نحوه برخورد صحیح با کنجکاوی‌های غریزی و کودکانه‌اش شده است.
بر اساس اظهارات یکی از پرسنل بیمارستان، کودک در بدو ورود به بیمارستان اذعان کرده است که پدرش بدن او را سوزانده است، اما از آن پس در واکنش به هر گونه پرسشی در این باره، تنها می‌گوید نمی‌دانم که به نظر می‌رسد بیشتر ناشی از ترس کودک باشد.
وی با بیان اینکه پدر کودک روز گذشته نیز در برخوردی احساسی به پرسنل بیمارستان گفته که حق داشته و دارد که فرزند خود را کتک بزند، خاطرنشان کرد: بهتر است آسیب شناسی عمیق‌تری نسبت به مشکلات این خانواده صورت گیرد تا معلوم شود، والدین در چه شرایطی مرتکب چنین اقدامی شده‌اند.
پس از چند روز، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران اعلام کرد که دومین مورد کودک آزاری پس از انتقال از بیمارستان مفید به شیرخوارگاه آمنه و با گذشت دوروز اقامت در این مرکز، با حکم قاضی تحویل پدرش شد. دکتر مصطفی اقلیما در گفتگو با دادنا ضمن اعتراض به این امر افزود: این درست است که طبق قانون پدر می تواند با مجوز قانونی هر وقت که بخواهد بچه اش را ببرد و حتی اگر فرزندش را بکشد قصاص نشود اما همین قانون نیز این را در نظر گرفته است که سلامت روانی و اجتماعی این پدر ابتدا باید توسط پزشکی قانونی تائید شود سپس بچه به این فرد تحویل داده شود.
وی خاطرنشان کرد: در این میان هیچ کمکی به این کودک نشده است حتی ممکن است موجب این شود که این کودک با لو دادن والدینش به اذیت و آزارش، پس از بازگشت به خانه بیشتر از این به خاطر دردسری که ایجاد کرده، تنبیه شود.
باربد، سومین قربانی کودک آزاری در ماههای اخیر بود. باربد طی ماههای اخیر بر اثر شدت عفونتهای ناشی ازسوختگی در بیمارستان شهید مطهری جان باخت.
به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان بیمارستان شهید مطهری خبر فوت باربد کودک سه ساله ای که بر اثر شدت شکنجه های پدر معتادش در این بیمارستان بستری شده بود را تایید کردند.
“باربد” سومین قربانی کودک آزاری‌ درچند وقت اخیر است که از کرج برای ادامه درمان به “بیمارستان شهید مطهری” تهران منتقل شده بود.
از زمان انتقال این کودک به تهران حال عمومی وی به دلیل عفونت سوختگیهای بدنش رضایت بخش نبود و با توجه به سوختگی 70 درصدی بدن این کودک سه ساله، موادغذایی و دارو از طریق بینی به بدن باربد تزریق می‌شد.
به گزارش آفتاب در تاریخ 31 خرداد ماه در یک جنایت دردناک در شهرستان کلاردشت استان مازندران، مردی کودک 3 ساله‌اش را در خواب کشت و انگیزه جنایت را بی‌توجهی همسر نسبت به خودش اعلام کرد.
چند روز پیش زن جوانی وقتی متوجه شد فرزندش برخلاف همیشه که صبح زود از خواب بیدار می‌شد، همچنان بی‌حرکت به خواب رفته است، با نزدیک شدن به کودک 3 ساله متوجه شد او نفس نمی‌کشد.
پس از فریادهای کمک‌خواهی این زن از همسایه‌ها، کودک به بیمارستان انتقال یافت و پزشکان در معاینات اولیه اعلام کردند این کودک خفه شده است.
در واکنش به موارد فوق به گزارش خبر آنلاین بهمن کشاورز عنوان کرد که وقتی ما قانونی داریم که مصوب سال 81 است و درآن هرنوع آزار و اذیت کودکان ممنوع شده، دیگر نباید به قانون سال 70 عمل کنیم.
کشاورز، حقوقدان و رئیس کانون وکلای دادگستری از حقوقدانانی است که معتقداست ما احتیاجی به تصویب قانون جدیدی در مورد کودک آزاری نداریم و به جای آن باید دولت به جای جا خالی دادن در این مورد، حمایت لازم را از کودکان به عمل بیاورد و قوانین موجود در این مورد را به طور درست اجرا کند.
رئیس کانون وکلای دادگستری، با تشریح قوانینی که در موردکودک آزاری در کشور وجود دارد، گفت: «در بند یک ماده 59 قانون مجازات اسلامی، راجع به حدود تنبیه کودکان نکته‌ای وجود دارد. در این ماده گفته شده که در صورتی که پدرو مادری از حدود متعارف تنبیه تجاوز نکنند، بابت تنبیه کودکان مجازات نمی‌شوند. توصیفی که اداره حقوقی قوه قضاییه از تنبیه متعارف دارد این است که تنبیه متعارف آن است که باعث تغییر رنگ پوست نشود.»
همچنین، مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، وضعیت اقتصادی مردم را عامل افزایش کودک آزاری دانست.
او با بیان اینکه کودک آزاری‌ها معلولی از علت هاست، گفت: «در همین ماجرای هانیه چرا پدر و مادر به اینجا رسیده‌اند؟ علت‌ها برطرف نشده است. یکی از علت‌ها وضعیت درآمدی مردم است. من به شما قول می‌دهم امسال آسیب‌های اجتماعی ما 40 الی 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. تمام مواد غذایی ما بالای 60 درصد بالا رفته است. آیا فکر کردیم که علت این همه آسیب‌های اجتماعی می‌تواند همین کمبودهای مالی در زندگی مردم باشد؟ پس محکوم کسی است که قوانین را بر پایه اصول و برنامه نمی گذارند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر