۱۳۹۰ مرداد ۲, یکشنبه

مریم بیدگلی، فعال کمپین یک میلیون امضا در قم بازداشت شد


مریم بیدگلی، فعال حقوق زنان و کمپین یک میلیون امضا در شهر قم، صبح روز پنج شنبه بازداشت شده است. یک منبع موثق به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت، صبح روز پنج شنبه، نیروهای امنیتی، با هجوم به منزل مریم بیدگلی، وی را بازداشت کردند. این فعال کمپین یک میلیون امضا عصر‌‌ همان روز در تماس تلفنی با خانواده از انتقال خود به بند عمومی زندان لنگرود قم خبر داده است. بهمن ماه سال ۱۳۸۹، شعبه سوم دادگاه تجدید نظر دادگستری استان قم، این فعال حقوق زنان و فاطمه مسجدی که پیش‌تر به همراه وی بازداشت شده بود
را بر اساس «ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی و تبصره ۲ بند ب ماده ۳ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند» به شش ماه حبس تعزیری و دو میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرده بود. اتهامات مریم بیدگلی در این حکم «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و به نفع گروه فمینیستی (کمپین) از طریق انتشار و جمع آوری امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز درمورد زنان» عنوان شده بود. این دادگاه همپنین امضای بیانیه در فاقد صلاحیت دانستن جمهوری اسلامی در کسب کرسی گروه منطقه‌ای آسیا در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را نیز در صدور حکم در نظر گرفته و حکم مذکور به شعبه اجرای احکام استان قم ارسال شده بود.

این حکم در شرایطی صادر شد که پیش‌تر چندتن از فعالان کمپین یک میلیون امضا که با همین اتهام بازداشت شده بودند، تبرئه شدند و در حکم نهایی دادگاه تصریح شده بود که جمع آوری امضا برای تغییر قوانین تبعیض امیز مصداق عمل مجرمانه نیست.

مریم بیدگلی و فاطمه مسجدی، روز هفدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ توسط ماموران امنیتی در قم بازداشت و پس از دو هفته با تودیع وثیقه ۲۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند. دادگاه بدوی هر یک از این دو فعال کمپین را به یک سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرده بود. گفتنی است، فاطمه مسجدی در بهمن ماه سال ۸۹ بازداشت شده بود که با اتمام دوران محکومیت از زندان آزاد شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر